1

برنامه نویسی بلوک چیست؟

برنامه نویسی بلوک چیست؟

برنامه نویسی بلوک چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد برنامه نویسی بلوک ویژگی ها و کاربردهای آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

تاریخچه برنامه نویسی بلوک

حدود دو دهه پیش، آزمایشگاه MIT Media مفهوم برنامه نویسی بلوک را معرفی کرد. ایده آن‌ها این بود که یک رابط برای ایجاد برنامه‌های کامپیوتری با کشیدن و رها کردن بلوک‌های پازل برای نمایش ساختارهای پیچیده و دستورات برنامه نویسی ایجاد شود.

با این روش جدید آموزش و یادگیری علوم کامپیوتر، پلتفرم بسیار محبوب Scratch متولد شد. این رویکرد محدودیت را برای آزمایش تفکر برنامه‌ای کاهش داد و به فراگیرندگان اجازه داد انیمیشن‌های تعاملی و بازی‌های کوچک را بدون نوشتن یک خط کد ایجاد کنند. این مفهوم ساده نیاز به یادگیری نحو یک زبان برنامه نویسی رسمی را از بین برد و آموزش و یادگیری مبانی کامپیوتر را بدون هیچ گونه آموزش رسمی کدنویسی در دسترس زبان آموزان و معلمان جوان قرار داد.

تفاوت برنامه نویسی بلوک و متنی

با این حال، خارج از کلاس درس، کدنویسی همیشه فرآیندی برای تایپ حروف، اعداد و نمادها بوده و هست. این برنامه‌نویسی متنی که در زبان‌های برنامه‌نویسی مانند C، جاوا اسکریپت و پایتون استفاده می‌شود، به کدنویس‌ها نیاز دارد که از سینتکس یا نحو رسمی پیروی کنند.

علیرغم دردسرهای ناشی از برخورد با اشتباهات تایپی در نام متغیرها و خطاهای نحوی اجتناب‌ناپذیر، هیچ روش کدنویسی دیگری که برای «کاربر پسندتر» طراحی شده باشد، واقعاً مورد توجه قرار نگرفته است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  منطق در علوم کامپیوتر چیست؟

ابزارهایی برای تعریف منطق کسب و کار از طریق یک رابط کاربری گرافیکی بدون نوشتن خطوط کد به مدیران ارائه شد. این ابزار به ویژه برای آن دسته از توسعه دهندگان وب مناسب بود که بدون یادگیری جاوا اسکریپت، انیمیشن‌های پویا و رفتارهای تعاملی را به وب سایت خود اضافه کنند.

اما در واقعیت، هیچ یک از اینها جایگزین قدرت و انعطاف‌پذیری برنامه‌نویسی مبتنی بر متن نمی‌شود. و بدون اینکه هیچ یک از این دو مورد پذیرش قابل توجهی قرار گیرند، تقاضا برای مهارت کلاسیک کدنویسی مبتنی بر متن هم‌چنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

مزایا و چالش‌های برنامه نویسی با بلوک

کدنویسی بلوک یک روش عالی برای افزایش اشتیاق و علاقه زبان آموزان به برنامه نویسی است. این بهترین راه برای آموزش تفکر برنامه‌ای است، و می‌تواند به عنوان یک پل عالی برای رسیدن به مهارت‌های کدنویسی در دنیای واقعی عمل کند.

چالش زمانی شروع می‌شود که فراگیران شروع به پیشرفت می‌کنند و از کدگذاری بلوک بیرون آمده و شروع به یادگیری کدنویسی متنی می‌کنند.

این امر تا حدی به دلیل این واقعیت است که فراگیران احساس می‌کنند برنامه‌نویسی «واقعی» انجام نمی‌دهند، و تا حدودی به دلیل محدودیت‌های موجود در برنامه‌نویسی بلوک است که مانع خلاقیت آن‌ها می‌شود. و با توجه به اینکه خلاقیت یکی از قوی‌ترین محرک‌ها برای یک یادگیرنده کامپیوتر است، و همه برنامه‌ها، بازی‌ها و وب‌سایت‌هایی که می‌خواهند ایجاد کنند نیاز به کدنویسی مبتنی بر متن دارند، بایستی یک مرحله کدنویسی متنی در آینده وجود داشته باشد.

برخی ویژگی‌ها و کاربردهای برنامه نویسی با بلوک

۱. همه به خصوص کودکان و نوجوانان می‌توانند با یادگیری زبان برنامه نویسی بلوکی، وارد دنیای برنامه نویسی شوند و به مفاهیم مسلط شوند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  برنامه نویسی شی گرا چیست؟

۲. در بسیاری از موارد برنامه نویسی بلوک به کار می‌آید، از جمله برنامه نویسی PLC و نوشتن برنامه های مرتبط با مدارات الکترونیکی.

۳. برنامه نویسی بلوک بخشی از برنامه نویسی تصویری است. با برنامه نویسی تصویری می‌توانید با استفاده از Drag and Drop، چیدمان صحیحی از پارامترها را پیاده کنید.

برخی از برنامه‌های بلوک

برخی از برنامه نویسی بلوک عبارتند از: اسکرچ، بلوکی و … .

مقاله در مورد برنامه نویسی بلوک چیست مطالبی آموختیم با این امید که مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع

۱. برنامه نویسی بلوک و متنی – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

مسیر در کامپیوتر چیست؟ سیستم فایل چگونه با مسیر کار می‌کند؟

golearnwork

مسیر در کامپیوتر چیست؟ سیستم فایل چگونه با مسیر کار می‌کند؟ در این مقاله مواردی که برای دانستن مکانیزم کار مسیرهای کامپیوتر نیاز دارید بررسی می‌کنیم. یک سیستم فایل ، فایل‌ها را در برخی از سخت‌افزارها ، معمولاً در یک یا چند هارد دیسک ذخیره و سازمان‌دهی می‌کند ، به طوری که می‌توان آن‌ها را […]

سیستم عامل لینوکس چیست؟ 1 دقیقه

سیستم عامل لینوکس چیست؟

محمد صدرا

سیستم عامل لینوکس چیست؟ چه کاربردی دارد و تفاوت آن با سیستم عامل‌های دیگر چیست؟ با ما همراه باشید. هم‌چنین، در این مقاله می‌فهمیم چرا لینوکس محبوب است و به مزایا و دلایل یادگیری این سیستم عامل قدرتمند خواهیم پرداخت. اما نخست، به تعریف سیستم عامل اشاره کوچکی می‌کنیم. سیستم عامل چیست؟ سیستم عامل نرم‌افزاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان