1

استارتاپ چابک چیست؟ آیا استارتاپ چابک تنها راه پیش رو برای یک استارتاپ با رشد سریع است؟ در این مقاله در این باره بحث خواهیم کرد.

حتما بخوانید: استارتاپ چیست؟ و انواع استارتاپ.

مطالعه این مقاله در مورد بازاریابی رشد نیز پیش‌نیاز خوبی برای درک مفاهیم این درس ایجاد می‌کند.

مطالعه‌ای توسط Shikha Ghosh، مدرس ارشد در مدرسه بازرگانی هاروارد، نشان می‌دهد که تقریباً 3 از هر 4 استارت‌آپ شکست می‌خورند. یکی دیگر از مطالعه‌های مغز آماری، نرخ شکست کسب‌وکار استارتاپ بر اساس صنعت، نشان می‌دهد که 50 درصد استارتاپ‌ها در عرض پنج سال و 70 درصد در طی 10 سال شکست می‌خورند. در واقع، استارتاپ‌ها به دلایل زیادی با مشکل مواجه هستند.

چرا استارتاپ‌ها شکست می‌خورند؟

استارتاپ‌هایی که شکست می‌خورند، چنین می‌شوند زیرا نمی‌توانند موانع را پیش‌بینی کنند و در نتیجه، حتی ممکن است ندانند چگونه در برابر هر مانع واکنش مناسب نشان دهند. نداشتن سرمایه کافی و سرنخ‌های مناسب برای جذب مشتری نیز از دیگر دلایل مهم است.

عدم برنامه‌ریزی، عدم استخدام نیروهای مجرب، کارهای به هم ریخته و … از دیگر دلایل بزرگ شکست هستند. حتی فقدان مربی یا داشتن هم‌بنیان‌گذار که نمی‌خواهد روش‌های جدید را امتحان کند نیز نقطه شکست بسیاری از استارتاپ‌ها است.

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد غفلت، رقبا است. بسیاری فکر می‌کنند که “من مشتریان خود را دارم، آن‌ها نیز مشتریان خود را دارند”، اما در واقعیت، رقبا همیشه به دنبال راه‌هایی برای جذب مشتریان شما هستند.

اکنون باید از خودتان بپرسید که باید چه کاری انجام دهید تا همه چیز سر جای خود قرار گیرد. چابکی یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای انجام کارها است.

چابکی چیست؟

برای این که بدانیم استارتاپ چابک چیست، بایستی درباره مفهوم چابکی بدانیم.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع استارتاپ چیست؟ ۵ مورد از انواع استارتاپ های رایج

چابکی اصطلاحی است توصیفی، که برای توصیف اصول و شیوه‌ها در تمامی چرخه عمر پروژه استفاده می‌شود. بر اساس این اصول و روش‌ها، راه‌حل‌ها از طریق همکاری و کار تیمی و انعطاف‌پذیری و داشتن یک آلترناتیو برنامه جایگزین در شرایط عدم اطمینان تکامل می‌یابند.

پیاده‌سازی نرم‌افزار چابک، به برنامه‌ریزی، توسعه و تحویل سریع محصولات و خدمات کمک می‌کند. به علاوه، به شما کمک می‌کند تا عملکرد تیم خود را برای رشد سریع‌تر افزایش دهید.

برخی از متدولوژی‌های محبوب‌تر مدیریت پروژه چابک عبارتند از Scrum، روش توسعه سیستم‌های پویا (DSDM)، برنامه‌نویسی بدون حد (XP)، توسعه ویژگی محور (FDD)، و توسعه ناب.

روش چابک را می‌توان به بهترین نحو به عنوان تشویق کننده درک کرد:

۱. خود سازماندهی

۲. کاربرد وظایف دپارتمانی (بخش‌بندی) مناسب

۳. کار تیمی متقابل

۴. منعطف بودن در برابر تغییرات و داشتن راهکارهای جایگزین

استراتژی چابکی در مدیریت پروژه

استراتژی چابکی، یک چارچوب و استراتژی عالی برای مدیریت پروژه مشارکتی است. با کمک چابکی، تیم‌ها می‌توانند در مراحل مختلف به پروژه نزدیک شوند که شامل همکاری مداوم با تکرارها و بهبودهای مداوم است.

این فرآیند با توصیه کردن محصول یا خدمت نهایی به مشتری و نحوه کمک به مصرف‌کنندگان آغاز می‌شود. چابکی به شما کمک می‌کند تا با انتظارات مشتری آشنا شوید.

چابکی در استارتاپ‌ها

به عنوان یک استارتاپ، مراحل کوچکی برای تکمیل یک پروژه ضروری است. اندازه پروژه‌ها معمولا کوچک است و بنابراین نیاز به تحویل سریع از سوی شما دارد. استارتاپ‌های چابک معمولاً تیم‌های کوچکی را به کار می‌گیرند که بر روی محصولات قابل تحویل سریع تمرکز دارند. آنها بخشی از پروژه را منتشر می‌کنند و با دریافت بازخورد مشتری به طور مداوم آن را بهبود می‌بخشند.

همچنین یک استارتاپ چابک بایستی انعطاف‌پذیر باشد و در صورتی که یک راهکار به نتیجه نرسد یا شرایط تغییر کند از بدیل و جایگزین مناسب استفاده کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  جوزف شومپیتر کیست؟

برخی از ویژگی‌های کلیدی متدولوژی چابکی که به استارتاپ‌ها کمک می کند تا ارائه دهند:

۱. رضایت مشتری با تحویل ثابت و به موقع.

۲. استفاده از اعضای کم اما کلیدی در تیم که دارای چندین مهارت باشند، برای مثال یک برنامه نویس فول استک.

۳. نشان دادن واکنش مناسب به تغییرات مستمر و استفاده از راهکارهای جایگزین برای افزایش مزیت رقابتی مشتری.

۴. گردهم‌آوری تیم در طول پروژه به منظور جلوگیری از تلاش‌های تکراری.

۵. تمرکز روی یک مقیاس زمانی کوتاه‌تر.

۶. انتقال اطلاعات در تیم‌های توسعه چه به صورت چهره به چهره، و چه از راه دور و از طریق نرم افزار برای حفظ وضوح.

۷. ترویج توسعه پایدار و حفظ سرعت ثابت، مهم نیست که چه باشد.

تیم به طور مداوم در تلاش است تا در فواصل زمانی معین کارآمدتر شود و سپس رفتار خود را بر این اساس تنظیم کند.

استارتاپ‌ها در اجرای چابکی با چه موانعی روبرو هستند؟

در یک استارتاپ، تیم معمولا کوچک است و زمان از باارزش‌ترین دارایی‌ها است. اگر متد استارتاپ چابک به درستی اجرا شود، نه تنها می‌تواند استارتاپ شما را راه‌اندازی کند، بلکه می تواند آن را فعال نگه دارد. گاهی تنها چیزی که لازم است کار هوشمندانه است!

موانعی که استارتاپ‌ها هنگام پیاده‌سازی چابکی با آن مواجه می‌شوند اغلب عبارتند از:

۱. درمان برای همه بیماری‌ها: اکثر استارتاپ‌ها معمولاً کارکنان کوچکی از حدود 5 تا 10 نفر دارند. از آنجایی که کمبود پرسنل وجود دارد، آن‌ها معتقدند که سرمایه‌گذاری در روش‌هایی مانند استارتاپ چابک می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تمام مشکلات خود را حل کنند.

شما باید درک کنید که این سرمایه‌گذاری راهی برای مدیریت موثر پروژه‌های شما است و نه راه حلی برای مشکلات. اگر مسائل پیچیده‌ای در سازمان وجود داشته باشد، چابکی نمی‌تواند راهگشا باشد. برای انجام وظایف مناسب باید به این روش‌ها و متدولوژی‌ها وابسته باشید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تعریف نوآوری در کارآفرینی چیست؟

۲. مقاومت در برابر تغییر: اینرسی روال ثابت و یکنواخت، بزرگترین مانعی است که بسیاری از استارتاپ‌ها از آن رنج می‌برند. در اینجا ضروری است که کارکنان و مدیران در روش‌های چابکی آموزش ببینند و اهمیت آن را درک کنند.

۳. ارزیابی: بزرگترین مشکلی که استارتاپ‌ها معمولا با آن مواجه هستند این است که هیچ کاری ساده نمی‌شود. از آن‌جایی که کار همه جا هست، استارتاپ‌ها در سنجش پارامترهای موفقیت شکست می‌خورند. آن‌ها هم‌چنین اهمیت مواردی چون کاهش تعداد شکایات مشتریان و رفع تأخیرهای مرسوم در تحویل کالاها را در نظر نمی‌گیرند.

نتیجه‌گیری

توسعه چابک حتما پرتو امید جدیدی برای استارتاپ‌ها خواهد بود. اگر به خوبی اجرا شود، اجرای آن در کارتان باعث رشد می‌شود. اما، همیشه به یاد داشته باشید که آنچه برای شخص دیگری جواب می‌دهد ممکن است نتیجه مشابهی برای شما نداشته باشد. هیچ چک لیستی در بازار وجود ندارد که بتواند به شما کمک کند. شما باید راه خود را پیدا کنید.

برای موفقیت در هر استارتاپی، باید پول سرمایه‌گذاری کنید، زمان و هوش خود را اختصاص دهید. مشتریان شما بهترین تجربه دیجیتال ممکن را انتظار دارند. تحول چابک در هر استارتاپی به زمان و نیز جسارت شما برای اجرا نیاز دارد.

سازمان‌ها باید تغییرات، مراحل یادگیری، حذف و یادگیری مجدد فرآیندهای جدید را بپذیرند. گاهی اوقات ممکن است سازمان به یک بن بست برسد، اما اگر به پروژه خود ایمان داشته باشید، راهی برای موفقیت خواهید یافت. با استقاده از چابکی متد استارتاپ چابک، تمام پیش‌بینی ها را شکست دهید!

در این درس گفتار در مورد این مسئله که استارتاپ چابک چیست بحث و بررسی کردیم. با تشکر از مطالعه شما.

منابع مورد استفاده

۱. آیا چابکی راه مناسبی برای رشد سریع استارتاپ است؟ – ترجمه از انگلیسی

۲. خصوصیات استارتاپ چابک – سایت ویرگول

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟ 1 دقیقه

اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

اهمیت خلاقیت در کسب‌وکار چیست؟ در این مقاله برآنیم تا پیرامون اهمیت تفکر خلاق در کسب‌وکار توضیحاتی ارائه دهیم. بیشتر بخوانید: تعریف کارآفرینی و انواع آن تعریف خلاقیت خلاقیت توانایی توسعه ایده‌های جدید و تبدیل آن‌ها به واقعیت است. کسب‌وکارها می‌توانند از خلاقیت در محل کار برای ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه در جهت ایجاد محیط کاری […]

1 دقیقه

دانشورزی چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

دانشورزی چیست؟ مفاهیم کار دانش‌ورزانه ، کارمند دانش یا کارگردانش چیست؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید. اگر شما در کار انعطاف‌پذیر هستید یا قصد دارید به چنین شخصی تبدیل شوید ، ممکن است به این نتیجه برسید که کار دانش‌پایه یا به تعبیر بهتر ، “دانش‌ورزی” می‌تواند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان