1

برنامه جاوا اسکریپت چیست؟

برنامه جاوا اسکریپت چیست؟ در این مقاله بر آن شده‌ایم تا درباره زبان جاوا اسکریپت بیشتر یاد بگیریم و کاربردهای آن را بشناسیم. پس با ما همراه باشید.

درباره برنامه‌نویسی بیشتر بدانید.

آنچه باید درباره زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بدانید

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سبک وزن می باشد که توسعه دهندگان وب معمولا از آن برای ایجاد تعاملات پویاتر در هنگام توسعه صفحات وب، برنامه ها، سرورها و یا حتی بازی ها استفاده می کنند.

توسعه دهندگان معمولاً از جاوا اسکریپت در کنار HTML و CSS استفاده می کنند. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در قالب بندی عناصر HTML با CSS به خوبی کار می کند. با این حال، جاوا اسکریپت همچنان تعامل خود با کاربر را حفظ می کند، کاری که CSS به تنهایی نمی تواند انجام دهد.

پیاده سازی جاوا اسکریپت در وب، برنامه های کاربردی موبایل و توسعه بازی، این زبان برنامه نویسی را بصرفه جهت یادگیری می کند، چرا که با یادگیری آن می توانید چندین پلتفرم را پشتیبانی نمایید. شما می توانید این کار را از طریق پلتفرم های یادگیری مانند BitDegree یا با کاوش در قالب ها و برنامه های رایگان جاوا اسکریپت در پلتفرم های میزبان کد مانند GitHub انجام دهید. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی برای ایجاد محتوای پویا صفحه وب می باشد. عناصری را برای بهبود تعامل بازدیدکنندگان سایت با صفحات وب ایجاد می کند، مانند منوهای کشویی، گرافیک های متحرک و رنگ های پس زمینه پویا.

جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می شود

نسخه های اولیه زبان اسکریپت فقط برای استفاده داخلی بود. پس از اینکه نت اسکیپ آن را به عنوان یک مشخصات استاندارد برای مرورگرهای وب به ECMA International ارائه کرد، جاوا اسکریپت پیشگام انتشار ECMAScript بود.

این یک زبان برنامه نویسی چند منظوره برای اطمینان از قابلیت همکاری صفحات وب در مرورگرها و دستگاه های مختلف بود.

جاوا اسکریپت از آن زمان در کنار مرورگرهای جدید مانند موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم به رشد خود ادامه داد. حتی شروع به توسعه اولین موتور جاوا اسکریپت مدرن به نام V8 کرذند که بایت کد را در کد ماشین بومی کامپایل می کرد.

امروزه جاوا اسکریپت دارای چارچوب ها و کتابخانه های زیادی برای ساده سازی پروژه های پیچیده مانند AngularJS، jQuery و ReactJS می باشد.

اجرای جاوا اسکریپت که در ابتدا در سمت کلاینت اجرا می شد، پس از توسعه Node.js به سمت سرور منشعب شد. یک محیط سرور بین پلتفرمی که بر روی موتور گوگل کروم جاوا اسکریپت V8 ساخته شده است.

در حالی که این زبان بیشتر به برنامه های مبتنی بر وب پاسخ می دهد، ویژگی های برنامه نویسی جاوا اسکریپت پیاده سازی های دیگری در زمینه های مختلف دارد. در زیر چندین کاربرد اساسی جاوا اسکریپت آورده شده می باشد.

1. برنامه های وب و موبایل

توسعه چارچوب های جاوا اسکریپت، متشکل از کتابخانه های کد جاوا اسکریپت، به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از کدهای جاوا اسکریپت از پیش نوشته شده در پروژه های خود استفاده کنند. این باعث صرفه جویی در زمان و تلاش آنها می شود تا مجبور باشند ویژگی های برنامه نویسی را از ابتدا کدنویسی کنند.

هر فریم ورک جاوا اسکریپت دارای ویژگی هایی می باشد که هدف آن ساده سازی فرآیند توسعه و اشکال زدایی می باشد.

به عنوان مثال، فریم ورک های جاوا اسکریپت جلویی مانند jQuery و ReactJS کارایی طراحی را بهبود می بخشند. آنها به توسعه دهندگان این امکان را می دهند تا بدون تأثیر بر یکدیگر، عملکرد یا ارزش، مجدداً از مؤلفه های کد استفاده کرده و به روز کنند.

در همین حال، چارچوب های توسعه اپلیکیشن موبایل مانند Cordova و Titanium امکان ایجاد اپلیکیشن های بومی یا ترکیبی را فراهم می کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تست POST در کامپیوتر چیست؟

پیاده سازی کد جاوا اسکریپت در Node.js نیز نقش مهمی در توسعه وب دارد. Node.js به دلیل ماهیت تک رشته ای و معماری غیر مسدود کننده می تواند زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهد و تاخیرها را حذف کند.

Node.js همچنین به اندازه کافی سبک می باشد تا به عنوان یک ابزار مقیاس پذیر برای میکروسرویس ها عمل کند و به شما امکان می دهد یک برنامه واحد شامل سرویس های کوچک با فرآیندهای جداگانه توسعه دهید.

2. ساختن وب سرورها و برنامه های کاربردی سرور

از طریق Node.js جاوا اسکریپت به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا سرورهای وب و زیرساخت های بک اند بسازند و در زمان و تلاش شما در ایجاد وب سرور صرفه جویی کنند.

ماژول HTTP داخلی به شما امکان می دهد یک سرور HTTP پایه ایجاد کنید که متن ساده را هنگام دسترسی کاربران به یک صفحه وب نمایش می دهد. می توانید از سرور وب خود Node.js و Node-OS یا سرورهای شخص ثالث مانند Microsoft Internet Information Services (IIS) و Apache برای رسیدگی به درخواست های HTTP استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که Node-OS بر روی سیستم عامل های لینوکس بهترین عملکرد را دارد زیرا بر روی هسته لینوکس ساخته شده می باشد.

3. رفتار تعاملی در وب سایت ها

یکی از عملکردهای اصلی جاوا اسکریپت افزودن پویایی به صفحات وب می باشد. این شامل نمایش انیمیشن ها، تغییر قابلیت مشاهده متن و ایجاد منوهای کشویی می باشد.

در حالی که شما می توانید تنها از کدهای HTML و CSS برای ساخت یک وب سایت استفاده کنید، اما فقط یک صفحه نمایش ثابت خواهد داشت. با جاوا اسکریپت، کاربر می تواند با صفحات وب تعامل داشته باشد و تجربه مرور بهتری داشته باشد.

علاوه بر این، جاوا اسکریپت به شما امکان می دهد محتوای HTML و مقادیر ویژگی ها را بدون بارگیری مجدد صفحه وب تغییر دهید. این به این دلیل می باشد که جاوا اسکریپت از انواع داده های زیر پشتیبانی می کند.

  • رشته ‒ شامل داده های متنی می باشد که در داخل نقل قول نوشته شده می باشد. به عنوان مثال، “Hello world”، “Hello world” و “نمایش متن”.
  • عدد ‒ اعداد صحیح و ممیز شناور بین (2^53 – 1) و -(2^53 – 1) را پوشش می دهد.
  • Boolean – یک نوع داده منطقی با مقادیر درست و نادرست.
  • BigInt ‒ داده های عدد صحیح با طول دلخواه را نشان می دهد.
  • Null ‒ حاوی یک مقدار null می باشد.
  • Undefined ‒ شامل متغیرهای اعلام شده اما تعیین نشده می باشد.
  • Symbol ‒ شناسه های منحصر به فردی برای اشیا ارائه می دهد.
  • شی ‒ برای ساختارهای داده پیچیده که با مهاربندهای فرفری نوشته شده می باشد. برای مثال، {item:”Book”, information:”biography”}.

انواع داده های اولیه که از همه انواع داده ها به جز شی تشکیل شده می باشد، فقط می توانند یک داده را ذخیره کنند. در همین حال، نوع داده شی می تواند شامل مجموعه ای از مقادیر باشد.

با جاوا اسکریپت، همچنین می توانید تجربه مرور وب کاربران را با استفاده از کوکی ها بهبود بخشید. ایجاد، خواندن و حذف کوکی ها در جاوا اسکریپت به ویژگی document.cookie نیاز دارد که به عنوان گیرنده و تنظیم کننده مقادیر کوکی ها عمل می کند.

4. توسعه بازی

جاوا اسکریپت اگر با HTML5 و یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) مانند WebGL استفاده شود، می تواند به شما در ساخت یک بازی کمک کند. بسیاری از موتورهای بازی مبتنی بر جاوا اسکریپت مانند Phaser، GDevelop و Kiwi.js جهت رندر کردن گرافیک، بازیافت کد و برنامه های بین پلتفرمی در دسترس هستند.

برخی از بازی های ساخته شده با موتورهای بازی جاوا اسکریپت عبارتند از Angry Birds، The Wizard و 2048.

چه چیزی جاوا اسکریپت را پرطرفدار و کامل می کند؟

جاوا اسکریپت دارای چندین مزیت می باشد که آن را به انتخاب بهتری نسبت به رقبای خود تبدیل می کند. چندین مزیت استفاده از جاوا اسکریپت به شرح زیر می باشد.

  • سادگی – داشتن ساختار ساده یادگیری و پیاده سازی جاوا اسکریپت را آسان تر می کند و همچنین سریع تر از برخی از زبان های دیگر اجرا می شود. خطاها نیز به راحتی قابل تشخیص و تصحیح هستند.
  • سرعت ‒ جاوا اسکریپت اسکریپت ها را مستقیماً در مرورگر وب بدون اتصال به سرور یا نیاز به کامپایلر اجرا می کند. علاوه بر این، اکثر مرورگرهای اصلی به جاوا اسکریپت اجازه می دهند تا کد را در طول اجرای برنامه کامپایل کند.
  • تطبیق پذیری – جاوا اسکریپت با زبان های دیگر مانند PHP، Perl و جاوا سازگار می باشد. همچنین علم داده و یادگیری ماشین را برای توسعه دهندگان قابل دسترس می کند.
  • محبوبیت – منابع و انجمن های زیادی برای کمک به مبتدیان با مهارت های فنی محدود و دانش جاوا اسکریپت در دسترس هستند.
  • بار سرور – یکی دیگر از مزیت های عملکرد در سمت کلاینت این می باشد که جاوا اسکریپت درخواست های ارسال شده به سرور را کاهش می دهد. اعتبار سنجی داده ها را می توان از طریق مرورگر وب انجام داد و به روز رسانی ها فقط برای بخش های خاصی از صفحه وب اعمال می شود.
  • به روزرسانی ها – تیم توسعه جاوا اسکریپت و ECMA International به طور مداوم چارچوب ها و کتابخانه های جدید را به روزرسانی و ایجاد می کنند و از ارتباط آن در صنعت اطمینان می دهند
این مطلب را نیز حتما بخوانید:  برنامه نویسی رویه ای چیست؟

نقاط ضعف جاوا اسکریپت چیست؟

مانند هر زبان برنامه نویسی دیگری، جاوا اسکریپت محدودیت های زیادی دارد که باید در نظر بگیرید. برخی از معایب استفاده از جاوا اسکریپت به شرح زیر می باشد.

  • سازگاری مرورگر – مرورگرهای وب مختلف کد جاوا اسکریپت را به طور متفاوتی تفسیر می کنند که باعث ناسازگاری می شود. بنابراین، باید اسکریپت جاوا اسکریپت خود را در همه مرورگرهای وب محبوب، از جمله نسخه های قدیمی تر، آزمایش کنید تا به تجربه کاربر آسیب نرسانید.
  • امنیت – کد جاوا اسکریپت که در سمت کلاینت اجرا می شود در برابر سوء استفاده توسط کاربران غیرمسئول آسیب پذیر می باشد.
  • اشکال زدایی – در حالی که برخی از ویرایشگرهای HTML از اشکال زدایی پشتیبانی می کنند، نسبت به سایر ویرایشگرها کارایی کمتری دارند. از آنجایی که مرورگرها هیچ هشداری برای خطا نشان نمی دهند، پیدا کردن مشکل ممکن می باشد چالش برانگیز باشد.

کد جاوا اسکریپت چگونه در صفحه وب شما کار می کند؟

جاوا اسکریپت یا مستقیماً در یک صفحه وب جاسازی می شود یا از طریق یک فایل.js جداگانه ارجاع داده می شود. هنگامی که کاربر از آن صفحه وب بازدید می کند، مرورگر او اسکریپت را همراه با کد HTML و CSS اجرا می کند، در واقع یک صفحه کاربردی ایجاد می کند که از طریق برگه مرورگر نمایش داده می شود.

اسکریپت در ماشین های بازدیدکنندگان دانلود شده و در آنجا پردازش می شود. این با زبان سمت سرور متفاوت می باشد که در آن سرور اسکریپت را قبل از ارسال به مرورگر پردازش می کند.

هنگامی که با یک بلوک کد جاوا اسکریپت مواجه می شوید، یک مرورگر وب آن را از بالا به پایین پردازش می کند. از آنجایی که به ترتیب حساس می باشد، قبل از اصلاح، ابتدا به اشیا یا متغیرهای داخل بلوک ارجاع دهید. داشتن متغیرهایی بدون مقدار منجر به خطای تعریف نشده می شود.

جاوا اسکریپت چه تفاوتی با سایر زبان های برنامه نویسی دارد؟

پس از این که دانستیم برنامه جاوا اسکریپت چیست، باید بدانیم دلیل اینکه جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی می باشد این واقعیت می باشد که بسیار همه کاره می باشد. بسیاری از توسعه دهندگان آن را انتخاب اصلی خود می دانند مگر اینکه به عملکرد خاصی نیاز داشته باشند که جاوا اسکریپت ارائه نمی کند.

بیایید نگاهی به چند تا از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بیندازیم.

سی شارپ – یک زبان شی گرا برای ساخت برنامه هایی می باشد که در اکوسیستم دات نت اجرا می شوند. این به صورت ایستا تایپ شده می باشد، به این معنی که متغیرهای آن در زمان کامپایل قابل شناسایی هستند. برخلاف جاوا اسکریپت، سی شارپ دارای بارگذاری بیش از حد اپراتور و تبدیل می باشد که به شما امکان می دهد انواع داده ها را تغییر دهید.

جاوا – یک زبان برنامه نویسی شی گرا که برای پشتیبانی از برنامه ها و برنامه های کاربردی بزرگ طراحی شده می باشد. برخلاف جاوا اسکریپت، جاوا به شدت تایپ می شود، به این معنی که متغیرهای آن باید به انواع داده های خاص محدود شوند. جاوا برای اجرای اسکریپت خود به یک کامپایلر به موقع ((JIT دارد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مدیر بسته چیست؟

PHP – یک زبان سمت سرور که معمولاً در سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر PHP مانند وردپرس دیده می شود. اهداف اصلی آن انتقال اطلاعات به و از پایگاه داده، جمع آوری فایل های HTML و پیگیری نشست ها می باشد. برخلاف جاوا اسکریپت، PHP می تواند مستقیماً به پایگاه داده ها دسترسی داشته باشد و متغیرهای کوچک و بزرگ را می پذیرد.

Ruby – یک زبان برنامه نویسی همه منظوره می باشد که از فرابرنامه نویسی پشتیبانی می کند، به این معنی که می تواند برنامه های دیگر و خودش را تجزیه و تحلیل و اصلاح کند. محبوب ترین فریمورک آن، Ruby on Rails، به شما امکان می دهد برنامه های وب بزرگ را با هزینه و زمان موثر بسازید. پیاده سازی جاوا اسکریپت در Node.js از چارچوب Ruby on Rails الهام گرفته می باشد.

چگونه می توان کد جاوا اسکریپت را به وب سایت اضافه کرد؟

دو راه برای افزودن کد جاوا اسکریپت به یک صفحه وب HTML وجود دارد.
جاوا اسکریپت داخلی از تگ <script> در بدنه اسکریپت HTML برای کپسوله کردن تمام کدهای جاوا اسکریپت استفاده می کند. 

از سوی دیگر، جاوا اسکریپت خارجی شامل ذخیره کد در یک فایل js جداگانه و سپس فراخوانی آن در صفحه HTML می باشد. توسعه دهندگان اغلب از این روش هنگام کار بر روی پروژه های بزرگ استفاده می کنند، زیرا انجام این کار باعث می شود اسکریپت سازماندهی شود.

به علاوه، به شما امکان می دهد از اسکریپت در چندین صفحه HTML استفاده مجدد کنید، که این چیزی می باشد که بسیاری از توسعه دهندگان ارزش زیادی برای آن قائل هستند.

شما می توانید کد جاوا اسکریپت را با استفاده از یک ویرایشگر متن ایجاد و تغییر دهید. ما پنج بهترین ویرایشگر متن را گردآوری کرده ایم تا جستجوی شما را محدود کنیم.

به خاطر داشته باشید که دو نوع ویرایشگر متن وجود دارد: ویرایشگرهای what-you-see-is- what-you-get (WYSIWYG) و ویرایشگرهای متنی. یک ویرایشگر متن WYSIWYG برای مبتدیان مناسب تر می باشد، زیرا نشان می دهد که بلوک های کد در یک صفحه چگونه به نظر می رسند. به عنوان مثال، TinyMCE یک ویرایشگر متن محبوب WYSIWYG می باشد که در وردپرس استفاده می شود.

از سوی دیگر، یک ویرایشگر مبتنی بر متن آزادی بیشتری را در سفارشی کردن کد ارائه می دهد، اما برای کار کردن به مهارت های HTML نیاز دارد. برخی از محبوب ترین ویرایشگرهای متن عبارتند از Sublime Text، Atom و Notepad++.

برای اطلاعات عمیق تر، آموزش ما را در مورد نحوه افزودن جاوا اسکریپت به وب سایت خود بررسی کنید. این آموزش همراه با مثال ها و توضیحات بیشتر در مورد پیاده سازی جاوا اسکریپت می باشد. وب سایت رسمی جاوا اسکریپت همچنین آموزش های آزمایشی زیادی را برای مبتدیان و علاقه مندان ارائه می دهد.

به طور کلی، جاوا اسکریپت اغلب در کنار HTML و CSS جهت افزودن تعامل به وب سایت ها استفاده می شود. در برخی موارد، جاوا اسکریپت ممکن می باشد از کتابخانه های شخص ثالث استفاده کند تا عملکردهای پیشرفته ای را بدون نیاز به کدنویسی هر بار از ابتدا توسط توسعه دهنده ارائه کند.

از نظر ارزشی، مبتدیان جاوا اسکریپت می توانند مزایای زیر را انتظار داشته باشند:

  • یادگیری و پیاده سازی در عناصر یا رویدادهای خاص صفحه وب آسان می باشد
  • توسط یک جامعه قوی از توسعه دهندگان حمایت می شود
  • درخواست های ارسال شده به سرور را کاهش می دهد
  • سازگار با بسیاری از زبان های دیگر
  • سریعتر و سبک تر از سایر زبان های برنامه نویسی

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا متوجه شوید که برنامه جاوا اسکریپت چیست و عملکرد آن در وب سایت ها و برنامه ها چگونه می باشد. اگر می خواهید کد نویسی جاوا اسکریپت را یاد بگیرید، راهنمای ما در مورد یادگیری کدنویسی را بررسی کنید. اگر سوال یا پیشنهاد بیشتری دارید، در صورت تمایل برای ما در نظر بگیرید.

محمد امیری

محمد امیری هستم متولد ۱۳۷۶. کارشناس کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات، برنامه‌نویس مسلط به جاوا و php، آشنا به زبان c++، پایتون و پلتفرم لاراول. دارای سابقه انجام پروژه‌های مربوط به هوش مصنوعی، الگوریتم‌های جستجو، و تولید نرم‌افزارهای اندرویدی.

مطالب مرتبط
1
پردازش داده چیست؟ 1 دقیقه

پردازش داده چیست؟ چرخه پردازش داده کدام است؟

سهراب محمدی

پردازش داده چیست؟ چرخه پردازش داده کدام است؟ در این نوشتار می‌خواهیم درباره تمامی اين موارد توضیح داده و مقایسه‌ای انجام دهیم. با ما همراه باشید. نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟ این که آیا از اینترنت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات خاص استفاده کنیم، یا از آن برای انجام تراکنش‌های مالی آنلاین، سفارش […]

زبان های برنامه نویسی داده کاوی 1 دقیقه

زبان های برنامه نویسی داده کاوی چیست؟ زبان‌های ترند شده در سال 2022

سهراب محمدی

زبان های برنامه نویسی داده کاوی چیست؟ زبان‌های ترند شده در سال 2022؛ در این مقاله می‌خواهیم در این موارد بحث و بررسی کنیم. با ما همراه باشید. اگر به ورود به علم داده فکر می‌کنید اما مطمئن نیستید کدام زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد زبان‌های […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان