1

خزش ویژگی چیست؟ در این نوشتار می‌خواهیم درباب موضوع خزش ویژگی در مدیریت پروژه مباحثی را مطرح نماییم. با ما همراه باشید.

هم‌چنین بخوانید: خزش دامنه در مدیریت پروژه چیست؟

خزش ویژگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک تیم محصول به افزودن ویژگی‌ها به حدی ادامه دهد که ارزش محصول را کاهش دهد. خریداران محصولات معمولا شکایت دارند که محصول خیلی پیچیده یا گیج‌کننده می‌شود، یا اینکه نمی‌توانند عملکرد مورد نیاز خود را به آسانی پیدا کرده و فرا بگیرند.

اصلی‌ترین مؤلفه در خزش ویژگی این است که ویژگی‌های جدید فراتر از چشم‌انداز اصلی محصول شرکت می‌باشد. این ویژگی‌های جدید به آرامی و در طول زمان اضافه می‌شوند و این فرآیند به‌قدری تدریجی اتفاق می‌افتد که تیمی که روی محصول کار می‌کند، متوجه نمی‌شود که محصولشان دچار خزش ویژگی می‌شود.

نمونه خزش ویژگی چیست؟

خزش ویژگی در تلویزیون: اضافه بار اطلاعات برنامه‌های خبری

مثال بارز خزش ویژگی، برنامه‌های خبری تلویزیون است. به‌ویژه آن‌هایی که میزبانان و مهمانانشان در مورد اقتصاد و قیمت سهام‌های مختلف بازار بورس صحبت می‌کنند‌.

اعضای کادر فنی تلویزیون، ابتدا شروع به استفاده از قالب برنامه گفتگوی میزگرد کردند، سپس در حالی که مجریان و مهمانان میزگرد که سرگرم بحث در مورد یک موضوع تجاری خاص بودند، به جای اسکرول کددن متن خبری در پایین صفحه، علائمی با موضوع حرکت بازار سهام نمایش دادند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) چیست؟

در اینجا خزش ویژگی رخ داده است. تولیدکنندگان تصمیم گرفتند حتی اطلاعات بیشتری را به صفحه نمایش اضافه کنند.

آن‌ها فکر می‌کردند که اگر بینندگان به‌روزرسانی‌های زنده بازار را بخواهند، از مشاهده به‌روزرسانی‌های بیشتر بازار خوشحال‌تر می‌شوند. بنابراین آن‌ها شروع به اشغال صفحه تلویزیون برای نمایش اطلاعات در انواع بورس‌های خارجی مانند DAX در آلمان، Nikkei در ژاپن و FSTE 100 در انگلستان کردند.

نتیجه این امر، به جز تشدید خزش ویژگی تشدید چیز دیگری نبوده است.

بعداً، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند برای نمایش داده‌های اضافی، فضای بیشتری را از صفحه نمایش را اشغال کنند. مانند به‌روزرسانی آب‌وهوا، قیمت‌های لحظه‌ای کالا و … .

آن‌ها حتی شروع به نشان دادن سرفصل‌ها در پایین صفحه کردند که در جهت مخالف حرکت می‌کنند، در حالی که به‌روزرسانی قیمت بازار سهام در زیر آن.ها حرکت می‌کنند.

در نهایت، مجریان و مهمانانشان به یک جعبه کوچک روی صفحه نمایش محدود شدند. بقیه صفحه پر از حجم عظیمی از داده‌های چشمک‌زن، ضربان‌دار، و متحرک در همه جهات بود.

یک ایده عالی یعنی نمایش اطلاعات نوشتاری و علائم در حین اجرای برنامه زنده، به یک آشفتگی پیچیده از اضافه بار اطلاعات تبدیل شده است. این مسئله، مسلما خزش ویژگی است.

چه چیزی باعث خزش ویژگی می‌شود؟

خزش ویژگی می‌تواند به دلایل زیادی رخ‌دهد. UX Collective چندین مورد از رایج‌ترین علل خزش ویژگی را فهرست می‌کند:

فشار برای تسخیر بخش‌های جدید بازار: این موضوع می‌تواند منجر به اضافه کردن ویژگی‌هایی توسط یک شرکت شود که برای کاربرانی غیر از شخصیت هدف اصلی جذاب باشد. افزودن این ویژگی‌ها هم‌چنین می‌تواند محصول را برای کاربران فعلی‌اش گیج‌کننده‌تر کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  آبکاری طلا در مدیریت پروژه؛ تعریف و راه‌های پیشگیری

فقدان چشم‌انداز استراتژیک روشن و پیشنهاد ارزش: درک واضح و مشترک از مأموریت محصول، تیم را روی هدف اصلی خود متمرکز نگه می‌دارد. اما بدون این چشم‌انداز روشن، یک تیم ممکن است خود را در حال افزودن ویژگی‌هایی بیابد که از آن هدف پشتیبانی یا آن را تقویت نمی‌کند.

فشار یک تصمیم گیرنده برای انحراف از دیدگاه اصلی محصول: همانطور که UX Collective اشاره می‌کند، خزش ویژگی می‌تواند ناشی از درخواست یک مدیر اجرایی یا تصمیم‌گیرنده دیگر از تیم محصول برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید به محصول باشد.

چگونه از خزش ویژگی جلوگیری کنیم؟

راه‌های مختلفی برای محافظت از محصولات شما در برابر خزش ویژگی وجود دارد. نکته کلیدی، برنامه‌ریزی دقیق و استراتژیک محصول از همان ابتدا است. در اینجا چند نمونه از عملیات پیشنهادی حفاظت از خزش ویژگی در فرآیند برنامه‌ریزی شما آورده شده است.

محصول خود را با در نظر گرفتن سادگی توسعه دهید

همانطور که Fast Company در مقاله‌ای در مورد فلسفه طراحی استیو جابز توضیح می‌دهد، یکی از اولویت‌های جابز این بود که استفاده از محصولات اپل را آسان کند. در بیشتر موارد، این به معنای محدود کردن تعداد ویژگی‌های هر محصول بود. هر چه امکانات بیشتر باشد، محصول پیچیده‌تر و غیر قابل درک می‌شود.

شما بایستی فرآیند نقشه راه محصول خود را با در نظر گرفتن این هدف شروع کنید. اگر آماده شروع نقشه راه هستید، باید قبلاً با مشتریان مورد نظر خود صحبت کرده باشید و یاد گرفته باشید که آن‌ها به کدام یک از وظایف بیشتر از محصول شما علاقه‌مند هستند.

بر توسعه و بهبود مستمر این ویژگی‌های کلیدی تمرکز کنید، نه افزودن بیشتر.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پایگاه داده چیست؟

برای چشم‌انداز محدود از ویژگی‌های خود، خرید شرکت را به دست آورید

جلوگیری از خزش ویژگی نیاز به تلاش گسترده سازمانی دارد. همان‌طور که توسط The UX Collective استدلال شده است، ویژگی‌های غیر ضروری اغلب در صورت درخواست یک مقام شرکتی به محصولات اضافه می‌شوند.

توصیه می‌شود که در سازمان خود با این ایده هماهنگ شوید که: “محصول شما باید عالی شود تا فقط مجموعه‌ای ضروری از نیازهای مشتری را برآورده کند.” محصول شما نباید به فهرستی از ویژگی‌ها و آپشن‌ها تبدیل شود که همیشه در حال افزایش است.

نقشه راه محصول خود را با همه ذینفعان کلیدی به اشتراک بگذارید

در نهایت، همانطور که نقشه راه محصول خود را می‌سازید، بایستی از ذینفعان مربوطه (توسعه، رهبری، فروش، بازاریابی و غیره) دعوت کنید تا در هر زمان آن را بررسی کنند و شما را به روز کنند. این امر به همه اعضای تیم کمک می‌کند تا روی برنامه استراتژیک اصلی شما متمرکز شوند.

همسو شدن با یک برنامه استراتژیک دلیل دیگری است برای استفاده از یک برنامه نقشه راه هدفمند. این امر به شما امکان می‌دهد دسترسی به نقشه راه محصول را با همه طرف‌های مرتبط به اشتراک بگذارید. هم‌چنین سبب می‌شود ذینفعان از اطلاعات به‌روز شده پروژه برای آگاهی از محصولات شما استفاده کنند.

در این مقاله درباره این که خزش ویژگی چیست، مطالبی را محضر سروران عزیز تقدیم کردیم. به امید این که مورد استفاده قرار گرفته باشد. با تشکر از شما.

منابع

۱. معرفی خزش ویژگی – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

اسکرام چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

اسکرام چیست؟ در این مقاله آموزشی بر آن شدیم تا درباره اسکرام مطالبی را شرح دهیم و اصول آن را معرفی کنیم. اسکرام چیست؟ روش اسکرام (Scrum) مکمل چیزی است که به عنوان رویکرد چابک یا agile برای مدیریت پروژه شناخته می‌شود. اسکرام در واقع راهی است برای “تجزیه پروژه‌های بزرگ به وظایف قابل مدیریت‌تر، […]

1 دقیقه

چک لیست استاندارد PMBOK

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

چک لیست استاندارد PMBOK؛ استاندارد PMBOK یک کتابچه حاوی دستورالعمل برای مدیریت پروژه است که در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم. این استاندارد در آمریکا ما بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ تکامل پیدا کردند. مدیریت پروژه در طول تاریخ همیشه انجام شده. ساخت تخت جمشید و ایجاد دیوان‌سالاری در حکومت ایران باستان همه پروژه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان