1

برنامه نویسی شی گرا چیست؟

برنامه نویسی شی گرا چیست

برنامه نویسی شی گرا چیست؟ در این مقاله به برنامه نویسی شی گرا ، شی گرایی و مفاهیم وابسته به آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

مفهوم شی گرایی

برنامه نویسی شی گرا یک پارادایم برنامه نویسی است که بر اساس مفهوم اشیاء که شامل داده‌ها و کد برای اصلاح داده‌ها است ، ساخته شده است. برنامه نویسی شی گرا بسیاری از ویژگی‌های واقعی اشیا را تقلید می‌کند.

برخی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی شی گرا جاوا ، C ++ و Ruby هستند. مانند پایتون و جاوا اسکریپت ، بسیاری از زبان‌هایی که کاملاً شی گرا نیستند نیز عملکردهایی مانند کلاس ها و اشیا را که از برنامه نویسی شی گرا الهام گرفته اند ، ارائه می‌دهند.

زبان‌های Simula و Smalltalk اولین زبان‌هایی هستند که به طور گسترده‌ای شی گرا شناخته می‌شوند.

اصول برنامه نویسی شی گرا چیست؟

۱. کپسوله‌سازی (Encapsulation): اشیا شامل داده‌هایی هستند که وضعیت آن را مشخص می‌کنند و نیز روش‌هایی که رفتار آن‌ها را مشخص می‌کنند. این دو نهاد در هر شی ، مخفی‌سازی شده است.

۲. انتزاع و تجرید (Abstraction): ساختار داخلی متدهای شیء برای کاربر نامرئی است. به این ترتیب ، اشیاء به شکل انتزاعی تحت یک API ساده خارجی تغییر حالت می‌دهند.

۳. کلاس (Class): اشیا نمونه‌هایی هستند که در کلاس‌ها قرار می‌گیرند. کلاس‌ها در واقع نقشه‌هایی برای ساخت و تعریف اشیاء هستند. کلاس یک شیء مشخص کننده نوع آن نیز است. مانند بنز کلاس e.

۴. وراثت (Inheritance): کلاس‌ها می‌توانند حالت و رفتاری را از سایر کلاس‌ها به ارث ببرند. بر اساس این تصور ، اشیاء کلاس فرزند قابل تبدیل به اشیاء کلاس والد هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  هفت لایه مدل OSI در شبکه

۵. چندشکلی (Polymorphism): تبدیل اشیا در شی گرایی باعث ایجاد چندشکلی می‌شود. یک کد یا برنامه می‌تواند به طور ضمنی ، یک شی از یک کلاس فرزند را به یک شی از اجداد کلاس تبدیل کند.

در این مقاله در مورد لین که برنامه نویسی شی گرا چیست ، مفهوم شی گرایی و وابسته‌های آن صحبت کردیم.

منبع

۱. شی گرایی در برنامه نویسی – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
بلاک چین چیست؟ 1 دقیقه

بلاک چین چیست؟

golearnwork

بلاک‌چین چیست؟ در این نوشتار قصد داریم به‌صورت اجمالی درباره بلاک‌چین توضیحاتی را ارائه دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. بلاک‌چین مجموعه‌ای از اطلاعات است که به شکلی بسیار پیچیده در یک سیستم گردآوری شده است. به‌گونه‌ای که تغییر و هک آن، بسیار دشوار یا تقریباً غیرممکن است. بلاک چین یک رکورد دیجیتالی […]

1 دقیقه

سیستم فایل چیست؟

golearnwork

سیستم فایل چیست؟ چه کاربردی دارد؟ انواع آن کدام است؟ در این مقاله آموزشی خواهیم گفت. با ما همراه باشید. در رایانه ، یک سیستم فایل (گاهی اوقات فایل سیستم هم نامیده می‌شود) عبارت از نحوه نام‌گذاری فایل‌ها و محل نگهداری آن‌ها برای ذخیره و بازیابی است. بدون سیستم فایل ، اطلاعات ذخیره شده در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان