1

خزش وب چیست و چگونه کار می‌کند؟

خزش وب چیست و چگونه کار می‌کند؟ در این مقاله می‌خواهیم مطالبی درباره مبحث خزش وب و کارکرد آن‌ها بیان کنیم. با ما همراه باشید.

نوشتارهای اصلی: داده کاوی چیست؟ ، چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟

هم‌چنین بخوانید: وب کاوی چیست؟ ، موتور جستجو وب چیست؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ چگونه تمام داده‌هایی را که در نتایج جستجوی خود ارائه می دهند جمع‌آوری می کنند؟ موتورهای جستجو تمام صفحات موجود در آرشیو خود را فهرست‌بندی یا ایندکس می‌کنند تا بتوانند مرتبط‌ترین نتایج را بر اساس پرس‌وجوهای کاربران ارائه دهند. خزنده‌های وب به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند این فرآیند را مدیریت کنند.

این مقاله جنبه‌های مهمی از اینکه خزش وب چیست، چرا اهمیت دارد، چگونه کار می‌کند را به همراه برنامه‌ها و مثال‌ها را برجسته می‌کند.

خزش وب چیست؟

خزش وب در واقع فرآیند نفوذ در داده‌های موجود در صفحات وب با استفاده از یک برنامه یا اسکریپت خودکار است. این کار به هدف فهرست‌بندی و رتبه‌بندی صفحات وب بر اساس داده‌ها و عبارات پرس‌وجو شده توسط کاربران انجام می‌شود. این اسکریپت‌ها یا برنامه‌های خودکار با نام‌های بسیاری از جمله خزنده وب، عنکبوت، spider، spider bot و اغلب به اختصار خزنده شناخته می‌شوند.

خزنده‌های وب صفحات را برای پردازش توسط یک موتور جستجو کپی می‌کنند، که صفحات دانلود شده را فهرست می‌کنند تا کاربران بتوانند جستجوی کارآمدتری داشته باشند. هدف وجودی خزنده این است که بداند صفحات وب در مورد چیست و به چه موضوعاتی می‌پردازد. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز هرگونه اطلاعات مورد نیاز خود را را در یک یا چند صفحه بازیابی کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پردازش زبان طبیعی (NLP) در داده کاوی چیست؟

چرا خزش وب مهم است؟

به لطف انقلاب دیجیتال، حجم کل داده‌ها در وب افزایش یافته است. در سال 2013، آی‌بی‌ام اعلام کرد که 90 درصد داده‌های جهانی فقط در 2 سال گذشته ایجاد شده‌اند و ما هم‌چنان نرخ تولید داده‌ها را هر 2 سال دو برابر می‌کنیم. با این حال، تقریباً 90 درصد داده‌ها بدون ساختار هستند، و خزش وب برای فهرست‌کردن همه این داده‌های بدون ساختار بسیار مهم است تا موتورهای جستجو نتایج مرتبط را ارائه دهند.

طبق داده‌های گوگل، علاقه به موضوع خزنده‌های وب از سال 2004 کاهش یافته و البته علاقه به موضوع وب اسکرپینگ (خراش وب) افزایش یافته است. تفاسیر مختلفی می‌توان ارائه داد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱. علاقه روزافزون به تجزیه‌وتحلیل و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، محرک‌های اصلی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در وب اسکرپینگ (خراش وب) است.

۲. خزش انجام شده توسط موتورهای جستجو دیگر چندان موضوعیتی ندارد، زیرا روشی قدیمی است که در اوایل دهه 2000 انجام می‌شده است.

۳. صنعت موتورهای جستجو یک صنعت به بلوغ رسیده است که تحت سلطه گوگل و بایدو قرار دارد، بنابراین تعداد کمی از شرکت‌ها نیاز به ساخت خزنده دارند.

خزنده وب چگونه کار می‌کند؟

خزنده‌های وب فرآیند خزیدن خود را با دانلود فایل robot.txt از یک وب‌سایت مفروض آغاز می‌کنند. این فایل شامل نقشه‌های سایتی است که نشانی‌های اینترنتی را فهرست می‌کند که موتور جستجو می‌تواند بر پایه آن‌ها بخزد. هنگامی که خزنده‌های وب شروع به خزیدن در یک صفحه می‌کنند، صفحات جدید را از طریق پیوندها کشف می‌کنند. این ربات‌ها URL‌های تازه کشف شده را به صف خزیدن اضافه می‌کنند تا بعداً بتوان در آن‌ها خزید. با استفاده از این تکنیک‌ها، خزنده‌های وب می‌توانند هر صفحه‌ای را که به سایرین متصل است ایندکس کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع روشهای داده کاوی چیست؟

از آن‌جایی که صفحات به طور منظم تغییر می‌کنند، تشخیص اینکه موتورهای جستجو چقدر باید در آن‌ها بخزند نیز مهم است.

خزنده‌های موتورهای جستجو از چندین الگوریتم برای تعیین عواملی مانند تعداد دفعات خزیدن مجدد یک صفحه موجود و تعداد صفحات موجود در یک سایت استفاده می‌کنند.

برنامه‌های خزنده وب چیست؟

خزش وب معمولاً برای نمایه‌سازی (فهرست‌بندی) صفحات در موتور جستجو استفاده می‌شود. این امر به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا نتایج مرتبط را برای پرس‌وجو در صفحاتی مانند SERPs ارائه کنند. خزش وب هم‌چنین برای توصیف وب اسکرپینگ، و نیز استخراج داده‌های ساختاریافته از صفحات وب استفاده می‌شود. اسکراپینگ وب کاربردهای زیادی دارد. هم‌چنین بر روی بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) تأثیر می‌گذارد و به موتورهای جستجو مانند Google می‌گوید که آیا محتوای شما حاوی اطلاعات مربوط به پرس‌وجو است یا اینکه یک کپی مستقیم از محتوای آنلاین دیگری است.

تفاوت بین خزش وب و خراش وب چیست؟

نوشتار اصلی: تفاوت خزش وب و خراش وب چیست؟

خراش وب از خزیدن وب برای تجزیه‌وتحلیل و ذخیره تمام محتوای یک صفحه وب هدفمند برای تجزیه و تحلیل بعدی استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، خراش وب یک مورد استفاده خاص از خزیدن وب برای ایجاد مجموعه‌ای هدفمند از داده‌ها است، مانند استخراج تمام اخبار مالی برای تجزیه‌وتحلیل سرمایه‌گذاری و تحقیقات کسب‌وکارها.

نمونه‌هایی از خزش وب چیست؟

همه موتورهای جستجو باید خزنده وب داشته باشند، در اینجا چند نمونه آورده شده است:

۱. خزنده Amazonbot یک خزنده وب آمازون برای شناسایی محتوای وب و کشف بک‌لینک است؛

۲. خزندهBaiduspider برای بایدو؛

۳. خزنده Bingbot برای موتور جستجوی Bing مایکروسافت؛

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  صفحه گسترده چیست؟

۴. خزنده DuckDuckBot برای DuckDuckGo؛

۵. خزنده Exabot برای موتور جستجوی فرانسوی Exalead؛

۶. خزندهGooglebot برای گوگل؛

۷. خزنده یاهو Slurp برای یاهو؛

۸. خزنده ربات Yandex برای Yandex.

در این مقاله در باب این که خزش وب چیست، و په کاربردی دارد، مطالبی آموختیم. با تشکر از نگاه پر مهر شما.

منابع

۱. تعریف خزش وب – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

تفاوت پردازش دسته‌ ای و جریان در کلان‌داده‌ها

آژانس معاملات هوشمند

تفاوت پردازش دسته‌ ای و جریان در کلان‌داده‌ها؛ در این مقاله آموزشی این دو نوع سیستم پردازشی را تعریف کرده و تفاوت آن را بیان خواهیم نمود. صورت مسئله تفاوت میان پردازش دسته‌ای و پردازش جریان یکی از اساسی‌ترین مفاهیم در دنیای داده‌های بزرگ است. بیشتر بخوانید: داده بزرگ چیست؟ هیچ تعریف رسمی برای این […]

استراتژی ارتقا چیست؟ 1 دقیقه

استراتژی ارتقا چیست؟

golearnwork

استراتژی ارتقا چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره استراتژی ارتقا صحبت کرده و آن را تشریح کنیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: تعریف استراتژی تعریف استراتژی ارتقا باید بدانید که استراتژی ارتقاء یکی از مهم‌ترین فرآیندهای کسب‌وکارهای امروزی و مهم‌ترین عنصر پیشرفت آن‌ها است. در واقع، استراتژی ارتقا به شما در رسیدن به مخاطبان هدف، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان