1

برنامه نویسی اعلانی چیست؟

برنامه نویسی اعلانی چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد برنامه نویسی اعلانی و مزایای آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

برنامه نویسی اعلامی یک پارادایم برنامه نویسی است که در آن برنامه نویس آنچه را که قرار است توسط برنامه انجام شود بدون تعریف نحوه اجرای آن تعریف می‌کند. به عبارت دیگر، این رویکرد به جای راهنمایی چگونگی دستیابی به آن، بر آنچه باید به دست آید تمرکز می‌کند.

بیشتر بخوانید: پارادایم‌های برنامه نویسی چیست؟

ویژگی برنامه نویسی اعلانی

این نوع برنامه با یک برنامه دستوری که دارای مجموعه‌ای از دستورات برای حل مجموعه‌ای از مسائل با تشریح مراحل مورد نیاز برای یافتن راه حل است، متفاوت است. برنامه نویسی اعلانی دسته خاصی از مشکلات را در پیاده‌سازی زبان با دقت برای یافتن راه حل توصیف می‌کند. رویکرد برنامه نویسی اعلانی به ساده‌سازی برنامه نویسی پشت برخی از برنامه‌های پردازش موازی کمک می‌کند.

ترتیب بیان یا دستورالعمل‌ها یا تکرار یک دستورالعمل هیچ تاثیری در برنامه نویسی اعلانی ندارد. برنامه نویسی اعلانی را می‌توان به برنامه نویسی محدودیت، برنامه نویسی منطقی و برنامه نویسی منطق محدودیت طبقه بندی کرد. برخی از نمونه‌های شناخته شده زبان‌های برنامه نویسی اعلانی Prolog، SQL و Embedded SQL هستند.

ابزارهایی در اختیار برنامه نویسان اعلانی قرار می‌گیرد تا امکان انتزاع در پیاده‌سازی را فراهم کند و به تمرکز روی مشکل اصلی کمک کند.

مزایای برنامه نویسی اعلانی

برنامه نویسی اعلانی مزایای زیادی دارد. اول از همه، تغییرپذیری را به حداقل می‌رساند. ساختارهای داده تغییرناپذیر به حذف باگ‌هایی که به سختی شناسایی می‌شوند کمک می‌کند و مدیریت آنها آسان‌تر است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  وراثت در برنامه نویسی شی گرا چیست؟

برنامه نویسان کار با چنین رویکردهای برنامه نویسی را به جای رویه‌های نامشخص، وابستگی‌های ضمنی یا با بسیاری از حالت‌های قابل تغییر آسان‌تر می‌دانند.

یکی دیگر از مزایای برنامه نویسی اعلانی این است که با ترویج استفاده از ساختارهای پیچیده مانند توابع و خطوط لوله مرتبه بالاتر و با کاهش دادن ارزش متغیرها، اثرات جانبی مربط به حالت متغیرها را کاهش می‌دهد.

رویکرد برنامه نویسی هم‌چنین به درک بهتر و مقیاس‌پذیرتر کد کمک می‌کند.

در این مقاله در مورد اینکه برنامه نویسی الان چیست صحبت کردیم.

منبع

۱. تعریف برنامه نویسی اعلانی – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

golearnwork

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ زبان برنامه نویسی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله با شما هستیم تا پاسخ را بیابیم. در دنیای امروز که همه چیز به سمت اینترنتی شدن می‌رود، زبان برنامه نویسی یک ابزار قدرت است. هوش مصنوعی ، رباتیک ، بازاریابی دیجیتال و … از رشته‌های مهمی هستند […]

جریان داده چیست؟ 1 دقیقه

جریان داده چیست؟

سهراب محمدی

جریان داده چیست؟ در این مقاله برآن شدیم تا درباره جریان داده و برخی ویژگی‌های آن مثل حالت‌های دسته‌ای و زمان واقعی بحث کنیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: انواع پردازش داده چیست؟ هم‌چنین بخوانید: پردازش داده چیست؟ چرخه پردازش داده کدام است؟ ، پیش پردازش داده ها در داده کاوی چیست؟ جریان داده […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان