1

برنامه احتیاطی چیست و چه کاربردی دارد؟

برنامه احتیاطی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را توضیح داده و ضرورت‌ها و الزامات آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

بخوانید: خزش دامنه در مدیریت پروژه چیست؟

در زمینه تداوم کسب‌وکار و مدیریت ریسک، برنامه احتیاطی، برنامه احتمالی، برنامه اضطراری یا برنامه اقتضایی فرآیندی است که سازمان را برای پاسخ‌گویی منسجم به یک رویداد پیش‌بینی‌نشده آماده می‌کند. یعنی سازمان را برای نحوه برخورد با رخدادهای پیش‌بینی‌نشده آماده می‌نماید.

تعریف

برنامه اقتضایی یک برنامه عملیاتی است که برای کمک به سازمان در واکنش موثر به یک رویداد یا موقعیت مهم آینده که ممکن است رخ دهد یا ممکن است رخ ندهد، طراحی شده است.

یک برنامه احتیاطی گاهی اوقات به عنوان “طرح B” نامیده می‌شود زیرا در صورت عدم تحقق نتایج مورد نظر می‌تواند به عنوان جایگزینی برای اقدام نیز استفاده شود. برنامه‌ریزی احتیاطی از شروط تداوم کسب‌وکار، بازیابی پس از رخدادهای بد و نیز مدیریت ریسک است.

مراحل

هفت مرحله مشخص شده برای یک طرح اضطراری کامپیوتری در نشریه NIST 800-34 Rev. 1 به شرح زیر است:

  1. بیانیه خط مشی برنامه‌ریزی احتمالی را تهیه کنید. یک خط مشی رسمی، اقتدار و پشتیبانی لازم را برای ایجاد یک برنامه اضطراری موثر فراهم می‌کند.
  2. انجام تجزیه‌وتحلیل تاثیر تجاری (BIA). BIA به شناسایی و اولویت‌بندی سیستم‌ها و مؤلفه‌های اطلاعاتی که برای پشتیبانی از مأموریت و کارکردهای تجاری سازمان حیاتی است، کمک می‌کند.
  3. کنترل‌های پیشگیرانه را شناسایی کنید. اقدامات انجام شده برای کاهش اثرات اختلالات سیستم می‌تواند در دسترس بودن سیستم را افزایش داده و هزینه‌های احتمالی چرخه عمر را کاهش دهد.
  4. استراتژی‌های احتمالی ایجاد کنید. استراتژی‌های بازیابی مناسب، تضمین می‌کند که سیستم می‌تواند به سرعت و به شکلی کارآمد پس از یک وقفه بازیابی شود.
  5. یک برنامه اضطراری سیستم اطلاعاتی تهیه کنید. طرح اضطراری باید حاوی دستورالعمل‌ها و روش‌های دقیق برای بازگرداندن یک سیستم آسیب‌دیده به سطح تأثیرات امنیتی سیستم و الزامات بازیابی باشد.
  6. حتماً برنامه را آزمایش نموده، به کارکنان آموزش داده و تمرینات را برنامه‌ریزی کنید. آزمایش، زمینه‌های بازیابی را فراهم می‌کند، در حالی که آموزش، نیروهای بازیابی را برای فعال‌سازی طرح آماده می‌کند و تمرین طرح اقتضایی نیز، شکاف‌های برنامه‌ریزی را شناسایی می‌کند. در مجموع، فعالیت‌ها اثربخشی برنامه و آمادگی کلی سازمان را بهبود می‌بخشد.
  7. برنامه را حفظ کنید. این طرح باید یک سند زنده باشد که به طور مرتب به روز می‌شود تا در جریان پیشرفت‌های سیستم و تغییرات سازمانی اثربخش بماند.
این مطلب را نیز حتما بخوانید:  اسکوپ پروژه چیست؟

در این مقاله آموزشی درباره این که برنامه احتیاطی چیست و چه کاربردی دارد مطالبی را عنوان و تقدیم نگاه مهربانتان کردیم. با تشکر از مطالعه شما.

منابع

۱. طرح اقتضایی و مراحل آن – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

طرح توجیهی چیست؟ عوامل مهم در نوشتن طرح توجیهی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

طرح توجیهی چیست؟ عوامل مهم در نوشتن طرح توجیهی. در این مقاله آموزشی درباره طرح توجیهی و پارامترهای مهم آن توضیح خواهیم داد. مقدمه ایجاد یک کسب و کار نیاز به یک سری مراحل مقدماتی دارد که این مراحل از نوع تحقیقاتی ، تحلیلی و پیش‌بینی هستند. برخی از مهم‌ترین این کارها عبارتند از: ۱. […]

1 دقیقه

هرم دانش DIKW چیست؟

golearnwork

هرم دانش DIKW چیست؟ در این مقاله آموزشی برآن شده‌ایم تا درباره هرم داده و ساختاری که از داده تا خرد را تشریح می‌کند صحبت کنیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: داده کاوی چیست؟ ، داده چیست و چه کاربردی دارد؟ هرم دانش، سلسله مراتب خرد و سلسله مراتب اطلاعات برخی از نام‌هایی هستند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان