1

برنامه BIOS (سیستم ورودی / خروجی اصلی)

برنامه BIOS (سیستم ورودی / خروجی اصلی) چیست؟ در این مقاله این موضوع را توضیح داده و ارتباط آن با سایر اجزای کامپیوتر یا راه‌اندازی آن توضیح خواهیم داد.

برنامه BIOS (سیستم اصلی ورودی / خروجی) برنامه‌ای است که توسط ریزپردازنده کامپیوتر برای راه‌اندازی سیستم کامپیوتری پس از روشن شدن استفاده می‌شود. همچنین جریان انتقال داده بین سیستم عامل رایانه (OS) و لوازم جانبی متصل مانند هارد دیسک ، آداپتور ویدئو ، صفحه کلید ، ماوس و چاپگر را مدیریت می‌کند.

تاریخچه BIOS

اصطلاح BIOS برای اولین بار در سال 1975 توسط دانشمند کامپیوتر آمریکایی گری کیلدال مطرح شد. این دستگاه در سال 1981 در اولین رایانه شخصی IBM گنجانده شد و در سال‌های آینده محبوبیت بیشتری در بین سایر رایانه‌های شخصی به دست آورد و مدتی جزء جدایی‌ناپذیر رایانه‌ها شد.

با این حال ، محبوبیت BIOS به نفع فناوری جدید کاهش یافته است؛ یعنی: UEFI (Unified Extensible Firmware Interface).

اینتل در سال 2017 برنامه‌ای برای حذف پشتیبانی از سیستم‌های BIOS قدیمی تا سال 2020 و جایگزینی آن‌ها با UEFI اعلام کرد.

کاربرد BIOS

کاربرد اصلی BIOS این است که به عنوان واسطه‌ای بین سیستم عامل‌ها و سخت‌افزار عمل کند. BIOS از لحاظ تئوری همیشه واسطه بین ریزپردازنده و اطلاعات و جریان داده‌های کنترل دستگاه ورودی / خروجی است. اگرچه در برخی موارد BIOS می‌تواند باعث شود داده‌ها مستقیماً از دستگاه‌ها به حافظه منتقل شوند ، مانند کارت‌های ویدئو ، که برای کارآمد بودن نیاز به جریان سریع‌تر داده‌ها دارند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  منطق در علوم کامپیوتر چیست؟

برنامه BIOS چگونه کار می‌کند؟

برنامه BIOS به عنوان یک میان‌افزار (Firmware) روی تراشه بر روی مادربرد رایانه نصب می‌شود.

در مقابل ، یک سیستم عامل مانند Windows یا iOS یا می‌تواند توسط سازنده یا فروشنده از قبل نصب شود یا توسط کاربر نصب شود. BIOS برنامه‌ای است که برای ریزپردازنده بر روی تراشه‌ای با قابلیت پاک کردن حافظه قابل خواندن (EPROM) قابل برنامه‌ریزی و دسترسی است. هنگامی که کاربران کامپیوترهای خود را روشن می‌کنند ، ریزپردازنده کنترل امور را به برنامه BIOS منتقل می.کند ، که همیشه در یک مکان در EPROM قرار دارد. هنگامی که BIOS کامپیوتر را راه‌اندازی می.کند ، ابتدا تعیین می‌کند که آیا همه پیوست‌های لازم در محل کار هستند یا خیر. هر قطعه سخت‌افزاری که شامل فایله‌ایی باشد که کامپیوتر برای راه‌اندازی نیاز دارد ، دستگاه بوت نامیده می‌شود. پس از آزمایش و بررسی عملکرد دستگاه‌های بوت ، BIOS سیستم عامل – یا قسمتهای کلیدی آن – را از طریق هارد دیسک یا رایانه در حافظه دسترسی تصادفی (RAM) رایانه بارگذاری می کند.)

چهار عملکرد BIOS

برنامه BIOS بلافاصله پس از روشن شدن کامپیوتر ، سخت‌افزار رایانه را شناسایی ، پیکربندی ، آزمایش و متصل می‌کند. ترکیب این مراحل را فرآیند راه اندازی می‌نامند.

این وظایف هر کدام توسط چهار عملکرد اصلی BIOS انجام می شود:

۱. خودآزمایی سخت‌افزار (تست POST): این سخت‌افزار کامپیوتر را قبل از بارگیری سیستم عامل آزمایش می‌کند.

۳. بوت لودر: این محل سیستم عامل را تعیین می کند.

نرم افزار و درایورها: نرم‌افزارها و درایورهایی را که پس از اجرا با سیستم عامل در ارتباط هستند ، چک می‌کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پردازش داده چیست؟ چرخه پردازش داده کدام است؟

۴. پیکربندی مکمل نیمه اکسید فلز (CMOS): این یک برنامه پیکربندی است که به کاربران امکان می‌دهد سخت‌افزار و تنظیمات سیستم را تغییر دهند. CMOS نام حافظه غیر فرار BIOS است.

دسترسی به BIOS

با BIOS ، سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی آن دیگر نیازی به اطلاع از جزئیات دقیق ، مانند آدرس سخت‌افزار رایانه ، در مورد دستگاه‌های ورودی و خروجی متصل ندارند. هنگامی که جزئیات سخت‌افزاری و … دستگاه تغییر می‌کند ، فقط برنامه BIOS باید تغییر کند. گاهی اوقات این تغییر را می‌توان در هنگام راه‌اندازی سیستم انجام داد.

کاربران می‌توانند از طریق ابزار راه‌اندازی BIOS به BIOS دسترسی داشته و پیکربندی کنند. بسته به رایانه مورد استفاده ، دسترسی به ابزار راه‌اندازی BIOS تا حدودی متفاوت است. با این حال ، مراحل زیر معمولاً به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق ابزار راه‌اندازی به BIOS دسترسی پیدا کرده و پیکربندی کنند:

۱. کامپیوتر را ریست کنید یا خاموش کنید.

۲. با روشن شدن مجدد کامپیوتر ، به دنبال پیامی باشید که می‌گوید: “راه اندازی شروع شده است” یا چیزی مشابه. این پیام با کلیدی همراه است که کاربر برای ورود به پیکربندی سیستم باید آن را فشار دهد. در اینجا نمونه‌ای از پیامی است که کاربر ممکن است ببیند: “[کلید] را فشار دهید تا وارد تنظیمات BIOS شوید.” برخی از کلیدهایی که اغلب به عنوان درخواست استفاده می‌شوند عبارتند از: Del، Tab، Esc و یکی از کلیدهای عملکرد (F1-F12).

۳. پس از مشاهده اعلان ، سریع کلید مشخص شده را فشار دهید.

۴. هنگامی که سیستم در مسیر کار ابزار راه‌اندازی BIOS قرار گرفت ، کاربران می‌توانند تنظیمات سخت‌افزاری را تغییر دهند ، تنظیمات حافظه را مدیریت کنند ، ترتیب بوت یا دستگاه بوت را تغییر دهند و رمز عبور BIOS را تنظیم کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  سیستم توزیع شده چیست؟

در این مقاله در مورد برنامه BIOS (سیستم ورودی / خروجی اصلی) صحبت کردیم.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

تفاوت داده کاوی و آنالیز داده چیست؟

سهراب محمدی

تفاوت داده کاوی و آنالیز داده چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره مقایسه و تفاوت‌های این دو مقوله، مباحثی را مطرح کنیم. با ما همراه باشید. نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟ کسب‌وکارها داده‌ها را با سرعتی نجومی جمع‌آوری می‌کنند و هم‌زمان تلاش می‌کنند تا آن داده‌ها را به بینش‌های عملی تبدیل کنند که برای […]

انبار داده چیست؟ 1 دقیقه

انبار داده چیست؟

سهراب محمدی

انبار داده چیست؟ در این نوشتار می‌خواهیم درباره انبار داده، انواع و ویژگی‌های آن مطالبی را ارائه نماییم. با ما همراه باشید. مقدمه در محیط کنونی تجارت و کسب‌وکار که به سرعت در حال تغییر است، شرکت‌ها برای جمع‌آوری، گزارش و تجزیه و تحلیل راحت داده‌ها به فناوری‌های مبتنی بر ابر روی آورده‌اند. اینجاست که […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان