1

سرود ملی چیست؟ چه نوع موسیقی‌ای است؟ چه مفهومی دارد و برای چه نواخته می‌شود؟ در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

سرود ملی (Anthem) معمولاً یک ترکیب موسیقایی میهن‌پرستانه است که تاریخ و سنت‌های یک کشور و مردم آن را روایت و ستایش می‌کند‌.

هم‌چنین ، سرود ملی ممکن است توسط دولت یک ملت به عنوان آهنگ رسمی ملی شناخته شود و یا توسط مردم آن مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: انواع موسیقی رسمی

تاریخچه سرودهای ملی

موضوع سرودهای ملی در قرن نوزدهم در اروپا مطرح شد ، اما برخی از آن‌ها خیلی زودتر پدید آمدند. قدیمی‌ترین سرود ملی متعلق به هلند است و ویلهلموس نام دارد. این سرود بین سالهای 1568 تا 1572 در زمان قیام مردم هلند نوشته شد ، اما تا سال 1932 به سرود رسمی تبدیل نشد.

اکثر سرودهای ملی یا مارش نظامی هستند یا سرودهای حماسی. سرودها معمولاً به زبان ملی یا رایج‌ترین زبان کشور هستند ، اگرچه سرزمین‌هایی با بیش از یک زبان ملی ممکن است بیش از یک نسخه از سرود خود را ارائه دهند. به عنوان مثال ، مزمور سوئیس ، سرود ملی سوئیس ، اشعار متفاوتی برای هر یک از چهار زبان رسمی این کشور (فرانسوی ، آلمانی ، ایتالیایی و رومانیایی) دارد. در همین حال ، سرود ملی آفریقای جنوبی از این جهت منحصر به فرد است که پنج زبان از یازده زبان رسمی این کشور در یک سرود استفاده می‌شود (بند اول به دو زبان تقسیم شده است ، که هر سه بند دیگر به زبانی متفاوت است).

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  نگاهی به ویژگی های موسیقی ایرانی

تعداد کمی از کشورها دارای سرود ملی هستند که توسط آهنگسازان مشهور جهان نوشته شده است. یکی از این موارد آلمان است که سرود آن Das Lied der Deutschen از ملودی جوزف هایدن استفاده می‌کند و اتریش که سرود ملی آن Land der Berge ، Land am Strome گاهی به ولفگانگ آمادئوس موتسارت نسبت داده می‌شود.

موضوع سرودهای ملی

مضمون شعر در سرود ملی یک کشور می‌تواند شانل موضوعات زیر باشد:

  • ستایش کشور
  • ستایش ملت
  • ستایش شخص کلیدی ملی یا رهبر
  • ستایش وقایع تاریخی ملی ، جنگ‌ها

و … .

انواع سرود ملی از نظر فرم

سرود ملی حماسی و انقلابی: مانند سرود ملی کشور ایتالیا، اکثر کشورهای آمریکای لاتین ، و اولین سرود ملی جمهوری اسلامی ایران (پیش از سال ۱۳۷۱). این سرودها بسیار حماسی ، کوبنده و پرتحرک هستند و حالتی انقلابی دارند.

سرود ملی‌ای که نشانه قدمت فرهنگ یک کشور است: بریتانیا ، ژاپن و … . این سرودها بسیار متین و آرام هستند و نشان از اقتداری توام با آرامش دارند.

سرود ملی بیدارباش (Fanfare): که شنونده را به وجود یا حضور یک سلطان یا پادشاه آگاهی می‌دهد. مانند اکثر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و دریای عمان.

کاربرد سرودهای ملی

کاربرد سرود ملی در مجالس و نشست‌های ملی بین‌المللی، میدان‌های ورزشی و … می‌باشد و به مثابه برند و لوگوی صوتی و موسیقایی آن شور است.

در ایران

در کشور ایران نخستین بار در زمان مظفرالدین شاه قاجار سرود ملی ساخته شد ، که سازنده آن ژان باپتیست لومیر ، رهبر ارکستر فرانسوی دربار ایران بود.

بعدها سرود ملی ایران چهار بار تغییر پیدا کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه موسیقی یاد بگیریم؟ 6 پرسش و پاسخ مهم + راهکار

سرود ملی فعلی جمهوری اسلامی ایران ، “مهر خاوران” نام دارد که توسط ساعد باقری سروده و به وسیله حسن ریاحی آهنگسازی شده است.

در این مقاله در مورد اینکه سرود ملی چیست مطالبی شرح داده شد.

مطالب مرتبط
1
انواع سبک در موسیقی 1 دقیقه

انواع سبک در موسیقی

golearnwork

انواع سبک در موسیقی چیستند؟ در این نوشتار برآنیم تا ضمن معرفی و تحلیل اجمالی چند سبک مهم ، ویژگی‌هایی که سبب تمایز سبک‌ها می‌شوند را بشناسیم. ویدیو انواع سبک موسیقایی؛ وجه تمایز موسیقی‌های مختلف چیست؟ چه وجه تمایز و تفاوتی بین آهنگ‌های مختلف وجود دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود که سبک شادمهر عقیلی ، […]

ویژگی های صوت موسیقی 1 دقیقه

ویژگی های صوت موسیقی

golearnwork

ویژگی های صوت موسیقی؛ شامل بسامد (فرکانس) ، شدت (داینامیک) ، جنس صدا (رنگ صوتی) و کشش زمانی (دیرند). در این آموزش این چهار مورد را بررسی خواهیم کرد. این آموزش بخشی از دوره جامع آموزش موسیقی است. بسامد (فرکانس) مهم‌ترین شاخصی که سبب تمایز یک صوت موسیقایی از یک صدای معمولی می‌شود ، بسامد […]

یک نظر برای “سرود ملی چیست؟

  1. بازی فکری وینگسپن

    مقاله بسیار عالی و خوبی بود و موفق باشید و خسته نباشید

    نوامبر 24, 2021 - 1:56 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان