1

تفاوت بین RAM و ROM در کامپیوتر

تفاوت بین RAM و ROM در کامپیوتر چیست؟ در این مقاله در مورد تفاوت این دو نوع حافظه اصلی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) برای ذخیره برنامه‌ها و داده‌های مورد استفاده CPU در زمان واقعی استفاده می‌شود. داده‌های موجود در حافظه دسترسی تصادفی را می‌توان چندین بار خواند ، نوشت و پاک کرد. RAM یک عنصر سخت‌افزاری است که اطلاعات مورد استفاده در آن ذخیره می شود. این حافظه ، یک نوع حافظه ناپایدار است.

مقاله در مورد حافظه اصلی در کامپیوتر را اینجا بخوانید.

انواع RAM:

۱. حافظه RAM استاتیک یا (SRAM) که مقدار کمی از داده‌ها را با استفاده از وضعیت یک سلول حافظه شش ترانزیستوری ذخیره می‌کند.

۲. حافظه RAM پویا یا (DRAM) که با استفاده از یک جفت ترانزیستور و خازن که یک سلول حافظه DRAM را تشکیل می‌دهند ، کمی اطلاعات ذخیره می‌کند.

حافظه فقط خواندنی (ROM) نوعی حافظه است که در آن داده‌ها از قبل ضبط شده‌اند. داده‌های ذخیره شده در ROM حتی پس از خاموش شدن رایانه ، یعنی غیر فرار ، حفظ می‌شوند.

انواع ROM:

۱. حافظه ROM قابل برنامه‌ریزی ، حافظه‌ای است که داده‌ها پس از ایجاد تراشه حافظه نوشته و ثبت می‌شوند. این حافظه کاملا پایدار و غیر فرار است.

۲. حافظه ROM قابل برنامه‌ریزی و قابل پاک شدن ، حافظه‌ای است که غیر فرار بوده و داده‌های این تراشه حافظه را می‌توان با قرار دادن آن در معرض نور ماوراء بنفش شدید پاک کرد.

۳. حافظه ROM قابل برنامه ریزی قابل پاک شدن الکتریکی ، جایی که می‌توان داده‌های موجود در این تراشه حافظه غیر فرار را با استفاده از انتشار الکترونی میدان پاک کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

۴. حافظه Mask ROM ، که در آن داده‌ها در حین ساخت تراشه حافظه نوشته می‌شوند.

در این مقاله راجع تفاوت بین RAM و ROM در کامپیوتر آموختیم.

مطالب مرتبط
1
برنامه نویسی شی گرا چیست 1 دقیقه

برنامه نویسی شی گرا چیست؟

golearnwork

برنامه نویسی شی گرا چیست؟ در این مقاله به برنامه نویسی شی گرا ، شی گرایی و مفاهیم وابسته به آن می‌پردازیم. بیشتر بخوانید: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ مفهوم شی گرایی برنامه نویسی شی گرا یک پارادایم برنامه نویسی است که بر اساس مفهوم اشیاء که شامل داده‌ها و کد برای اصلاح داده‌ها […]

دامنه سطح بالا چیست؟ 1 دقیقه

دامنه سطح بالا چیست؟

golearnwork

دامنه سطح بالا (TLD) چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم این بخش مهم از دامنه‌ها را بررسی کنیم و درباره اهمیت و تکامل آن بحث کنیم. با ما همراه باشید. دامنه سطح بالا چیست؟ در چشم‌انداز وسیع اینترنت، دامنه‌های سطح بالا یا (TLD) Top-Level Domain نقش مهمی در سازمان‌دهی و طبقه‌بندی وب‌سایت‌ها دارند. TLDها آخرین بخش […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان