1

رشته های ورزشی نمایشی رشته‌هایی هستند که هیجان و جذابیت بصری بالایی را علاوه بر ورزشکار برای بیننده هم ایجاد می‌کنند. در این مقاله ۱۱ رشته ورزشی نمایشی را بررسی خواهیم کرد.

پارکور

اولین رشته ی نمایشی محبوب پارکور است.

پارکور توسط دیوید بل طراحی شده است و از جمله محبوب‌ترین ورزش‌های نمایشی می‌باشد. هدف آن بالا بردن آدرنالین و هیجان و سلامت است.

این رشته بیشتر برای بدل‌کارها و در فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله حرکات نمایشی این رشته بک فلیپ ، فرونت فلیپ ، ساید فلیپ و بطر است.

فری رانینگ

فری رانینگ نیز با پارکور تدیس می‌شود و برای عبور از موانع است و با انجام حرکات نمایشی از موانع عبور می‌کنند و بر اساس سرعت و حرکت انجام شده مسابقه انجام می‌شود.

ژیمناستیک

ژیمناستیک نیز رشته‌ای سخت است و نیاز به سال‌ها تمرین دارد تا به حد استاد شدن در این رشته برسید. هم‌چنین نیاز به انعطاف‌پذیری و قدرت بدنی بالایی دارد.

از جمله حرکاتی که در ژیمناستیک است و همه با آن آشنایی دارند حرکت ۱۸۰ درجه بالانس روی دست و شمع است.

حرکات ژیمناستیک نیاز به قدرت بدنی و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. با انجام حرکت تمرکز روی شمع و بالانس مخچه قوی می‌شود. این تکنیک‌ها هم‌چنین سلامت مغز را بالا برده و باعث افزایش تمرکز می‌شوند.

از جمله سخت ترین حرکات ژیمناستیک بالانس تک دست ، توماس و دابل بک فلیپ و ترکیبی از این حرکات با استفاده از بارفیکس است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  استعدادیابی در رشته های ورزشی چیست؟

فوتبال فری استایل

فوتبال فری استایل یا فوتبال نمایشی به انجام حرکات نمایشی با توپ می گویند. بی‌گمان یکی از جذابترین رشته های ورزشی نمایشی ، همین فوتبال فری استایل است.

فری استایل ترکیبی از چند رشته ورزشی مانند ژیمناستیک ، پارکور ، رقص و… است. که با استفاده از توپ انجام می‌شود.

فوتبال فری استایل فقط یک وزش نیست بلکه به عنوان یک هنر نیز شناخته میشود ، و مانند رشته های ورزشی دیگر فدراسیون جهانی دارد.

هر ساله مسابقات رسمی از سوی فدراسیون جهانی برگزار می‌شود که دارای رنکینگ جهانی می‌باشد.

خیلی از افراد این رشته ورزشی را با روپایی در قالب رکوردگیری اشتباه می‌گیرند.

فری استایل یک ورزش رقابتی تن به تن است و این مسابقات به صورت ۳ تایم ۳۰ ثانیه برای هر بازیکن داده می‌شود که با توپ هنر خود را به نمایش بگذارد و در نهایت که داوران که تعداد آنها اغلب ۳ نفر هستند نظر خود را اعلام می‌کنند.

کلیستنیکس

کلیستنیکس رشته‌ای است که با حرکات نمایشی قدرتی و استقامتی شناخته می‌شود.

کلیستنیکس از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و در گینس بخشی بالایی از رکوردها را به خود اختصاص داده است.

حرکاتی همچون پلانچ بالانس تک دست ماسل آپ و فرونت لور تک دست نیز از جمله سخت ترین حرکات این رشته اند.

اسکیت روی یخ (پاتیناژ)

اسکیت روی یخ نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است ولی در ایران این رشته خیلی کاربردی ندارد و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ورزش با استفاده از یک گوی یا روبان اجرا می‌شود و تعادل و انعطاف نقش به سزایی در اجرای حرکات نمایشی این رشته دارند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  آسیب شناسی عضلات

اسکیت برد

اسکیت برد از جمله ورزش های نمایشی پر طرفدار در اروپا است و مسابقات جهانی این رشته در زمین های نیم دایره و گوی مانند برگزار می‌شود.

اسکیت

در این رشته مسابقات به صورت اجرای نمایشی و مسابقاتی مانند دو میدانی برگزار می‌شود.

اسکی رو یخ

رشته ورزشی است که اغلب بر روی کوه‌هایی با سراشیبی قابل تمرین و اجراست.

حرکات نمایشی جذابی همچون بک فلیپ و ساید فلیپ و…را اجرا میکنند ولی مسابقات اصلی این رشت ی ورزشی به شرح زیر است:

از ارتفاع بلندی از کوه برفی به پایین می‌آیند و با علامت‌هایی که در مسیر به صورت پرچم مشخص شده با چوبی که در دست دارند آنها را لمس کرده و از بین آنها به اصطلاح لایی کشی می‌کنند.

نوع دیگر این مسابقات به صورت پرش است در این مسابقه که به صورت جهانی است از کوه با شتاب پایین آمده و در اتنهای مسیر به صورت هلالی است که در انتها پرش می‌کنند و با توجه به برد پرش آنها و نحوه ی فرود آنها امتیاز و در نهایت مقام کسب میکنند.

دوچرخه سواری

از جمله رشته هایی که تنوع مسابقه‌ای بالایی دارد است و انواع آن به شرح زیر است:

دوچرخه سواری روی صخره که به صورت نمایشی اجرا میشود و موانعی که از روی آنها باید عبور کنند و از روی موانع نباید بی افتند تا به صخره برسند و از آن صخره بال بروند و نسبت به زمان آن رتبه بندی میشوند.

دوچرخه سواری در زمین گوی مانند و دایره ای که حرکات نمایشی در آن اجرا میشود و دوچرخه سواری به صورت دو ماراتو که در ۱۰ الی ۲۰کیلومتر برگزار میشود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  دسته بندی عضلات بدن

طناب بازی

این رشته که به صورت گروهی است و حرکات آکروباتی و پارکور مانند در آن اجرا می‌شود و در زمان مشخص و بر اساس رأی ۳ الی ۴ داور رتبه بندی می‌شوند.

در این مقاله در مورد رشته های ورزشی نمایشی صحبت کردیم و ۱۱ تا از آنها را معرفی کردیم. امیدوارم مورد پسند شما قرار گرفته باشد. کانال تلگرام ما را هم حتما ببینید.

دانیال رادین

دانیال رادین ، بازیگر و مربی تناسب اندام ، نویسنده مقالات در زمینه ورزشی و بازیگری.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

پارامترهای مهم در استعدادیابی ورزشی چیست؟

دانیال رادین

پارامترهای مهم در استعدادیابی ورزشی و نقش آن در انتخاب رشته‌های ورزشی در این مقاله آموزشی بررسی خواهد شد. مقدمه در بیشتر مواقع انسان‌ها راه خود را با آزمون و خطا پیدا می‌کنند. این راه می‌تواند در برخی موارد نتیجه بخش باشد ولی در جاهایی ممکن است شما را از مسیر اصلی‌تان خیلی دور کند. […]

عضله شکم پهلو و فیله کمر 1 دقیقه

عضله شکم پهلو و فیله کمر

دانیال رادین

عضله شکم پهلو و فیله کمر؛ در این مقاله می‌خواهم در مورد عضله شکم پهلو و فیله کمر صحبت کنم و راه‌های تقویت آن را برای شما توضیح دهم. تقریبا در تمامی ورزش‌ها این عضلات کاربرد دارند و دادای جنبه دفاعی در ورزش‌های رزمی و جنبه نمایشی در ورزش‌های نمایشی است. کاربرد عضله شکم، پهلوها […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان