1

تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی چیست؟

تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی

تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی را برای شما توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

فرق کدنویسی و اسکریپت نویسی

ممکن است شنیده باشید که دو اصطلاح کدنویسی و اسکریپت نویسی به گونه‌ای استفاده می‌شوند که آنها را شبیه به هم می‌کند: “شما باید زبان‌های کدنویسی را برای ایجاد یک وب سایت یاد بگیرید” یا “ما باید از یک اسکریپت برای خودکار کردن اتصال خود به شبکه استفاده کنیم”. به نظر می‌رسد کدنویسی و اسکریپت نویسی دو روش برای توصیف برنامه نویسی در رایانه هستند، بنابراین آن‌ها یکسان هستند، درست است؟ خوب، نه دقیقا. البته کدنویسی و اسکریپت نویسی به هم مرتبط هستند، اما یک تفاوت ظریف (اما مشخص) میان آن‌ها وجود دارد.

کدنویسی به عنوان یک اصطلاح عمومی

به گفته مارن ورنون، مدرس وردپرس Skillcrush، فکر کردن به این شکل آسان‌تر است: کدنویسی (یا برنامه‌نویسی) یک اصطلاح چتر است که برای همه زبان‌های کامپیوتر کاربرد دارد. هر زمان که از زبان ماشین برای نوشتن دستورالعمل‌هایی استفاده می‌کنید که یک کامپیوتر یا یک برنامه کامپیوتری بتواند آن را بفهمد، در حال کدنویسی هستید.

اسکریپت ها به عنوان یکی از انواع کدنویسی

اما در زیر این چتر بزرگ کدنویسی، انواع خاصی از کدنویسی وجود دارد که یکی از آنها اسکریپت نویسی است. بنابراین دقیقا چه چیزی اسکریپت نویسی را در مقابل برنامه نویسی تعریف می کند؟

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  معرفی کامل زبان محبوب جاوا

اسکریپت محتوا را پویا می‌کند

اسکریپت، کدی است که برای خودکارسازی فرآیندهایی استفاده می‌شود که در غیر این صورت باید گام به گام توسط یک توسعه دهنده وب انجام شود. هنگامی که از انواع مختلف زبان‌های کدنویسی (مانند زبان‌های نشانه گذاری چون HTML و CSS) برای اطلاع از نحوه نمایش یک وب سایت به رایانه‌ها استفاده می‌شود، از زبان‌های اسکریپت برای ارائه دستورالعمل‌ها به برنامه‌هایی (مانند وب سایت‌ها) استفاده می‌شود که در حال اجرا بر روی کامپیوتر است.

در اینجا به برخی از زبان‌های برنامه نویسی که احتمالاً در مورد آنها شنیده‌اید و یا از آن‌ها استفاده می‌کنید اشاره می‌شود:

  • PHP
  • روبی
  • جاوا اسکریپت

استفاده زبان‌های اسکریپت نویسی

اما وقتی صحبت از اسکریپت نویسی در مقابل برنامه نویسی (به معنای کلی‌تر) به میان می‌آید، از اسکریپت‌ها یا زبان‌های اسکریپت نویسی برای برنامه نویسی ویژگی‌های ثابت مانند ظاهر کلی یا طرح بندی یک سایت یا اپلیکیشن استفاده نمی‌شود.

اما برعکس، از برنامه نویسی اسکریپت یا اسکریپت نویسی برای این منظور استفاده می‌شود. زبانی که به وب سایت ایستا بگوید “کاری انجام دهد”، و محتوای ایستای شما را پویا می‌کند.

سایت‌های وردپرس نمونه خوبی از موقعیتی هستند که در آن زبان‌های برنامه‌نویسی وارد عمل می‌شوند. «توسعه‌دهندگانی که قالب‌ها یا افزونه‌های وردپرس را ایجاد می‌کنند، از PHP برای فراخوانی محتوای سایت استفاده می‌کنند. خواه انجام این کار از یک قطعه کد قابل استفاده مجدد از یک فایل دیگر باشد یا با استفاده از اطلاعات ذخیره‌شده صورت بگیرد که در پایگاه داده سایت که کاربر وارد کرده است ثبت شده باشد. این اطلاعات در قالب HTML پردازش و از آن خروجی گرفته می‌شود، که سپس به بازدیدکنندگان سایت اجازه می‌دهد تا محتوا را در مرورگر خود ببینند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  برنامه نویسی بلوک چیست؟

مثال از اسکریپت

به عنوان مثال، یک اسکریپت PHP به طور خودکار باعث می‌شود که سه پست آخر وبلاگ شما در صفحه اصلی سایت ظاهر شود. یا می‌توانید از دستورات شرطی (if / else / endif) برای تغییر آنچه در سایت بر اساس پارامترها نمایش داده می‌شود استفاده کنید. اگر مدیر سایت عکسی را در قسمت x آپلود کرد، عکس را نمایش دهید. در غیر این صورت، عکس پیش فرض خود را نمایش دهید یا چیزی را نمایش ندهید.

از آنجایی که کدهای نوشته شده در زبان‌های اسکریپت قادر به تصمیم‌گیری و ارسال دستورالعمل‌ها به برنامه والد خود هستند، این توابع به صورت خودکار انجام می‌شوند. کاربری که وب سایت را مشاهده می‌کند، اسکریپت یا روند آن را نمی‌بیند، فقط نتیجه نهایی را می‌بیند. در همین حال، توسعه‌دهنده سایت می‌تواند این ویژگی‌ها را با مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها پیاده‌سازی کند، نه اینکه به‌طور دستی هر نمونه و نتیجه یک تابع پویا را کدنویسی کند، زیرا کمتر کسی برای آن وقت دارد.

در این مقاله درباره تفاوت بین اسکریپت نویسی و کدنویسی مطالبی ارائه شد. با تشکر از مطالعه شما.

منبع

۱. مقایسه بین کدنویسی و اسکریپت نویسی – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

برنامه نویسی اعلانی چیست؟

golearnwork

برنامه نویسی اعلانی چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد برنامه نویسی اعلانی و مزایای آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید. برنامه نویسی اعلامی یک پارادایم برنامه نویسی است که در آن برنامه نویس آنچه را که قرار است توسط برنامه انجام شود بدون تعریف نحوه اجرای آن تعریف می‌کند. به عبارت دیگر، […]

انبار داده چیست؟ 1 دقیقه

انبار داده چیست؟

سهراب محمدی

انبار داده چیست؟ در این نوشتار می‌خواهیم درباره انبار داده، انواع و ویژگی‌های آن مطالبی را ارائه نماییم. با ما همراه باشید. مقدمه در محیط کنونی تجارت و کسب‌وکار که به سرعت در حال تغییر است، شرکت‌ها برای جمع‌آوری، گزارش و تجزیه و تحلیل راحت داده‌ها به فناوری‌های مبتنی بر ابر روی آورده‌اند. اینجاست که […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان