1

انواع سرمایه گذاری در جهان: ۷ نوع رایج سرمایه گذاری

انواع سرمایه‌گذاری در جهان: سرمایه‌گذاری برای بیشتر افراد ترسناک است. چرا که همواره تشخیص بهترین گزینه ممکن برای سرمایه‌گذاری نیاز به مهارت و تخصص دارد.

در این مقاله آموزشی قصد داریم شما را با ۷ مورد از رایج‌ترین انواع سرمایه‌گذاری آشنا کنیم و توضیح دهیم که چرا افراد، اغلب از این گزینه‌ها در سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند.

همچنین در این مقاله با سه پارامتر بسیار مهم ریسک، بازدهی و نقدشوندگی آشنا خواهید شد که دانستن آنها برای داشتن یک سرمایه‌گذاری مطمئن ضروری است.

اگر تصمیم جدی برای سرمایه‌گذاری دارید، بهتر است از یک مشاور مالی کمک بگیرید. چرا که او چراغ راهی است که شما را در تاریکی‌های پیش رو همراهی می‌کند.

بیشتر بخوانید: منابع اقتصادی و انواع آن

بازار بورس سهام

ریسک: خیلی بالا
بازدهی: زیاد
نقدشوندگی: متوسط

سرمایه‌گذاری در بازار بورس، همه ما دست‌کم یک‌بار نام بازار بورس را شنیده‌ایم. سرمایه‌گذاری در این بازار به معنای خرید سهام شرکت‌ها است. بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان مانند جنرال موتورز، اپل و فیس‌بوک به‌صورت عمومی معامله (در بورس جهانی) می‌شوند و سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا می‌توانند سهام این شرکت‌ها را خریداری کنند.

چگونه می‌توانید از بازار بورس سهام درآمد کسب کنید؟ 

سهامی را در قیمت مناسب می‌خرید و پس از رسیدن به قیمت مدنظرتان، برای کسب سود می‌فروشید. البته این امکان هم وجود دارد که نمودار سهم خلاف پیش‌بینی شما حرکت کند و قیمت آن کاهش یابد. همه چیز به تحلیل شما بستگی دارد. اما باید توجه داشته‌باشید که ریسک این سرمایه‌گذاری بسیار بالا است.

برای معامله در بورس، باید در ابتدا در یک کارگزاری آنلاین ثبت نام کنید یا اگر با معاملات آنلاین ارتباط خوبی ندارید، می‌توانید به دفتر کارگزاری مدنظرتان مراجعه‌ کنید و به شکل حضوری معاملات خود را به انجام برسانید.

بازار بورس به عنوان یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع سرمایه گذاری در جهان

اوراق قرضه

ریسک: پایین
بازدهی: کم
نقدشوندگی: خوب

با خرید اوراق قرضه، در واقع به یک نهاد بانکی یا دولتی وام می‌دهید. گاهی اوقات، برخی شرکت‌های وابسته به دولت نیز در مواقع ضروری، دست به انتشار اوراق قرضه می‌زنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  سطوح حمایت و مقاومت چیست؟

اوراق قرضه، محدود به نهادهای دولتی و شرکت‌ها نیست. حتی خزانه‌داری کشوری مانند ایالات متحده نیز، اوراق و اسکناس‌های خزانه‌داری منتشر می‌کند و سرمایه‌گذاران با خرید بخشی از این اوراق، به این نهاد وام می‌دهند تا او بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند.

چگونه می‌توانید از اوراق قرضه کسب کنید؟

شما به‌عنوان وام‌دهنده، پس از سررسید اوراق (مدت‌زمان تعیین شده‌ای که شما آن را طبق قرارداد نگه داشته‌اید) اصل پول خود را همراه سود آن دریافت خواهید کرد.

نرخ بازده اوراق قرضه معمولاً بسیار کمتر از سهام است. اما در مقابل، اوراق قرضه ریسک کمتری دارد. البته باید گفت خطراتی نیز به همراه دارد، به‌عنوان‌مثال فسخ شرکتی که از آن اوراق قرضه می‌خرید. بااین‌حال، ریسک این نوع سرمایه‌گذاری در مقایسه با خرید سهام شرکت‌ها، چندان قابل‌توجه نیست و برای افرادی که سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر را انتخاب می‌کنند، گزینه بسیار مطمئنی است.

اوراق قرضه ابزار مهمی در دست دولت‌ها و بانک‌های مرکزی جهت اعمال سیاست‌های پولی و بانکی به شمار می‌رود.

نکته مهم: در ایران به دلیل ربوی بودن اوراق قرضه، جایگزین دیگری به نام اوراق مشارکت، از طرف دولت یا بانک جهت تأمین مالی به فروش می‌رسد.

صندوق سرمایه گذاری مشترک

ریسک: متوسط تا پایین
بازدهی: متوسط تا کم
نقدشوندگی: خوب

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا (Mutual Fund)، سبدی متشکل از پول همه سرمایه‌گذاران است که به طور گسترده در تعدادی از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. نحوه مدیریت این نوع صندوق‌ها به دو شکل فعال یا غیرفعال است. هدف این صندوق‌ها این است که اوراقی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند که عملکرد بهتری را نسبت به شاخص‌های بازار دارند. به‌عبارت‌دیگر هدف اصلی این است که با انتخاب بهترین گزینه‌ها بتوانند ز شاخص‌های بازار عبور کنند. اصطلاح عبور کردن به این معناست که: از شاخص موردنظر که نشانگر میانگین بازار است، عملکرد بهتری داشته باشند.

یک صندوق با مدیریت غیرفعال که با نام «صندوق شاخص» نیز شناخته می‌شود که در واقع پیرو شاخص کل بازار سهام (چیزی شبیه به میانگین صنعتی داوجونز یا S&P 500) است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌توانند در طیف گسترده‌ای از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند: سهام، اوراق قرضه، کالاها، ارزها و مشتقات.

نکته مهم: ازآنجایی‌که این صندوق‌ها در حوزه‌های متنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، اغلب ریسک کمتری نسبت به سهام و اوراق قرضه دارند.

چگونه می‌توانید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک درآمد کسب کنید؟

وقتی ارزش سهام، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار سبدی که صندوق در آنها سرمایه‌گذاری می‌کند، افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران سود می‌کنند. اگر متقاضی خرید این نوع صندوق‌ها هستید، می‌توانید آن‌ها را به شکل مستقیم، از طریق کارگزاری‌ها خریداری کنید. اما توجه داشته باشید که معمولاً، ً برای خرید این صندوق‌ها مبلغی تحت عنوان «حداقل سرمایه» تعیین شده است، پس بهتر است برای آگاهی از شرایط آنها تحقیقات لازم را داشته باشید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تحلیل اقتصاد جهانی چیست؟

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)

ریسک: متوسط تا بالا
بازدهی: متوسط تا زیاد
نقدشوندگی: خوب

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند و اساس آنها پیروی از شاخص کل بازار است. سهام ETFها بر خلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که از طریق شرکت‌ها خریداری می‌شوند، در بازارهای سهام خریدوفروش می‌شوند و قیمت آن‌ها در طی یک روز معاملاتی در نوسان است. درحالی‌که ارزش صندوق‌ها صرفاً ارزش خالص دارایی‌های سرمایه‌گذاری‌های شما و سایر سرمایه‌گذاران است که در پایان هر جلسه معاملاتی محاسبه می‌شود.

چگونه می‌توانید از صندوق‌های قابل معامله در بورس درآمد کسب کنید؟

صندوق‌های ETF اغلب به سرمایه‌گذاران جدید توصیه می‌شود. چرا که تنوع سهام بیشتری دارند. شما می‌توانید با انتخاب یک صندوق ETF  که پیرو شاخص کل بازار است (تا از آن عبور کند) ریسک سرمایه‌گذاری خود را به حداقل برسانید.

یکی از انواع سرمایه گذاری در جهان، صندوق قابل معامله در بورس یا ETF است.

سپرده بانکی

ریسک: خیلی پایین و کاملا مطمئن
بازدهی: خیلی کم
نقدشوندگی: بد (مشمول جریمه‌های برگشت سود و کارمزد)

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری که ریسک بسیار کمی دارد،سپرده بانکی است.. شما مقدار مشخصی پول را برای یک دوره از پیش تعیین شده به بانک می‌دهید. وقتی این دوره تمام شد، سرمایه خود را به‌اضافه مقداری سود از پیش تعیین شده پس می‌گیرید. هر چه مدت آن طولانی‌تر باشد، نرخ سود شما بیشتر می‌شود.

نکته: در بانک‌های جمهوری اسلامی ایران، سودها تقسیم شده و ماهیانه پرداخت می‌شود. برای مثال سپرده دو‌ساله بلندمدت با نرخ سود ۱۸ درصد ارائه می‌شود و با ضریب ۱۸ درصد از کل سرمایه، سود محاسبه شده و بین ۱۲ ماه تقسیم و واریز می‌گردد.

چگونه می توانید از گواهی سپرده درآمد کسب کنید؟

سپرده سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت بانکی، گزینه خوبی برای پس‌انداز پول است. هیچ ریسک قابل توجهی ندارند. چون هم بیمه شده‌اند و هم مالیات چندانی از آن‌ها برداشت نمی‌شود. حتی در صورت ورشکستگی بانک، پول شما بازگردانده می شود. بااین‌حال، باید مطمئن شوید که در طول مدت سرمایه‌گذاری به پول نیاز ندارید، زیرا جریمه‌های قابل‌توجهی برای برداشت زودهنگام وجود دارد.

ارزهای دیجیتال

ریسک: بسیار بالا و نامطمئن
بازدهی: بسیار بالا
نقدشوندگی: عالی

ارزهای دیجیتال یک گزینه سرمایه‌گذاری نسبتاً جدید است. بیت‌کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال است، اما تعداد بی‌شماری از ارزهای دیگر مانند لایت‌کوین و اتریوم وجود دارد. این نوع ارزها هیچ حمایت دولتی ندارند. از این رو، ریسک قابل توجهی شامل آنها می شود.
جالب است بدانید که برخی از بروکر‌ها حتی این اجازه را به شما می‌دهند تا از ارزهای آنها برای مبادلات خود استفاده کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پیش بینی قیمت کالا چیست؟

چگونه می توانيد از ارزهای دیجیتال درآمد کسب کنید؟

ارزهای دیجیتال یا کریپتوها (Crypto currencies) به‌عنوان جدیدترین انواع سرمایه‌گذاری در جهان، اغلب دارای نوسانات بسیار زیادی هستند، به همین دلیل نسبت به روش‌های سرمایه‌گذاری پیشین، ریسک قابل‌توجهی دارند. بااین‌حال، برخی از سرمایه‌گذاران از این ارزها به‌عنوان سرمایه‌گذاری‌های جایگزین استفاده می‌کنند. اگر متقاضی خرید این ارزها هستید، می‌توانید آنها را در صرافی‌های ارزهای دیجیتال خریداری کنید.

ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها، به عنوان جدیدترین ابزار سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌روند که بسیار پر ریسک هستند.

کالا

ریسک: بسته به نوع کالا متفاوت
بازدهی: بسته به نوع کالا متفاوت
نقدشوندگی: بسته به نوع کالا متفاوت

یکی دیگر از انواع سرمایه‌گذاری در جهان، کالاها هستند. کالاها، محصولات فیزیکی هستند که می‌توانید بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنید. آنها در بازارهای آتی (بازاری شبیه به بازار سهام) رایج هستند که در آن تولیدکنندگان و خریداران تجاری (حرفه‌ای‌های بازار) به دنبال خرید کالاها برای سبدهای مالی خود هستند. سرمایه‌گذاران خرد باید قراردادهای بازارهای آتی را پیش از سرمایه‌گذاری، مطالعه کنند. به این خاطر که احتمال تغییر ناگهانی قیمت‌ها به دلیل رویدادهای سیاسی و اقتصادی و حتی آب‌وهوایی وجود دارد.

به‌عنوان‌مثال، اقدامات سیاسی می‌تواند به طور چشمگیری ارزش کالاهایی مثل نفت را تغییر دهد. از طرفی، شرایط آب‌وهوایی نیز می‌تواند بر ارزش محصولات کشاورزی تأثیر بگذارد.

در اینجا به بررسی چهار نوع اصلی محصول که به آن‌ها در اصطلاح کامودیتی (Commodity) گفته می‌شود می‌پردازیم:

فلزات: فلزات گرانبها (طلا و نقره) و فلزات دارای کاربرد صنعتی (آهن و مس)

کشاورزی: ​​گندم، ذرت، سویا و … .

دام: انواع گاو و گوسفند و … .

حامل‌های انرژی: نفت خام، فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی

چگونه می‌توانید از کالا درآمد کسب کنید؟

سرمایه‌گذاران در طول تورم، تدابیر خاصی را برای سبد دارایی‌های خود در نظر می‌گیرند. از جمله خرید کالاها به‌عنوان پوششی برای پرتفوی سرمایه‌گذاری خود. شما می‌توانید کالاها را به طور غیرمستقیم از طریق سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا ETF و یا معاملات آتی خریداری کنید.

انواع کالاهای فیزیکی یا Commodity‌ها

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری برای انتخاب وجود دارد. برخی از آن‌ها برای سرمایه‌گذاران مبتدی عالی هستند، و بقیه به تجربه بیشتری نیاز دارند.

هر نوع سرمایه‌گذاری، درصد به خصوصی از ریسک و بازده را ارائه می‌دهد و سرمایه‌گذاران باید پیش از اینکه دارایی خود را به یکی از این روش‌ها اختصاص دهند، باید تحقیق و بررسی لازم را پیرامون تمام موارد ضروری داشته باشند.

در این مقاله درباره انواع سرمایه گذاری در جهان مطالبی آموختیم. سپاس از ابن که همراه ما بودید.

منابع

۱. انواع مختلف سرمایه‌گذاری – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

مقررات مالی چیست؟

اسمارت کندلز

مقررات مالی چیست؟ در این نوشتار قصد داریم درباره یک موضوع مهم درباره بازارهای مالی صحبت کنیم. یعنی سیاست‌ها و مقررات. با ما همراه باشید. سیاست و مقررات مالی چیست؟ سیاست و مقررات مالی از عناصر حیاتی تجارت بین‌المللی هستند. آن‌ها برای ترویج رقابت منصفانه، حفاظت از صنایع داخلی و اطمینان از اینکه کشورها از […]

تحلیل حجمی چیست؟ 1 دقیقه

تحلیل حجمی چیست؟

اسمارت کندلز

تحلیل حجمی چیست؟ در این مقاله برآنیم تا درباره تحلیل حجمی و کاربرد آن در معاملات و شناسایی روندهای بازار توضیح دهیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: تحلیل بازار سرمایه چیست؟ تحلیل حجمی چیست؟ تجزیه‌وتحلیل حجم یک ابزار تحلیل تکنیکال است که توسط معامله‌گران برای تعیین قدرت یک روند و احتمال ادامه یا معکوس شدن […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان