1

انواع هوش مصنوعی چیست؟

انواع هوش مصنوعی چیست؟ در این آموزش بر آنیم که انواع هوش مصنوعی را از دیدگاه‌های مختلف و متفاوتی شرح دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی محدود (Narrow AI)

این نوع هوش مصنوعی صرفا در یک تخصص خاص سازمان‌دهی شده‌اند. مانند انواع زیرمجموعه‌های گوگل ، گوگل ترنسلیت ، دستیارهای صوتی و … .

این نوع هوش مصنوعی فاقد درک گسترده در زمینه‌های دیگر است. چرا که کارکرد آن تک‌وظیفه‌ای است. این هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را از یک مرکز داده دریافت ، آن‌ها را پردازش و اطلاعات را به شما تحویل دهد.

هوش مصنوعی عمومی (General AI)

این نوع هوش مصنوعی به توانایی هوش انسانی نزدیک‌تر بوده و می‌تواند در چند زمینه ، داده دریافت کرده و پردازش کند. با سرعتی بیشتر از توانایی مغز انسان. اما مانند انسان قدرت توانایی تصمیم‌گیری پیچیده بر مبنای مغز انسان ندارد اما از نظر ریاضی و احتمالات ، در موقعیت‌هایی که عدم قطعیت وجود دارد ، این نوع هوش مصنوعی توانایی پردازش و انتخاب بهترین موقعیت را دارد. ولی از درک انتزاعیات ، احساسات انسانی ، تجربه‌اندوزی و خلاقیت ناتوان است.

سوپر هوش مصنوعی (Super AI)

این نوع هوش مصنوعی از توانایی هوشی انسان فراتر می‌رود و قادر به درک هر دو نوع بافت منطقی و احساسی می‌باشد ، و می‌تواند خلاقیت داشته باشد و مسائل انتزاعی را درک کند. اما این مدل هوش مصنوعی هنوز ایده‌آلیستی است و وجود ندارد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مقدمات ریاضی برای یادگیری هوش مصنوعی

انواع هوش مصنوعی هینتز

آرند هینتز ، استادیار زیست شناسی تلفیقی و علوم کامپیوتر و مهندسی در دانشگاه ایالتی میشیگان ، در مقاله ای در سال 2016 توضیح داد که هوش مصنوعی را می‌توان به چهار نوع طبقه‌بندی کرد ، که از سیستم‌های هوشمند مخصوص وظایف شروع می‌شود. این هوش‌های مصنوعی بیشتر به آینده نظر دارند و هنوز وجود ندارند. دسته‌بندی‌های آن‌ها به شرح زیر است:

نوع 1: ماشین‌های واکنشی: این سیستم‌های هوش مصنوعی حافظه ندارند و مخصوص انجام وظایف هستند. به عنوان مثال می‌توان به Deep Blue ، برنامه شطرنج IBM اشاره کرد که گری کاسپاروف را در دهه 1990 شکست داد. Deep Blue می‌تواند مهره‌های روی صفحه شطرنج را شناسایی کرده و پیش‌بینی کند ، اما از آنجا که حافظه ندارد نمی‌تواند از تجربیات گذشته برای اطلاع از آینده استفاده کند.

نوع 2: حافظه محدود: این سیستم‌های هوش مصنوعی دارای حافظه هستند ، بنابراین می‌توانند از تجربیات گذشته برای اطلاع از تصمیمات آینده استفاده کنند. برخی از عملکردهای تصمیم‌گیری در خودروهای خودران به این ترتیب طراحی شده‌اند.

نوع 3: نظریه ذهن: نظریه ذهن یک اصطلاح در روانشناسی است. در مورد هوش مصنوعی ، این بدان معناست که سیستم دارای هوش اجتماعی برای درک احساسات است. این نوع هوش مصنوعی قادر به استنباط مقاصد انسانی و پیش بینی رفتار خواهد بود ، مهارتی که برای سیستم‌های هوش مصنوعی برای عضویت کامل در تیم‌های انسانی ضروری است.

نوع 4: خودآگاهی: در این دسته ، سیستم‌های هوش مصنوعی دارای سازوکاری هستند که به آن‌ها آگاهی می‌دهد. ماشینهای دارای خودآگاهی وضعیت فعلی خود را درک می‌کنند. این نوع هوش مصنوعی ایده‌آل است و هنوز وجود ندارد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  خانه هوشمند چیست؟

در این مقاله در مورد اینکه انواع هوش مصنوعی چیست توضیحاتی دادیم.

منابع مورد استفاده

۱. تعریف هوش مصنوعی – ترجمه از انگلیسی

۲. معرفی انواع هوش مصنوعی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

اینترنت اشیا IoT چیست؟

golearnwork

اینترنت اشیا IoT چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد موضوع مهم و جدید اینترنت اشیا و اهمیت و مزایای آن صحبت کنیم. تعریف اینترنت اشیا اینترنت اشیا یا Internet of Things (IoT)، سیستمی از دستگاه‌های محاسباتی متقابل ، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتالی ، اشیاء ، حیوانات یا افراد با شناسه‌های منحصر به فرد (UID) […]

انواع الگوریتم های رمزنگاری 1 دقیقه

انواع الگوریتم های رمزنگاری چیست؟

golearnwork

انواع الگوریتم های رمزنگاری چیست؟ در این مقاله قصد داریم آن‌ها را معرفی و بررسی کنیم. پس لطفا با ما همراه باشید. انواع الگوریتم های رمزنگاری برای تأمین امنیت داده‌ها ساخته و توسعه داده شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که داده‌های منتقل شده بین طرف‌های یک ارتباط، محرمانه باقی می‌مانند و افشا نمی‌شوند. یعنی توسط […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان