1

تجزیه و تحلیل نظارت چیست؟

تجزیه و تحلیل نظارت چیست؟

تجزیه‌وتحلیل نظارت چیست؟ قصد داریم در این مقاله مباحثی را پیرامون این موضوع مطرح کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تجزیه و تحلیل نظارت یا Surveillance Analytics عبارت است از نوعی تحلیل امنیتی که به وسیله هوش مصنوعی و یادگیری ماشین انجام می‌شود، و تهدیدهای بالقوه امنیتی را شناسایی می‌کند.

مزایای جدیدترین فناوری‌های امنیتی

رویدادهای اخیر باعث شده است که نگرش بسیاری از مردم در زمینه مسائل امنیتی، از «ممکن است اتفاق بیفتد» به ذهنیت «ما باید آماده باشیم» تغییر کند. بااین‌حال، بسیاری از سازمان‌ها اغلب به دلیل گران بودن سیستم‌های امنیتی و حفاظتی، استفاده از آنها را به‌صرفه نمی‌بینند. اما شاید به اهمیت این مسئله پی نبرده‌اند که نظارت صحیح می‌تواند امنیت را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

تجزیه و تحلیل نظارت چیست؟

امروزه دوربین‌های مداربسته امنیت کافی کسب کارها را فراهم می‌کنند. این دوربین‌ها نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر که توانایی تحلیل و بررسی داده‌های دریافتی را نداشتند، می‌توانند به کمک هوش مصنوعی پیکسل‌های دریافتی را بادقت تحلیل و بررسی کنند و موارد مشکوک را گزارش دهند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟ ، یادگیری ماشین چیست؟

ورودی سیستم‌های تجزیه و تحلیل نظارت

دستگاه‌های ورودی داده در این سیستم‌ها عبارت‌اند از: دوربین‌های مداربسته، انواع سنسورهای حرکتی، سنسورهای دود و اعلام حریق و … که داده‌ها را دریافت و آنالیز می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  داده بزرگ چیست؟

مزایای تجزیه و تحلیل نظارت

در این بخش به برخی مزایای تجزیه‌وتحلیل نظارت اشاره خواهیم داشت.

تشخیص بهتر تهدید

آشکارسازهای حرکتی فقط زمانی موثراند که بتوانند هویت مورد مشکوک را به‌درستی تشخیص دهند. وگرنه ارزش چندانی ندارند. این مهم به کمک نرم‌افزارهایی که بر روی دوربین‌های مداربسته نصب شده‌اند، انجام می‌گیرد. در واقع این نرم‌افزارها حرکت، اشکال، فرم و کنش‌ها را بررسی، تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و تهدیدات بالقوه را شناسایی می‌کنند. این فرایند در نهایت از سرقت، خرابکاری و ولگردی جلوگیری می‌کند.  

سیم‌های دیجیتال

اسکن‌های نظارتی به‌ویژه برای مشاغلی که ساعات ورود و خروج، یا محدودیت‌هایی برای عبور و مرور دارند، بسیار پرکاربرد و مهم است. این نرم‌افزار از سیستم‌های دیجیتالی استفاده می‌کند و اگر شخصی قوانین نظارتی را رعایت نکند، اعلانی به کامپیوتر مرکزی داده می‌شود. همچنین می‌تواند به‌وسیله نورافکن و یا بلندگو به افراد هشدار دهد تا منطقه را ترک کنند.

بهبود مدیریت امنیت

مدیریت امنیت را می‌توان با تجزیه‌وتحلیل نظارت بهبود بخشید. این نرم‌افزار توانایی نظارت بر رفتارهای مشکوک از جمله ورود خودرو به پارکینگ یا رانندگی در منطقه ممنوعه را دارد. این نرم‌افزار همچنین می‌تواند تعداد افرادی که در یک بازه زمانی معین وارد یا خارج می‌شوند را ردیابی کند. علاوه بر اینها، نرم‌افزار می‌تواند در صورت لزوم به طور خودکار درها را قفل کند.

چه سازمان‌هایی می‌توانند از تجزیه و تحلیل نظارت بهره‌مند شوند؟

مدارس

باتوجه‌به تعداد زیاد دانش‌آموزانی که در زمانی معین در یک مدرسه هستند. دوربین‌های مداربسته باید بتواند همه تحرکات را با دقت زیر نظر داشته باشد. این به‌ویژه برای رویدادهای فوق‌برنامه مانند بازی‌های ورزشی مفید است. یا زمانی که مدیران می‌خواهند دسترسی افراد به مناطق خاصی از محوطه مدرسه را کنترل کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مفهوم سیستم توصیه‌گر چیست؟

هتل‌ها

هتل‌ها ازدحام زیادی دارند. ازاین‌رو حفظ امنیت لابی‌ها، استخرها و سایر مکان‌های هتل‌ها ضروری است. با اسکن رفتارهای مشکوک، می‌توان هشداری برای فردی که در منطقه ممنوعه بوده است، صادر کرد.

سایت‌های ساخت و ساز

سرقت تجهیزات، ابزار و مصالح ساختمانی مشکل بزرگی است. اسکنر امنیتی می‌تواند این مشکل را تا حد بسیار زیادی مرتفع سازد و به محافظت از تمام اشیاء باارزش کمک کند. برخی از اسکنرهای امنیتی با ترکیب‌شدن با سیستم نظارت از راه دور موجب صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شوند. چرا که ساختمان‌ها را از داشتن نگهبانان امنیتی در شیفت شب بی‌نیاز می‌کند.

شرکت‌ها

ایمن‌سازی ساختمان‌های بزرگ بسیار دشوار است. یک نرم‌‌افزار تجزیه‌وتحلیل به واسطه فراهم آوردن بستری برای فعالیت صدها دوربین امنیتی، کارایی خیلی خوبی برای ساختمان‌هایی ازاین‌دست دارد. عملکرد این دوربین‌ها به گونه‌ای است که با کمک نرم‌افزارهای ویژه‌ای، به نگهبانان اخطار می‌دهند و در نهایت از سرقت و خرابکاری جلوگیری می‌کنند.

در این مقاله در مورد تجزیه و تحلیل نظارت مطالبی بیان شد. سپاسگزاریم از همراهیتان.

منابع

۱. تعریف آنالیز نظارت – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

یادگیری عمیق چیست؟

golearnwork

یادگیری عمیق چیست؟ چه ویژگی‌ها و کارکردهایی دارد؟ در این مقاله آموزشی توصیح خواهیم داد. با ما همراه باشید. یادگیری عمیق نوعی یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI) است که از شیوه‌ای که انسان‌ها از انواع خاصی از دانش کسب می‌کنند ، تقلید می‌کند. یادگیری عمیق چیست؟ یادگیری عمیق بخش مهمی از علم داده است […]

فناوری دفتر کل توزیع شده 1 دقیقه

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟

golearnwork

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟ در این مقاله قصد داریم تکنولوژی مهمی که بلاک چین بر آن بنا شده را توضیح دهیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟ فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) به زیرساخت‌های فناوری و پروتکل‌هایی اشاره دارد که دسترسی، اعتبارسنجی و به‌روز‌رسانی هم‌زمان رکوردها را به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان