1

تفاوت سخت افزار پایه و تجاری

تفاوت سخت افزار پایه و تجاری چیست؟ مفهوم سخت افزار پایه و تجاری در علوم فناوری اطلاعات کدام است؟ با ما همراه باشید.

سخت‌افزار پایه به چه معناست؟

سخت افزار پایه یا اساسی (Commodity Hardware) ، در زمینه IT ، یک دستگاه یا قطعه کامپیوتری نسبتاً ارزان و مقرون به صرفه اقتصادی است که به طور گسترده در دسترس بوده و با سایر دستگاه‌های هم‌نوع خود سازگار باشد. به همین دلیل کم و بیش قابل تعویض با سایر سخت‌افزارهای مشابه می‌باشد.

در فرآیندی به نام محاسبات پایه یا محاسبات خوشه‌ای (Cluster Computing) ، این دستگاه‌ها اغلب با یکدیگر شبکه می‌شوند تا قدرت پردازشی بیشتری داشته باشند. این گزینه به ویژه برای زمانی مناسب است که صاحبان سیستم‌های کامپیوتری ، قادر به خرید ابررایانه‌های پیچیده و گران‌قیمت نباشند.

در بسیاری از موارد ، پیکربندی‌های سخت‌افزاری پایه شامل کامپیوترهای دسکتاپ یا ورک‌استیشن‌های ارزان قیمت و سازگار با استانداردهای IBM است. این کامپیوترها می‌توانند سیستم عامل‌هایی مانند Microsoft Windows ، Linux و DOS را بدون نرم‌افزار یا برنامه اضافی اجرا کنند. این قطعات سخت‌افزاری را می‌توان متصل و یکپارچه کرد تا محیط‌های محاسباتی پیچیده‌تری را پدید آورند. بدون اینکه به خرید سخت‌افزارهای اضافی با طراحی و دیزاین بالا نیازی باشد.

یک مثال دیگر در مورد کاربرد و عملکرد سخت‌افزارهای پایه ، استراتژی برخی شرکت‌هاست. برای مثال ، استفاده از سخت‌افزار سرور ساده‌تر ، مانند مجموعه‌ای از سرورهای x86 برای اجرای محیط‌های پایگاه داده ساده یا کوچک به جای ارتقاء دادن سخت‌افزار و خرید سرور گران‌تر. این یعنی اینکه ، تجهیزات ارزان‌تر و ساده‌تر را می‌توان در کنار هم به صورت شبکه قرار داد تا قابلیت‌های بیشتری را از آن‌ها شاهد بود. شرکت‌هایی که از مدل محاسبات پایه فناوری اطلاعات (یعنی شبکه کردن قطعات سخت‌افزاری پایه) استفاده می‌کنند ، می‌توانند چندین هزار دلار در برنامه‌های خرید فناوری مورد نیاز خود صرفه‌جویی کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  سیستم توزیع شده چیست؟

برای تعویض ، سخت‌افزار پایه سازگاری‌پذیر است و می‌تواند به صورت plug و play با سایر محصولات سخت‌افزاری پایه کار کند.

سرور پایه

سرور پایه یک کامپیوتر پایه است که به اجرای برنامه‌های سرور و انجام کارهای مربوطه اختصاص دارد. در بسیاری از محیط‌ها ، چندین سرور پایه و سطح پایین کارکردها را به اشتراک می‌گذارند. (نظیر آن‌چه در هاست اشتراکی می‌بینیم در سرورهای وب.) سرورهای پایه معمولاً به عنوان یکبار مصرف در نظر گرفته می‌شوند و به همین دلیل به جای تعمیر جایگزین می‌شوند.

سخت‌افزار تجاری چیست؟

وقتی صحبت از سخت‌افزار تجاری (Enterprise Hardware) می‌شود ، مقصود سرورها ، دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده ، تجهیزات شبکه و سایر سخت‌افزارهایی است که برای ایجاد زیرساخت فناوری اطلاعات شرکت شما استفاده می‌شود.

یکی از بزرگترین مشکلات مفهوم سخت‌افزارهای تجاری در حوزه تعریف واژگان ، این است که ابهامات زیادی برای ما ایجاد می‌کنند.

در واقع ، هر یک از این عناصر (سرورها ، فضای ذخیره‌سازی ، شبکه و غیره) دارای یک مورد استفاده خاص هستند و قرار گرفتن واژه “Enterprise” روی این دستگاه‌ها و قطعات ، معنی و مفهوم دقیق آن را مشخص نمی‌کند و نیاز به ابهام‌زدایی دارد.

فناوری اطلاعات تجاری (به انگلیسی: Enterprise IT و یا Enterprise-class IT) سخت‌افزار و نرم‌افزاری است که برای برآوردن خواسته‌های یک سازمان بزرگ طراحی شده است. در مقایسه با مصرف‌کنندگان و مشاغل کوچک ، یک کسب و کار نیازهای بیشتری برای برآورده شدن دارد:

  • در دسترس بودن
  • سازگاری
  • قابلیت اطمینان
  • مقیاس‌پذیری
  • کارایی
  • امنیت

و موارد دیگر.

در این مقاله در مورد تفاوت سخت افزار پایه و تجاری مطالبی آموختیم. لطفاً نظرات و پیشنهادهای خودتان را در بخش نظرات بفرمایید. با تشکر.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  سیستم عامل چیست؟

منابع

۱. سخت‌افزار پایه چیست؟ – ترجمه از انگلیسی

۲. سخت‌افزار پایه – ترجمه از انگلیسی

۳. سخت‌افزار تجاری چیست؟ – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
هفت لایه مدل osi 1 دقیقه

هفت لایه مدل OSI در شبکه

golearnwork

هفت لایه مدل OSI در شبکه چیست؟ چه استانداردی دارند؟ بر چه اساسی تعریف ، مرزبندی و تعیین کارکرد می‌شوند؟ در این نوشتار همراهتان هستیم. لایه‌های شبکه چیست؟ لایه‌های شبکه ساختاری انتزاعی و لایه‌بندی شده است که موقعیت فیزیکی ندارند. اما از نظر کارکرد و ارتباط کاملا وجود دارند. در اصطلاح علوم رایانه می‌گوییم از […]

منطق در علوم کامپیوتر چیست؟ 1 دقیقه

منطق در علوم کامپیوتر چیست؟

golearnwork

منطق در علوم کامپیوتر چیست؟ در این مقاله قصد داریم به نقش متقابل منطق و علوم کامپیوتر در توسعه یکدیگر بپردازیم. با ما همراه باشید. منطق سنتی و منطق مدرن همه مردها فانی هستند. سقراط یک مرد است. بنابراین سقراط فانی است. استدلال‌های منطقی مانند این از دوران باستان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. با این […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان