1

انواع پایگاه داده چیست؟

انواع پایگاه داده چیست؟

انواع پایگاه داده چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره انواع پایگاه داده و برخی از ویژگی‌های خاص و متمایز آن‌ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مقاله اصلی: پایگاه داده چیست؟

انواع مختلفی از پایگاه داده وجود دارد. بهترین پایگاه داده برای یک سازمان خاص بستگی به نحوه استفاده سازمان از داده‌ها دارد.

پایگاه داده رابطه‌ای

پایگاه داده رابطه‌ای در دهه 1980 به جریان اصلی تبدیل شدند. عناصر یک پایگاه داده رابطه‌ای به صورت مجموعه‌ای از جداول با ستون‌ها و ردیف‌ها سازماندهی می‌شوند. فناوری پایگاه داده رابطه‌ای کارآمدترین و منعطف‌ترین راه را برای دسترسی به اطلاعات ساختاریافته ارائه می‌دهد.

پایگاه داده شی گرا

اطلاعات در یک پایگاه داده شی گرا مانند برنامه نویسی شی گرا به صورت اشیا نمایش داده می‌شود.

پایگاه داده توزیع شده

یک پایگاه داده توزیع شده شامل دو یا چند فایل است که در سایت‌های مختلف قرار دارند. پایگاه داده را می‌توان بر روی چندین کامپیوتر، در یک مکان فیزیکی یا مکان‌های پراکنده در شبکه‌های مختلف ذخیره کرد.

انبارهای داده

یک مخزن مرکزی داده‌ها، یا انبار داده نوعی پایگاه داده است که به طور ویژه برای پرس‌و‌جو و تجزیه و تحلیل سریع طراحی شده است.

پایگاه داده NoSQL

یک NoSQL یا پایگاه داده غیررابطه‌ای، برای ذخیره و دستکاری داده‌های بدون ساختار و یا نیمه‌ساختار یافته استفاده می‌شود (برخلاف پایگاه داده رابطه‌تی، که تعریف می‌کند تمام داده‌های درج شده در پایگاه داده چگونه باید ترکیب شوند). پایگاه داده‌های NoSQL با رایج شدن و پیچیده‌تر شدن برنامه‌های کاربردی وب محبوب شدند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت دریاچه داده و انبار داده چیست؟

پایگاه داده نموداری یا گراف

یک پایگاه داده گراف داده‌ها را بر حسب موجودیت‌ها و روابط بین موجودیت‌ها ذخیره می‌کند.

پایگاه داده OLTP

پایگاه داده OLTP یک پایگاه داده تحلیلی سریع است که برای تعداد زیادی از تراکنش‌های انجام شده توسط چندین کاربر طراحی شده است.

سایر انواع

این‌ها تنها تعدادی از انواع مختلف پایگاه‌های داده هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایر پایگاه‌های داده کمتر متداول برای کارکردهای علمی، مالی یا سایر موارد بسیار خاص طراحی شده‌اند. علاوه بر انواع مختلف پایگاه‌های اطلاعاتی، تغییرات در رویکردهای توسعه فناوری و پیشرفت‌های چشمگیر مانند ابر و اتوماسیون، پایگاه‌های داده را به مسیرهای کاملاً جدیدی سوق می‌دهد. برخی از آخرین پایگاه‌های داده عبارتند از:

پایگاه داده منبع باز

سیستم پایگاه داده منبع باز سیستمی است که کد منبع آن در اختیار عموم قرار می‌گیرد و در اصطلاح منبع باز یا Open Source است. این پایگاه داده‌ها می‌توانند پایگاه داده‌های SQL یا NoSQL باشند.

پایگاه داده ابری

پایگاه داده ابری مجموعه‌ای از داده‌ها، ساختاریافته یا بدون ساختار است که بر روی یک پلتفرم محاسبات ابری خصوصی، عمومی یا ترکیبی قرار دارد. دو نوع مدل پایگاه داده ابری وجود دارد: سنتی و پایگاه داده به عنوان سرویس (DBaaS). با DBaaS، وظایف مدیریت و نگهداری توسط یک ارائه دهنده خدمات انجام می‌شود.

پایگاه داده چند مدلی

پایگاه داده‌های چند مدلی انواع مختلفی از مدل‌های پایگاه داده را در یک back-end یکپارچه ترکیب می‌کنند. این بدان معناست که آنها می‌توانند انواع مختلفی از داده‌ها را در خود جای دهند.

پایگاه داده سند/JSON

پایگاه داده‌های اسناد که برای ذخیره، بازیابی و مدیریت اطلاعات مبتنی بر سند طراحی شده اند، روشی مدرن برای ذخیره داده‌ها در قالب JSON به جای ردیف و ستون است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  داده کاوی چیست؟

پایگاه های اطلاعاتی خودکار

جدیدترین و انقلابی‌ترین نوع پایگاه داده، پایگاه‌های اطلاعاتی خودکار (همچنین به عنوان پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل شناخته می‌شوند) مبتنی بر ابر هستند و از یادگیری ماشینی برای خودکارسازی تنظیم پایگاه داده، امنیت، پشتیبان‌گیری، به‌روزرسانی و سایر وظایف مدیریت معمولی که به‌طور سنتی توسط مدیران پایگاه داده انجام می‌شود، استفاده می‌کنند.

در این مقاله آموزشی درباره این که انواع پایگاه داده چیست صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

۱. تعریف پایگاه داده – ترجمه از انگلیسی

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
تکنیک طوفان فکری چیست؟ 1 دقیقه

تکنیک طوفان فکری چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تکنیک طوفان فکری چیست؟ در این نوشتار قصد داریم درباره مفهوم طوفان فکری توضیح داده و جزئیات مربوط به آن را تشریح کنیم. با ما همراه باشید. طوفان فکری روشی است که توسط تیم‌های طراحی برای ایجاد ایده جهت حل مسائل استفاده می‌شود. تحت شرایط کنترل شده و یک محیط آزاد اندیش، تیم‌ها از طریق […]

پردازش داده چیست؟ 1 دقیقه

پردازش داده چیست؟ چرخه پردازش داده کدام است؟

سهراب محمدی

پردازش داده چیست؟ چرخه پردازش داده کدام است؟ در این نوشتار می‌خواهیم درباره تمامی اين موارد توضیح داده و مقایسه‌ای انجام دهیم. با ما همراه باشید. نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟ این که آیا از اینترنت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات خاص استفاده کنیم، یا از آن برای انجام تراکنش‌های مالی آنلاین، سفارش […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان