1

روتین های صبح و شب افراد موفق

می‌دانیم که با الگوبرداری از افراد موفق ما هم می‌توانیم به موفقیت های مد نظرمان برسیم؛ البته الگوبرداری با کپی‌کاری فرق دارد و استفاده از نسخه دیگران برای بیماری خودمان بد است.

نکته مهم این جاست، با کمی توجه به برنامه و سبک زندگی افراد موفق به این نکته پی می‌بریم که افراد موفق روتین‌های درست و حسابی هم دارند. در مورد برنامه ریزی در مقالات و درس‌های گذشته مطالب بسیاری یاد گرفته‌ایم ( اگر آنها را مطالعه نکرده‌اید توصیه می‌کنم حتما از آن دروس هم استفاده کنید چراکه مهم‌ترین نکات و مشکلات برنامه ریزی را مطرح کرده‌ایم.) و الان یکی از موضوعات مهمی که به درست جلو رفتن برنامه بسیار به ما کمک می‌کند بحث روتین‌‌هاست. خیلی از ما به اشتباه روتین و عادت را یکی می‌دانیم درحالیکه اینطور نیست.

تفاوت روتین و عادت

‌عادت ها کارها و رفتارهایی هستند که به تدریج برایمان عادی شده و بدون آگاهی و توجه خاصی آنها را به دفعات نسبتا زیاد انجام می‌دهیم؛ مثل:
عادت به دیر بیدار شدن، عادت به ورزش، عادت به پرخوری، عادت به خواب بعد از ظهری، عادت به مطالعه و…
عادت ها ممکن است در زمان‌های مشخص یا غیرمشخص و پراکنده انجام شوند.

اما قضیه روتین فرق می‌کند، روتین به دو یا چند (بیشتر از دو) کار گفته می‌شود که به ترتیب و پشت سر هم انجام می‌شوند.

مرز بین روتین و عادت خیلی پررنگ نیست اما هرکدام از اهمیت ویژه خود برخوردارند و باید به آنها توجه شود.
می‌توانیم بگوییم روتین بر پایه ترتیب است و عادت بر پایه تکرار.

مثال‌هایی برای روتین

کتابی که می‌خواهم مطالعه کنم را برمی‌دارم و روی میز می‌گذارم، تایمر گوشی‌ام را فعال می‌کنم و سپس آن را در حالت هواپیما قرار می‌دهم و بعد از آن هم نوبت به قرار دادن گوشی در قفسه دوم کتابخانه می‌رسد، حالا می‌توانم شروع کنم به مطالعه.

صبح بعد از بیدار شدن تخت خوابم را مرتب می‌کنم، یک لیوان آب می‌نوشم، شروع می‌کنم به ورزش کردن و سپس صبحانه می‌خورم بعد از آن هم می‌روم سراغ مطالعه و سپس کارهایی که باید انجام دهم ( در برنامه‌ام هست ) را شروع می‌کنم.
اگر دقت کنید می‌بیند که برای هر کاری می‌توانیم یک روتین مشخص داشته باشیم:

  • کارهایی که قبل از شروع کارمان انجام می‌دهیم
  • کارهایی که قبل از خوابیدن یا بعد از بیدار شدن انجام می‌دهیم
  • کارهایی که قبل و بعد از ورزش کردن انجام می‌دهیم
  • و مواردی بسیاری مانند این‌ها
این مطلب را نیز حتما بخوانید:  آیا می‌توان به اکانت خصوصی اینستاگرام وارد شد؟

ممکن است کسی تا به حال حتی کلمه روتین را هم نشنیده باشد اما برای کارهای بسیاری روتین داشته باشید.

اگر درک کنیم که روتین ها در موفقیت ما چقدر مهم و تاثیرگذارند به هیچ وجه از آنها فاصله نمی‌گیریم و برای کارهای روزانه‌مان از آن‌ها بهره می‌گیریم.

اما می‌خواهیم در این مقاله در مورد روتین‌های صبح و شب صحبت کنیم که فوق‌العاده مهم هستند.

چطور یک روز خوب و با بهره ‌وری بالا داشته باشیم؟

اگر می‌خواهیم روز خوبی داشته باشیم باید آن روز را خوب شروع کنیم و باید بگویم که نحوه به اتمام رساندن روز قبل، روی شروع قوی روز جدید تاثیر بسزایی دارد؛ بنابراین باید شروع و پایان هوشمندانه‌ای برای روزهای مان داشته باشیم.

چرا باید برنامه ریزی و روتین داشته باشیم؟

این زمانی که در اختیار داریم نعمتی بسیار با ارزشی‌ست از طرف خداوند به ما، بنابراین ضروری‌ست که از این هدیه نهایت استفاده را ببریم و خوشبختانه برنامه ریزی و روتین های زندگی در این راه کمک زیادی به ما می‌کنند.

شعر زیر از سعدی حق مطلب را ادا می‌کند:

جهد کن جهد که وقت من و تو در گذر است
سعی کن سعی که این عمر بسی مختصر است
عیش و راحت طلبیدن ز جهان بی خبریست
هـر که بینی در آن جا کند و محتضر است

افراد موفق چه روتین هایی دارند؟

افراد موفق می‌دانند که اگر شروع و پایان یک روز خوب و مفید باشد بین آن دو ( طول روز ) هم قطعا مفید و قدرتمند خواهد بود بنابراین روتین های صبح و شب هوشمندانه‌ای دارند.
با توجه به بررسی هایی که انجام دادم فهمیدم موارد زیر از مهم‌ترین کارهایی ست که اکثر افراد موفق در روتین‌هایشان دارند:

مدیتیشن، مطالعه، ورزش، شکرگزاری، نوشیدن آب، فاصله گرفتن از تلویزیون، کامپیوتر و گوشی، نوشتن برنامه و…

این لیست فقط به این موارد محدود نمی‌شود و سعی کردم مهم‌ترین و پرتکرارترین کارها را در این لیست قرار دهم، بنابراین ممکن است شخصی کارهای دیگری هم در روتین‌هایش قرار بدهد یا بعضی از موارد را حذف کند.

مدیتیشن

یکی از کارهایی که تقریبا همه‌ی افراد موفق به آن توجه ویژه‌ای دارند و آن را در روتین های صبح یا شب شان جای می‌دهند مراقبه یا مدیتیشن است؛ این کار به شدت بهره‌وری، تمرکز و آرامش‌تان را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که روز مفیدی را پشت سر بگذارید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت بین آنالیز و سنتز چیست؟

همچنین مدیتیشن کمک می‌کند فشارهایی که در طول روز به شما وارد شده را کاهش دهید و به آرامش بیشتری برسید.
مدیتیشن را هم صبح و هم شب می‌توانید انجام دهید و حتی در طول روز هم می‌توانید از آن بهره ببرید، می‌توانید صبح و شب به مدیتیشن بپردازید و با آرامش بیشتری کارهایتان را انجام دهید و شب‌ها راحتتر بخوابید.

مطالعه

مطالعه هم یکی از کارهایی است که در روتین اکثر افراد موفق وجود دارد، برای موفق شدن باید دانش زیادی کسب کنید و آن را به کار بگیرید.

بگذارید با یک داستان اهمیت این موضوع را برایتان مشخص کنم:

روزی مرد قوی هیکلی در یک چوب بری استخدام می‌شود، روز اول پانزده درخت قطع می‌کند، روز دوم سیزده درخت قطع می‌کند، روز سوم بیشتر تلاش می‌کند اما فقط موفق می‌شود که ده درخت قطع کند؛ با ناراحتی به پیش کارفرمایش می‌رود، معذزت خواهی می‌کند و می‌گوید:«نمی‌دانم چرا علیرغم تلاش بیشتر روز به روز درختان کمتری قطع می‌کنم.»
کارفرما می‌گوید: «آیا تبرت را تیز کردی؟!»

مرد چوب بر می‌گوید: «برای این کار وقت کافی نداشتم.»
وضعیت ما هم دقیقا به همین شکل است، وقتی صحبت از کتاب خواندن می‌شود می‌گوییم وقت نداریم درحالیکه این یک کار بسیار مهم است که باید انجام دهیم تا به موفقیت برسیم. بنابراین افراد موفق تبرشان را تیز می‌کنند؛ ما هم باید این کار را در روتین روزانه‌مان قرار دهیم.

ورزش

ورزش کردن که نیاز به توضیح ندارد، از قدیم گفته‌اند «عقل سالم در بدن سالم» ورزش هم یکی از کارهای بسیار مهمی است که توصیه می‌کنم در روتین های روزانه‌تان داشته باشید؛ ورزش هم یک نوع تیز کردن تبر است، تبرتان را تیز کنید.

شکرگزاری

شکرگزاری از آن کارهای ضروری و حال خوب کنی است که باید هر روز انجام دهیم؛ می‌پرسید چرا؟ چون که نعمت‌های ما آنقدر جلوی چشممان بوده‌اند که دیگر آنها را نمی‌بینیم، دقیقا مثل بینی ما، چراکه مدام جلوی چشمانمان است اما مغز آن را حذف کرده و ما آن را نمی‌بینیم مگر زمانی که به آن توجه کنیم، با شکرگزاری ما دوباره به نعمت هایمان توجه می‌کنیم و آنها را می‌بینیم، این باعث خوشحالی و تعجب ما می‌شود که چقدر نعمت و هدیه از طرف خداوند داریم اما به آن توجه نمی‌کنیم.

این را هم یادتان باشد شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  آیا می‌توان به اکانت خصوصی اینستاگرام وارد شد؟

نوشیدن آب

صبح وقتی که بیدار می‌شویم زمان آن است که برویم سراغ نوشیدن آب، چراکه بدن ما چندین ساعت بی‌آبی کشیده و به آب نیاز دارد؛ یک گل را در نظر بگیرید که برای مدتی بی‌آب بوده و پژمرده شده است، با آب دادن به آن دوباره شاداب و سرحال می‌شود. پس آب بنوشید تا شاداب شوید.

نوشیدن آب قبل از خواب هم فواید بسیاری دارد که یکی از آنها سم‌زدایی‌ست؛ بدن در طول روز مقدار قابل توجهی از سموم را از غذا و محیط پیرامون خود دریافت می کند. دفع این سموم از بدن سبب افزایش سلامتی و بهبود عملکرد بدن می‌شود. نوشیدن آب پیش از خواب، زمان کافی را برای سم زدایی و تمیز شدن بدن فراهم می‌کند. البته فواید نوشیدن آب فقط به این موارد محدود نمی‌شود بنابراین در صورت تمایل می‌توانید در این موضوع مطالعه داشته باشید تا فواید آن را درک کنید.

نوشتن برنامه

یکی از مهم‌ترین کارهایی که حتما باید انجام دهید نوشتن برنامه روزانه‌تان است که در مورد این موضوع در مقالات قبل صحبت کردیم. توصیه می‌کنم که این کار را شب قبل انجام دهید.

فاصله گرفتن از تلفن همراه

از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید فاصله گرفتن از دستگاه‌هایی مثل تلویزیون، کامپیوتر و تلفن همراه است، اگر بدانید که این کار چقدر سودمند است و در نتیجه‌ی اثرمرکب به چه چیزی تبدیل می‌شود حتما سختی این کار را تحمل خواهید کرد. توصیه می‌کنم شب یک ساعت قبل از خوابیدن و صبح تا یک ساعت بعد از بیدار شدن سراغ گوشی نروید و به بقیه کارهایی که در روتین صبح و شب تان است بپردازید، نتایج شوکه‌تان خواهد کرد.

ترتیب این کارها باید چگونه باشد؟

این موضوع به سلایق و علایق‌تان بستگی دارد و همچنین می‌توانید با تمرین و تکرار بهترین روتین ها را برای خودتان ایجاد کنید.

نمونه های زیر را ببینید و الگو بگیرید:

نمونه برای روتین صبح: به محض بیدار شدن( مهم نیست سحرخیز هستید یا نه، مهم این است که این کارها را بعد از بیدار شدن به ترتیب مشخص شده انجام دهید) یک لیوان آب بنوشید سپس ده دقیقه مدیتیشن و بعد شکرگزاری، بعد از آن بیست دقیقه ورزش و پس از یک صبحانه سالم نوبت به نیم ساعت مطالعه می‌رسد و در آخر شروع کارهای موجود در برنامه.
همه‌ی اعداد و کارهایی که گفته شد برای مثال بود و شما می‌توانید آنها را متناسب با خودتان تغییر دهید.

فرات حسن پور

فرات حسن‌پور هستم ، دانشجوی رشته روانشناسی و مدیریت رشد فردی. من یاد گرفته‌ام که همه چیز از خودم شروع میشه ، همه چیز زمان حاله ، کسی آینده رو ندیده ، پس به جای اینکه نگرانش باشی براش برنامه‌ریزی کن و خودتو آماده کن. یاد گرفتم انسان با تغییر باورهاش می‌تونه زندگیشو تغییر بده و یاد گرفتم که خوشبختی مثل تلفنه که اگه تو داشته باشیش و بقیه نداشته باشن به هیچ دردی نمیخوره. پس اول اومدم و شروع کردم به آموزش دیدن و رشد کردن ، وقتی دیدم داره خوب نتیجه میده ، اومدم تا به بقیه هم این موارد رو آموزش بدم و بهشون کمک کنم.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

تفاوت بین آنالیز و سنتز چیست؟

golearnwork

تفاوت بین آنالیز و سنتز چیست؟ در این مقاله قصد داریم این دو مفهوم را در برابر هم قرار داده و توصیف کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید بیشتر بخوانید: انواع تجزیه و تحلیل داده ها چیست؟ ، داده کاوی چیست؟ آنالیز مانند فرآیند تجزیه و انکسار است که در آن شما یک […]

1 دقیقه

آیا می‌توان به اکانت خصوصی اینستاگرام وارد شد؟

golearnwork

آیا می‌توان به اکانت خصوصی اینستاگرام وارد شد؟ سایت‌هایی هستند که ادعا می‌کنند ابزار شکستن قفل اکانت خصوصی اینستاگرام و ورود به آن را دارا هستند. می‌خواهیم ببینیم این ادعا چقدر صحت دارد. در دنیای وب و امنیت شبکه، سایت‌هایی ابزاری وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، از سایت مورد نظر خود […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان