1

بوت در کامپیوتر چیست؟

بوت در کامپیوتر چیست؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم تا مفهوم بوت شدن سیستم ، مراحل ، انواع و برخی ملاحظات آن را توضیح دهیم.

بوت فرآیند راه‌اندازی مجدد کامپیوتر یا سیستم عامل آن است. با روشن کردن رایانه آغاز می‌شود و زمانی پایان می‌یابد که سیستم عامل در حافظه اصلی بارگذاری شود و کامپیوتر آماده دریافت دستورات از کاربر باشد.

انواع بوت

۱. بوت سرد (Cold Boot): هنگامی که کامپیوتر پس از خاموش شدن ، مجددا راه‌اندازی می‌شود.

۲. بوت گرم (Hot Boot): هنگامی که سیستم عامل به تنهایی پس از خرابی یا قطع سیستم راه‌اندازی مجدد می‌شود.

برای بوت کردن کامپیوتر چه باید بکنیم؟

۱. دکمه پاور را در رایانه خود پیدا کنید. اگر می‌خواهید یک کامپیوتر Tower (مانیتور متصل به دستگاه جعبه شکل) راه‌اندازی کنید ، احتمالاً دکمه روی دستگاه جعبه شکل (برج) قرار دارد. اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید ، احتمالاً دکمه شروع در داخل لپ تاپ ، معمولاً در یکی از گوشه‌های بالای صفحه قرار دارد.

۲. کامپیوتر خود را روشن کنید. پس از پیدا کردن دکمه روشن و خاموش کامپیوتر ، آن را فشار دهید تا رایانه شما روشن شود. رایانه شما اکنون در قسمت BIOS (سیستم ورودی اصلی ورودی) شروع به کار می‌کند. این بخشی از فرآیند راه‌اندازی است که به رایانه شما می‌گوید چه کاری انجام دهد. به عنوان مثال ، ویندوز را راه اندازی کنید ، خطای صفحه کلید بدهید ، در صورت داغ شدن رایانه را خاموش کنید و غیره. بدون این سیستم ، رایانه شما بی روح و بی فایده خواهد بود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟

۳. منتظر بمانید تا سیستم عامل بارگیری شود. بسته به سرعت رایانه شما ، ممکن است بارگیری سیستم عامل کمی طول بکشد. به طور معمول در اینجا نیازی به ورود نیست ، مگر اینکه رایانه شما بوت نشود ، سپس باید از بین برخی از گزینه های بازیابی را انتخاب کنید.

۴. وارد سیستم عامل خود شوید. اگر برای استفاده از رایانه خود رمز عبور دارید ، آن را وارد کنید ، در غیر این صورت رایانه شما روی میز کار خود شروع به کار می‌کند. اکنون می‌توانید از رایانه خود برای انجام هر کاری که می‌خواهید استفاده کنید.

اگر رایانه شما روشن نشد چه باید بکنید؟

۱. کامپیوتر روشن نمی‌شود. اگر رایانه شما روشن نمی‌شود ، مطمئن شوید که همه کابل‌ها به شکل صحیح وصل شده‌اند ، همه پریزهای شما روشن هستند و هیچ قطعی برق وجود ندارد.

برای لپ تاپ‌ها ، مطمئن شوید که باتری ایمن است و چراغ شارژ هنگام وصل شدن شارژر روشن می شود.

۲. کامپیوتر روشن می‌شود ، اما هیچ چیز دیگری نمایش داده نمی‌شود. مطمئن شوید که کابل مانیتور شما به درستی متصل شده است. اگر کابل کار نمی‌کند ، یک متخصص یا دوستی که کامپیوتر می داند بخواهید آن را برای شما بررسی کند.

۳. سیستم عامل بارگیری نمی‌شود. ممکن است به این معنا باشد که سیستم عامل خراب است. این امر می‌تواند به دلیل ویروس‌ها ، خرابی سخت‌افزار یا ناشی از خرابی درایور باشد. این امر عمدتاً با قرار دادن سی دی نصب اصلی و انجام نصب تعمیر برطرف می‌شود. با این کار تمام فایل‌های سیستم عامل برطرف می‌شود ، اما فایل‌های شخصی شما دست نخورده باقی می‌مانند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  واحد پردازش گرافیک GPU

هم‌چنین ممکن است در هر مرحله از فرآیند بوت شدن ، با ارورهای بوت روبرو شوید‌ که هر یک نیاز به راهکار ویژه خود دارند.

مراحل بوت شدن

اما وقتی کامپیوتر خودتان را روشن می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ در ادامه مقاله بوت در کامپیوتر چیست به آن خواهیم پرداخت:

در حین راه‌اندازی ، کامپیوتر چندین مرحله را طی می‌کند تا از عملکرد صحیح سخت‌افزار کامپیوتر و بارگیری نرم‌افزارهای مورد نیاز اطمینان حاصل کند.

در هنگام راه‌اندازی ، کامپیوتر کارهای زیر را انجام می‌دهد.

۱. وقتی دکمه پاور کامپیوتر را فشار می‌دهید ، منبع تغذیه شروع می‌شود ، سپس منبع تغذیه ، برق مورد نیاز سایر قطعات سخت‌افزاری داخل کیس کامپیوتر را تامین می‌کند.

۲. برای تشخیص اینکه آیا تمام سخت‌افزارهای رایانه به درستی کار می‌کنند ، یک تشخیص خودکار انجام می‌شود که به تست POST نیز معروف است.

۳. BIOS هارد دیسک را برای بوت لودر ، که در اولین بخش هارد دیسک قرار دارد ، بررسی می‌کند.

۴. بوت لودر (Boot Loader) درایو را برای سیستم عامل جستجو می‌کند و بارگیری سیستم عامل پیدا شده (به عنوان مثال: لینوکس ، macOS یا ویندوز) را آغاز می‌کند.

۵. درایورهای سخت‌افزاری بارگیری می‌شوند و به سیستم عامل امکان تعامل و استفاده از اجزای سخت‌افزاری داخل کیس کامپیوتر را می‌دهند.

۶. در صورت پیکربندی در سیستم عامل ، صفحه ورود به سیستم نمایش داده می‌شود ، که به کاربر اجازه می‌دهد نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود وارد کند.

۷. هر برنامه نرم‌افزاری دیگری که برای شروع با سیستم عامل تنظیم شده است ، برنامه‌های راه‌اندازی نامیده می‌شود ، بارگیری می‌شود. برنامه‌های رایج راه‌اندازی شامل نرم‌افزار آنتی ویروس یا نرم‌افزار مدیریت چاپگر است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  برنامه BIOS (سیستم ورودی / خروجی اصلی)

بوت شدن ناموفق

اگر کامپیوتر نتوانست راه‌اندازی شود ، ممکن است ارور شروع ناموفق دریافت کنید. این خطا نشان می‌دهد که کامپیوتر تشخیص خودکار POST را انجام نمی‌دهد ، یا دستگاهی روی رایانه مانند هارد دیسک یا حافظه خراب شده است.

همچنین ممکن است یک بوق برای کمک به شناسایی سخت‌افزار معیوب در حین POST بشنوید. اگر فایل‌های سیستم عامل را نمی‌توان بارگذاری کرد چه غیر قابل بازیایی و چه خراب شده باشند ، پیغام خطا نمایش داده می‌شود.

پیام خطا یا صفحه آبی مشخص می‌کند که چرا سیستم عامل نمی‌تواند بارگیری شود. هم‌چنین اگر درایور سخت افزار خراب باشد یا به دلایلی دیگر بارگیری نشود ، ممکن است خطاهایی را مشاهده کنید. گاهی اوقات ممکن است سیستم عامل همچنان به بارگیری ادامه دهد حتی اگر درایور سخت افزار قابل بارگیری نباشد.

در این مقاله راجع به این که بوت در کامپیوتر چیست مواردی را آموختیم. با تشکر از شما.

منابع

۱. بوت – ترجمه از انگلیسی

۲. چگونه کامپیوتر خود را بوت کنید؟ – WikiHow – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

الگوریتم های دسته بندی داده کاوی چیست؟

سهراب محمدی

الگوریتم‌های دسته‌بندی داده‌کاوی چیست؟ در این مقاله قصد داریم به یکی از انواع الگوریتم‌ در داده‌کاوی بپردازیم. پس با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: انواع روشهای داده کاوی چیست؟ ، داده کاوی چیست؟ ما از آموزش (train کردن) مجموعه داده برای به دست آوردن شرایط مرزی (الگوی مرزبندی) بهتر استفاده می‌کنیم که می‌تواند برای تعیین […]

وب کاوی چیست؟ 1 دقیقه

وب کاوی چیست؟

golearnwork

وب کاوی چیست؟ در این نوشتار آموزشی قصد داریم درباره وب‌کاوی، انواع آن و ارتباطی که با داده‌کاوی دارد صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: داده کاوی چیست؟ وب کاوی فرآیند استفاده از تکنیک‌ها و الگوریتم‌های داده کاوی برای استخراج مستقیم اطلاعات از وب به عنوان منبع اصلی داده است. داده‌های […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان