1

انواع روشهای داده کاوی چیست؟

انواع روشهای داده کاوی چیست؟

انواع روشهای داده کاوی چیست؟ در این مقاله قصد داریم انواع داده‌کاوی (روش‌های داده‌کاوی) را بیاموزیم. با ما همراه باشید.

داده کاوی چیست؟

به‌طورکلی داده‌کاوی به معنای یافتن یا استخراج اطلاعات مفید از حجم عظیمی از داده‌ها است. (ممکن است واژه کلان‌داده را نیز شنیده باشید.) استفاده از طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا از این اطلاعات برای افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها و بهبود روابط با مشتری و غیره استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: کلان‌داده یا داده بزرگ چیست؟

آیا کاربرد داده‌کاوی به همین امر خلاصه می‌شود؟ پاسخ به این سؤال بسیار پیچیده است. از طرف دیگر پاسخ‌هایی که برای این پرش مطرح می‌شود واقعاً قانع‌کننده نیستند. ممکن است اعداد خیره‌کننده حجم داده‌ها را دیده یا در مورد آن مطالبی شنیده باشید.

حجم داده‌های تولید شده هر دو سال دو برابر می‌شود. این نرخ رشد داده‌ها نیز رو به افزایش است و سخن صحیحی است اگر گفته شود از این پس، در کمتر از دو سال هم ممکن است داده‌ها دو برابر شود.

ویژگی‌های داده کاوی

امکاناتی که داده‌کاوی در اختیار ما می‌گذارد:

1. می‌توانیم نویزهای تکراری و بی‌ربط داده‌ها را غربال کنیم.

۲. به استفاده مناسب از این اطلاعات و برای ارزیابی درست از نتایج احتمالی کمک می‌کند.

۳. سرعت تصمیم‌گیری آگاهانه را افزایش می‌دهد.

انواع روشهای داده کاوی چیست؟

چرا به داده کاوی نیاز داریم؟

ما در دنیای مدرن امروزی، توسط کلان‌داده‌ها احاطه شده‌ایم. پژوهشگران انتظار دارند که میزان کلان‌داده‌ها در دهه آینده تا 40 درصد افزایش یابد. شاید تعجب کنید، اما واقعیت این است که زندگی بشر، امروزه غرق در اطلاعات است. اگرچه فقط غالب آنها مفید هستند. اما دستیابی به داده‌های مفید از میان انبوه داده‌های بی‌ربط بسیار هزینه‌بر و دشوار است. در واقع بدون ابزارهای پیشرفته که داده‌کاوی را برای ما ممکن می‌کنند، مدیریت و استخراج آنها غیرممکن است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع پردازش داده چیست؟

انواع روشهای داده کاوی چیست؟

هر یک از تکنیک‌های داده‌کاوی زیر به چندین مشکل مختلف تجاری می‌پردازد و بینش متفاوتی را در مورد هر یک ارائه می‌دهد. بااین‌حال، درک نوع مشکل معاملاتی که باید حل کنید نیز به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام تکنیک برای استفاده بهترین انتخاب شما است و بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت. انواع داده‌کاوی را می‌توان به دو بخش اساسی تقسیم کرد که به شرح زیر است:

۱. تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده

۲. تجزیه‌وتحلیل توصیفی

داده کاوی پیش‌بینی‌کننده

همان‌طور که از نام آن پیداست، تجزیه‌وتحلیل داده‌کاوی پیش‌بینی‌کننده بر روی داده‌هایی کار می‌کند که می‌تواند به آنچه ممکن است در آینده در شرکت اتفاق بیفتد کمک کند. داده‌کاوی پیش‌بینی‌کننده را می‌توان به چهار نوع زیر تقسیم کرد:

1. تجزیه‌وتحلیل طبقه‌بندی

2. تجزیه‌وتحلیل رگرسیون

3. تجزیه‌وتحلیل جدی زمان

۴. تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی

۵. تجزیه‌وتحلیل شبکه‌های عصبی

داده کاوی توصیفی

هدف اصلی وظایف داده‌کاوی توصیفی، خلاصه کردن یا تبدیل داده‌های مفروض به اطلاعات مرتبط است. وظایف داده‌کاوی توصیفی را نیز می‌توان به چهار نوع تقسیم کرد که به شرح زیر است:

۱. تجزیه‌وتحلیل کلاستری یا خوشه‌بندی

۲. تجزیه‌وتحلیل خلاصه

۳. تجزیه‌وتحلیل قوانین ارتباط

۴. تجزیه‌وتحلیل کشف الگوهای توالی

۵. داده کاوی با روش درخت تصمیم

در این مقاله راجع به اینکه انواع داده‌کاوی چیست صحبت کردیم و لیستی از مهم‌ترین روش‌ها را معرفی کردیم. در مقالات دیگری درباره هر روش بحث خواهیم کرد. با سپاس از همراهی شما.

منابع

۱. انواع روش‌های داده‌کاوی – ترجمه از انگلیسی

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
بلاک چین چیست؟ 1 دقیقه

بلاک چین چیست؟

golearnwork

بلاک‌چین چیست؟ در این نوشتار قصد داریم به‌صورت اجمالی درباره بلاک‌چین توضیحاتی را ارائه دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. بلاک‌چین مجموعه‌ای از اطلاعات است که به شکلی بسیار پیچیده در یک سیستم گردآوری شده است. به‌گونه‌ای که تغییر و هک آن، بسیار دشوار یا تقریباً غیرممکن است. بلاک چین یک رکورد دیجیتالی […]

1 دقیقه

مقیاس های اندازه گیری چیست؟

سهراب محمدی

مقیاس های اندازه گیری چیست؟ در این نوشتار برآنیم که درباره مقیاس های اندازه گیری و انواع آن توضیحاتی دهیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: انواع روشهای داده کاوی چیست؟ در آمار، و نیز شاخه علمی مورد نظر ما یعنی داده کاوی آماری، متغیرها یا اعداد با استفاده از مقیاس های اندازه گیری مختلف […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان