1

برنامه نویسی رویه ای چیست؟

برنامه نویسی رویه ای چیست؟ در این مقاله می خواهیم در مورد برنامه نویسی رویه ای، مفهوم رویه، روال و زیر روال توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

برنامه نویسی رویه ای یا (Procedure Programming)، یک پارادایم برنامه نویسی است که بر این اساس ساخته شده که برنامه‌ها دنباله‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که باید اجرا شوند.

زبان‌های رویه‌ای به شدت بر تقسیم برنامه‌ها به مجموعه‌های نامگذاری شده از دستورالعمل‌ها به نام رویه‌ها یا پروسه‌ها تمرکز می‌کنند.

یک رویه یا پروسه می‌تواند داده‌های محلی (Local) را که خارج از محدوده رویه قابل دسترسی نیستند، ذخیره کند و همچنین می‌تواند به متغیرهای داده‌های سراسری یا در اصطلاح جهانی (Global) دسترسی داشته باشد و آن‌ها را تغییر دهد.

برخی از اولین زبان‌های برنامه نویسی رویه ای FORTRAN و ALGOL بودند. از زبان ALGOL ایده‌های بسیاری در زبان‌های برنامه نویسی مدرن توسعه یافته و گسترده شده است.

رویه به چه معناست؟

در برنامه نویسی کامپیوتری، رویه یک ماژول یا قطعه کد مستقل است که یک کار مشخص را انجام می‌دهد و به کدهای منبع بزرگتر ارجاع داده می‌شود. این نوع عنصر کد را می‌توان تابع یا زیر روال (ساب‌روتین Subroutine) نیز نامید. نقش اساسی یک رویه ارائه یک نقطه مرجع برای یک هدف کوچک یا کار است که توسعه دهنده یا برنامه نویس می‌تواند با فراخوانی کردن رویه آن کار را انجام دهد.

یک رویه یا پروسه (Process) را می‌توان تابع (Function)، روال (Routine)، زیرروال (Subroutine)، روش یا متد نیز نامید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  برنامه نویسی بلوک چیست؟

انگیزه اصلی رویه‌ای ساختن کدها از تمایل به کارآمدتر کردن کد ناشی می‌شود. برنامه‌های کد خطی اولیه اغلب فاقد تطبیق‌پذیری و پیچیدگی هستند که اجرای فرآیندهای پیچیده‌تری را در کد امکان‌پذیر می‌سازد. با استفاده از یک رویه، یک برنامه نویس می‌تواند یک برنامه را با استفاده از پارامترها و مجموعه داده‌های مختلف، فقط با فراخوانی رویه با متغیرهای مختلف متصل، کاری را به روش‌های مختلف انجام دهد.

عملکرد رویه ها

در بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی کامپیوتر، رویه‌ها به روش‌های مختلفی تعریف می‌شوند. کد یک رویه در شناسه‌های آن رویه ذخیره می‌شود تا متمایز از کد سطوح بالاتر (که به آن ارجاع داده می‌شود) مشخص شود. در برخی موارد، رویه‌ها بخشی از کتابخانه‌های خارجی هستند که می‌توانند توسط توسعه‌دهندگان از این فایل‌های کتابخانه فراخوانی شوند. برنامه نویسان در موقعیت‌های گوناگون می‌توانند این رویه‌ها را شخصی‌سازی کنند.

رویه، یک مفهوم مقدماتی و ساختاری برای همان چیزی است که برنامه نویسی شی گرا نامیده می‌شود، که مجموعه‌ای قدرتمندتر از ابزارها را برای جامعه توسعه دهندگان امروزی به ارمغان آورده است.

اصول برنامه نویسی رویه ای چیست؟

برنامه‌ها از توالی دستورالعمل‌ها تشکیل شده‌اند. حداقل انتزاع بین کد و ماشین وجود دارد.

رویه‌ها، بلوک‌های منطقی هستند که از گروه‌هایی از دستورالعمل‌ها تشکیل شده‌اند، می‌توانند از مکان‌های دیگر در کد فراخوانی شوند.

یک رویه می‌تواند آرگومان‌ها را بپذیرد و مقادیر را به فراخواننده برگرداند. علاوه بر این، توابع می‌توانند به متغیرها در محدوده جهانی و یا Global Scope دسترسی داشته باشند و در آنها تغییر ایجاد کنند.

زبان‌های رویه‌ای از شیوه‌های برنامه نویسی ساخت یافته پیروی می‌کنند و می‌توانند به جای دستورات goto و ساختار برنامه نویسی متنی و خط به خط، از برنامه نویسی بلوکی استفاده کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  معرفی کامل زبان محبوب جاوا

در این مقاله در مورد این که برنامه نویسی رویه ای چیست صحبت کردیم و مثال‌هایی ارائه دادیم. به این امید که مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد.

منابع مورد استفاده

۱. تعریف برنامه نویسی رویه ای – ترجمه از انگلیسی

۲. رویه چیست؟ – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

مقیاس پذیری چیست؟

golearnwork

مقیاس پذیری چیست؟ در این درس یکی از پارامترهای مهم در سیستم‌های توزیع شده به نام مقیاس پذیری را بررسی و انواع آن را شرح خواهیم داد. بیشتر بخوانید: سیستم توزیع شده چیست؟ مقیاس پذیری چیست؟ مقیاس پذیری در علوم کامپیوتر ویژگی‌ای است که توانایی یک سیستم ، شبکه یا نرم‌افزار را برای رشد و […]

داده های ساختاریافته 1 دقیقه

داده های ساختاریافته، نیمه ساختاریافته و ساختارنایافته و تفاوت آن‌ها

سهراب محمدی

داده های ساختاریافته، نیمه ساختاریافته و ساختارنایافته و تفاوت آن‌ها. در این مقاله قصد داریم داده‌ها را از دید ساختاریافته بودن مورد بررسی قرار دهیم. بیشتر بخوانید: داده بزرگ چیست؟ داده بزرگ شامل حجم بسیار زیاد، سرعت بالا و تنوع قابل افزایش داده است. 3 نوع داده وجود دارد: داده های ساختاریافته، داده‌های نیمه‌ساختار یافته […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان