1

تولید ناب و ۶ اصل آن را در این مقاله توضیح داده و بیان می‌کنیم این که یک فرایند بهینه تولید ناب به چه شیوه‌هایی انجام می‌شود.

تولید ناب و ۶ اصل آن

تولید ناب (Lean Manufacturing) ، که Lean Production نیز نامیده می‌شود ، یک فلسفه تولید در کسب و کار است که در ابتدا توسط “شرکت تویوتا موتور” توسعه یافته و سیستم تولید تویوتا یا Toyota Production System (به اختصار TPS) نامیده می‌شود.

مفهوم ناب (Lean) به استاندارد شش سیگما که یک استاندارد تولید کیفیت است ، نیز ورود پیدا کرده است.

اصول تولید ناب

شش اصل اساسی تولید ناب عبارتند از: ارزش ، زنجیره ارزش ، حذف ضایعات ، جریان ، کشش و کمال.

حال این شش اصل را توضیح می‌دهیم.

۱. ارزش

یک فعالیت معین می‌تواند بر اساس نیاز مشتری به محصول یا خدمت خاصی ارزشی بیفزاید یا کاهش دهد.

ارزش نشان‌دهنده آن چیزی است که مشتری واقعاً می‌خواهد ، و مایل است برای آن هزینه کند. مطالعات نشان می‌دهد که ما تمایل داریم فقط 5 درصد از زمان خود را به بهینه‌سازی یک محصول یا خدمت اختصاص دهیم. زمان باقی‌مانده ، صرف وظایفی می‌شود که ممکن است نیروی کار ، مواد اولیه یا فضای کاری بیشتری را شامل شود ، اما محصول را بهبود نمی‌بخشد و ارزش آن را افزایش نمی‌دهد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  اسکوپ پروژه چیست؟

۲. زنجیره ارزش

زنجیره ارزش شامل یک سلسله از عملیات است که برای تولید ارزش انجام می‌شود. بهبود بخش‌های جداگانه یک فرآیند و تجزیه و تحلیل تأثیر آنها بر کل فرایند می‌تواند آن فرآیند را بهبود بخشد. یک ابزار ، به عنوان مثال VSM ، برای نقشه‌برداری جریان ارزش ، به شما اجازه می‌دهد تا یک نمای کلی ارائه دهید که شامل فعالیت‌ها ، ورودی‌ها ، خروجی‌ها و اتصالات ، به منظور تشخیص ضایعات و برنامه‌ریزی برای حذف آنها می‌باشد.

۳. حذف ضایعات (مدیریت پسماند)

ضایعات یا پسماند به شمول هر آن چیزی است که مشتری تمایل به پرداخت هزینه برای آن را ندارد. ضایعات به روند کار ارزش افزوده نمی‌دهد.

منظور از این پسماند و ضایعات فقط ضایعات فیزیکی نیست بلکه در خیلی از مولفه‌ها مانند زمان و نیروی کار نیز ممکن است ضایعات به وجود بیاید. مدیریت این پسماندها یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید ناب و ۶ اصل آن می‌باشد.

در تولید ناب هفت نوع پسماند برای شناسایی و رفع وجود دارد:

۱) تولید بیش از حد

شاخص نسبت بهره‌وری به تقاضا ، روندی را نشان می‌دهد که منجر به استفاده سریع‌تر از تجهیزات و ماشین آلات تولیدی نسبت به تقاضای محصول می‌شود. این امر می تواند سبب “دامپینگ” محصولات با قیمت کاهش یافته اما مشکل‌دار در بازار بشود. هم‌چنین سبب تولید محصولات این می‌شود که ممکن است کسی آنها را خریداری نکند.

۲) موجودی زاید محصول

موجودی زاید محصول ، محیط شما را اشغال می‌کند ، شما را مجبور به انباشت و حمل و نقل کرده ، و سرمایه شما را به پایان می‌رساند. سیستم ایده‌آل آن است که شما تنها پس از دریافت سفارش فروش از مشتری ، محصول را تولید کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تولید به موقع JIT

۳) انتظار

انتظار برای مرحله بعدی تولید می‌تواند باعث تاخیر در انجام پروژه شود. با این حال ، پذیرفتنی است که یک ماشین منتظر اپراتور (انسان) باشد ، اما یک اپراتور نباید منتظر یک ماشین بماند. (بهینه‌سازی این امر توسط نمودار انسان – ماشین انجام می‌شود.)

۴) جابجایی

حرکت‌های غیر ضروری اپراتورها و تجهیزات می تواند باعث اتلاف و عملکرد فرآیند شود. (بهینه‌سازی تریبلیگ‌ها)

۵) حمل و نقل (لجستیک)

این شاخص به حرکت بیش از حد افراد یا تجهیزات در طول فرایند تولید اشاره دارد. این موضوع می‌تواند به قطعات و کار آسیب برساند.

۶) بازرسی (اصلاح)

به بازرسی‌های متعدد و اصلاح‌های مکرر خطاها یا نقص‌ها اشاره دارد که همین خود سبب اتلاف زمان و انرژی می‌شود. هرگونه اتلاف را می‌توان با حذف خطاهایی که موجب آن اتلاف می‌شوند ، از بین برد.

۷) پردازش بیش از حد

یکی از انواع ضایعات است که در وهله اول به دشواری قابل تشخیص و ردیابی است. منظور از پردازش بیش از حد ، تولید بیش از نیاز مشتری یا با کیفیتی پیچیده‌تر از نیاز مشتریان است. این نوع پسماند حاصل استفاده بیش از حد از تجهیزات ، تلاش بیش از حد نیروی انسانی ، بازرسی‌های زیاد و وسواس‌گونه ، فعالیت‌های بی‌ارزش یا طراحی نامناسب محصول است.

شناسایی و دفع این پسماندها از چرخه تولید زمان چرخه تولید را کاهش می‌دهد (زمان دریافت سفارش تا پرداخت توسط مشتری) و باعث کیفیت بالاتر ، زمان تحویل کوتاه‌تر و و هزینه‌های کمتر می‌شود.

مدیریت پسماند یکی از مهمترین بخش های تولید ناب و ۶ اصل آن است سبب بهبود فرآیند تولید می‌شود.

۴. جریان

لازم است اطمینان حاصل شود که همه مراحل ایجاد ارزش بدون وقفه ، تأخیر یا وجود موانع و مشکل انجام می‌شود. تعامل با همه زمینه‌های کسب و کار ، فراتر رفتن از علایق شخصی و حفظ توجه به خواست مشتری به عنوان مرکزیتی مهم برای فعالیت شما ، از ضروریات ایجاد یک جریان ارزش قوی است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  عناصر مدیریت برند چیست؟

این مسئله یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در استقرار برنامه‌های تولید ناب است.

۵. کشش

کشش یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید ناب و ۶ اصل آن است که بیان می‌دارد فقط درخواست نیاز مشتری به محصول یا خدمات می‌تواند مجوزی برای تولید محصول یا خدمات باشد. این امر تضمین می‌کند که شما محصولی را تولید می‌کنید که هزینه‌های آن حتما به شرکت پرداخت می‌شود و نیازی به انباشت و انبارداری بیهوده نخواهید داشت.

۶. کمال

پس از اجرای مراحل بالا ، آخرین مرحله این است که با مرور و بهبود مستمر فرآیندها به کمال برسید. اصول تولید ناب بر این واقعیت استوار است که چنین فعالیت‌هایی باید به طور مداوم و نه فقط یکبار انجام شود. شما باید هر روز ، هر ماه ، هر سال ، بارها و بارها به دنبال بهبودها باشید و ظرفیت‌های بهبود را دائما شناسایی کنید.

در این مقاله ، فلسفه تولید ناب و ۶ اصل و آن را توضیح داده و هر یک را شرح دادیم. با این امید که مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

منابع مورد استفاده

۱. ۶ اصل تولید ناب – ترجمه از فرانسوی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
استراتژی ارتقا شرکت اپل 1 دقیقه

استراتژی ارتقا شرکت اپل

golearnwork

استراتژی ارتقا شرکت اپل چه بوده است؟ در این مقاله، نکاتی را که درباره استراتژی ارتقا آموخته‌ایم، در مورد برند اپل بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: استراتژی ارتقا چیست؟ برند اپل اپل باارزش‌ترین برند در دنیا هست. ارزش اپل از دومین برند معروف و با ارزش دنیا، یعنی گوگل 87 درصد بیشتر […]

1 دقیقه

تولید به موقع JIT

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تولید به موقع JIT چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد سیستم تولید یا موجودی به موقع یا بهنگام توضیح داده و تاریخچه و کارکردهای آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید. تعریف تولید به موقع سیستم تولید به موقع JIT یا موجودی لحظه‌ای JIT (مخفف شده Just In Time) ، یک استراتژی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان