1

صرفه جویی به مقیاس چیست؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را که اقتصاد مقیاس نیز نامیده می‌شود، بررسی کنیم.

صرفه جویی به مقیاس، یا اقتصاد مقیاس و یا مزیت مقیاس مزیت‌های هزینه‌ای است که شرکت‌ها در زمانی که تولید کارآمد می‌شود، از آن بهره‌مند می‌شوند. شرکت‌ها می‌توانند با افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها به صرفه جویی به مقیاس دست یابند. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که هزینه‌ها روی تعداد بیشتری از کالاها تقسیم می‌شود. هزینه‌ها می‌توانند هم شامل هزینه ثابت باشند و هم متغیر.

صرفه جویی به مقیاس مزیت‌های هزینه‌ای است که بنگاه‌ها در زمانی که تولید بیشتر یا کارآمدتر می‌شود از آن بهره مند می‌شوند زیرا هزینه‌ها را می‌توان بر روی تعداد بیشتری کالا تقسیم کرد.

صرفه جویی به مقیاس و اندازه شرکت

اندازه یک شرکت به توانایی آن برای دستیابی به مزیت مقیاس مرتبط است. شرکت‌های بزرگ با توجه به ظرفیت‌های بیشتر در تولید انبوه، می‌توانند با افزایس سطح تولید، به مزیت مقیاس دست پیدا کنند.

مزیت مقیاس، یک مؤلفه مهم برای رسیدن به کارایی عملیاتی است.

بیشتر بخوانید: کارایی عملیاتی بازار چیست؟

صرفه جویی به مقیاس می‌تواند داخلی و خارجی باشد. پس‌انداز داخلی توسط عواملی در یک شرکت ایجاد می‌شود، در حالی که عوامل خارجی بر کل صنعت تأثیر می‌گذارد.

درک اقتصاد مقیاس

گفتیم که اندازه شرکت به طور کلی در صرفه جویی به مقیاس مهم است. هرچه شرکت بزرگتر باشد، صرفه جویی در هزینه‌ها بیشتر می‌شود. صرفه جویی به مقیاس می‌تواند داخلی و خارجی باشد. اقتصاد مقیاس داخلی مبتنی بر تصمیمات مدیریت شرکت است، در حالی که اقتصادهای خارجی به عوامل خارجی مرتبط هستند.

عملکردهای داخلی شامل حسابداری، فناوری اطلاعات و بازاریابی است. دو دلیل اول نیز بازده عملیاتی و هم‌افزایی در نظر گرفته می‌شود. دو دلیل دوم به عنوان مزایای ادغام و تملک ذکر شده است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  کارایی عملیاتی بازار چیست؟

صرفه جویی به مقیاس یک مفهوم مهم برای هر کسب و کار در هر صنعتی است و نشان دهنده صرفه جویی در هزینه و مزیت‌های رقابتی شرکت‌های بزرگتر نسبت به شرکت‌های کوچکتر است.

اکثر مصرف کنندگان نمی‌دانند که چرا یک کسب و کار کوچک برای یک محصول مشابه که یک شرکت بزرگتر می‌فروشد، هزینه بیشتری دریافت می‌کند.

در واقع، هزینه واحد بستگی به مقدار تولید شده توسط شرکت دارد. شرکت‌های بزرگ می‌توانند با تقسیم هزینه‌های تولید بر روی تعداد بیشتری از کالاها، بیشتر تولید کنند. اگر چندین شرکت مختلف کالاهای مشابهی را در آن صنعت تولید کنند، ممکن است یک صنعت بتواند قیمت تمام شده یک محصول را تعیین کند.

بیشتر بخوانید: مدل ۵ نیروی رقابتی پورتر و توانایی آن در تحلیل محیط خرد بیرونی

نقش مزیت مقیاس در کاهش هزینه‌ها

دلایل متعددی وجود دارد که چرا صرفه جویی به مقیاس منجر به کاهش هزینه‌های هر واحد می‌شود. اول، تخصص نیروی کار و فناوری یکپارچه‌تر، حجم تولید را افزایش می‌دهد. دوم، هزینه‌های کمتر واحد ممکن است ناشی از سفارشات انبوه از تامین کنندگان، خریدهای تبلیغاتی بزرگتر یا هزینه‌های سرمایه کمتر باشد. سوم، تقسیم هزینه‌های عملکردهای داخلی بر تعداد بیشتری از واحدهای تولید شده و فروخته شده به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

زمانی که یک شرکت بیش از حد بزرگ شود و اقتصاد مقیاس را دنبال کند، ممکن است دچار عدم صرفه اقتصادی شود.

نقش صرفه جویی به مقیاس در کاهش هزینه‌ها چیست؟

مزیت مقیاس داخلی و خارجی

همانطور که در بالا ذکر شد، دو نوع مختلف صرفه جویی به مقیاس وجود دارد. مزیت مقیاس داخلی توسط فضای داخلی شرکت انجام می‌شود. مزیت مقیاس خارجی مبتنی بر عوامل بیرونی هستند.

صرفه جویی به مقیاس داخلی زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت هزینه‌ها را به صورت داخلی کاهش می‌دهد، بنابراین آن‌ها برای آن شرکت خاص منحصر به فرد هستند. این امر، می‌تواند نتیجه بزرگی یک شرکت یا تصمیمات مدیریت شرکت باشد. شرکت‌های بزرگ ممکن است بتوانند به اقتصاد مقیاس داخلی دست یابند، به چه طریق؟ با کاهش هزینه‌ها و افزایش سطح تولید. زیرا می‌توانند منابع را به صورت عمده بخرند، حق ثبت اختراع یا فناوری خاصی داشته باشند، یا به این دلیل که می‌توانند به سرمایه بیشتری دسترسی داشته باشند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تعریف استراتژی

از سوی دیگر، صرفه‌جویی به مقیاس خارجی به دلیل عوامل خارجی یا عواملی که کل صنعت را تحت تأثیر قرار می‌دهند به دست می‌آید. این بدان معناست که هیچ شرکتی به تنهایی هزینه‌های خود را کنترل نمی‌کند. این‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که مجموعه‌ای از نیروی کار بسیار ماهر، یارانه‌ها و/یا معافیت‌های مالیاتی، مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود داشته باشد، که همه آنها می‌توانند هزینه‌ها را برای بسیاری از مشاغل در یک بخش خاص کاهش دهند.

محدودیت برای صرفه جویی به مقیاس

تکنیک‌ها و فناوری‌های مدیریت برای دهه‌ها بر محدودیت‌های صرفه‌جویی در مقیاس متمرکز شده‌اند.

هزینه‌های نصب و راه‌اندازی خط تولید به لطف فناوری منعطف کمتر است. قیمت تجهیزات به ظرفیت تولید نزدیک‌تر است و امکان رقابت را نیز تسهیل می‌نماید.

برون‌سپاری خدمات عملکردی باعث می‌شود هزینه‌ها بین شرکت‌هایی با اندازه‌های مختلف مشابه باشد. این بخش‌های عملکردی شامل حسابداری، منابع انسانی، بازاریابی، خزانه‌داری، حقوقی و فناوری اطلاعات است.

تولید در مقیاس میکرو، تولید بیش از حد محلی شده و نیز تولید به وسیله چاپ سه بعدی می‌تواند هزینه‌های نصب و تولید را کاهش دهد. تجارت جهانی و تدارکات بدون توجه به اندازه یک کارخانه به کاهش هزینه‌ها کمک کرده است.

طبق گزارش وزارت بازرگانی ایالات متحده، متوسط ​​قیمت کالاهای سرمایه‌ای، به استثنای کالاهای خودرو، در کشورهای صنعتی از حدود سال 1995 کاهش یافته است.

نمونه‌هایی از صرفه جویی به مقیاس

در یک بیمارستان هنوز 20 دقیقه ویزیت با یک پزشک است، اما تمام هزینه‌های سیستم بیمارستان در چندین ویزیت پزشک توزیع می‌شود و شخصی که به پزشک کمک می‌کند دیگر یک پرستار حرفه‌ای نیست، بلکه یک تکنسین یا یک دستیار پرستار است.

کارگاه‌ها محصولاتی را مانند پیراهن با لوگوی شرکت به خصوص به صورت دسته‌ای تولید می‌کنند. یک عنصر مهم هزینه راه‌اندازی است. در کارگاه‌ها، سیستم‌های تولید بزرگ‌تر هزینه‌های واحد را کاهش می‌دهد، زیرا هزینه‌های راه‌اندازی طراحی لوگو و ایجاد الگوی چاپ روی صفحه روی تعداد بیشتری از پیراهن‌ها پخش می‌شود. در یک کارخانه مونتاژ، هزینه‌های واحد از طریق فناوری کارآمد با ربات‌ها کاهش می‌یابد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تراکنش در بلاک چین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

آشپزخانه رستوران اغلب برای نشان دادن میزان صرفه جویی در مقیاس استفاده می‌شود: آشپزهای بیشتری در یک فضای کوچک مانع کار یکدیگر می‌شوند. در نمودارهای اقتصادی، این موضوع با طعمی از یک منحنی U شکل نشان داده شده است که در آن میانگین هزینه هر واحد کاهش و سپس افزایش می‌یابد. افزایش هزینه ها با افزایش حجم تولید را «عدم صرفه جویی به مقیاس» می گویند.

مزایای صرفه جویی به مقیاس چیست؟

صرفه جویی به مقیاس دارای مزایایی است که گاهی اوقات می‌تواند از افزایش اندازه یک کسب و کار ناشی شود. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از صرفه جویی به مقیاس در مورد خرید عمده فروشی خود بهره مند شود. با خرید یکجا تعداد زیادی محصول، می‌تواند قیمت واحد پایین‌تری نسبت به رقبای خود داشته باشد.

چه چیزی باعث صرفه جویی به مقیاس می‌شود؟

به طور کلی، صرفه جویی به مقیاس را می‌توان از دو طریق به دست آورد. اول، یک شرکت می‌تواند با تنظیم مجدد نحوه توزیع و استفاده از منابع آن، مانند تجهیزات و پرسنل، به صرفه جویی به مقیاس داخلی در شرکت دست یابد. دوم، یک شرکت می‌تواند با افزایش اندازه خود نسبت به رقبای خود، با استفاده از این مقیاس افزایش یافته برای درگیر شدن در شیوه‌های رقابتی مانند مذاکره در مورد تخفیف برای خریدهای عمده، به اقتصادهای مقیاس خارجی دست یابد.

چرا صرفه جویی به مقیاس مهم است؟

صرفه جویی به مقیاس بسیار مهم است زیرا می‌تواند به شرکت‌ها در ایجاد مزیت رقابتی در صنعت خود کمک کند. بنابراین، شرکت‌ها سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است به صرفه‌جویی به مقیاس دست یابند، همانطور که سرمایه‌گذاران در هنگام انتخاب سرمایه‌گذاری سعی می‌کنند صرفه‌های مقیاس را شناسایی کنند. مثال معروفی از صرفه جویی به مقیاس به عنوان اثر شبکه شناخته می‌شود.

در این مقاله در این باره که صرفه جویی به مقیاس چیست صحبت کردیم و ضمن تشریح آن، مزایای آن را هم توضیح دادیم. سپاس از مطالعه شما.

منابع

۱. مزیت مقیاس چیست؟ – اینوستوپدیا – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

مالکیت فکری چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

مالکیت فکری چیست؟ در این آموزش ضمن توضیح مالکیت فکری و معرفی دارایی های نامشهود ، به بعضی از انواع آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. مالکیت فکری ، مالکیت دارایی‌های نامشهود است. دارایی‌های مشهود عبارتند از انواع دارایی‌های ساختمانی ، ماشین آلات ، دارایی‌های مالی و … . اما دارایی‌های نامشهود که در […]

1 دقیقه

مدل الماس پورتر چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

مدل الماس پورتر که به درستی از آن به عنوان نظریه مزیت ملی الماس پورتر یاد می‌شود، مدلی است که برای کمک به درک مزیت رقابتی کشورها یا گروه‌ها به دلیل عوامل خاصی که در اختیار دارند، طراحی شده است و توضیح می‌دهد که چگونه دولت‌ها می‌توانند به عنوان کاتالیزور عمل کنند. برای بهبود موقعیت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان