1

فراداده چیست و چرا به اندازه خود داده اهمیت دارد؟

فراداده چیست؟ در این بخش درباره فراداده‌ها مطالبی را یاد خواهیم گرفت. و کاربردهای آن را خواهیم فهمید. پس با ما همراه باشید.

فراداده چیست؟

توضیحاتی که می‌توان درباره فراداده داد زیاد هستند.

۱. داده‌هایی که اطلاعات مربوط به سایر داده‌ها را ارائه داده و توصیف می‌کند.

۲. فراداده‌ها اطلاعات اولیه درباره داده‌ها را توصیف می‌کنند و پیدا کردن و استفاده از نمونه‌های خاصی از داده‌ها را آسان می‌گردانند.

۳. فراداده را می‌توان به صورت دستی و با دقت بیشتر یا به صورت خودکار ایجاد کرد به شکلی که حاوی اطلاعات بنیادی‌تری باشد.

در کل اگر از قیاس‌ها استفاده کنیم ، می‌توانیم فراداده را مرجع داده‌ها بدانیم.

به آخرین باری که در Google جستجو کرده‌اید فکر کنید. این جستجو با یک فراداده در مورد چیزی که می‌خواستید پیدا کنید و در ذهنتان بود شروع شد.

ممکن است با یک کلمه ، عبارت ، میم ، نام مکان ، عبارتی عامیانه یا هر چیز دیگری شروع کرده باشید.

امکانات توصیف بی‌پایان هستند. بدیهی است ، طرح فراداده می تواند ساده یا پیچیده باشد ، اما همه آنها برخی از ویژگی‌های مشترک را دارند که در ادامه خواهیم دید.

یک بار دیگر تأکید می‌کنیم که فراداده‌ها درحقیقت داده‌های مربوط به داده‌ها هستند. فراداده‌ها ، داده‌ها را با اطلاعات غنی می‌کنند و پیدا کردن ، استفاده و مدیریت آن‌ها را آسان‌تر می‌گردانند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  وب کاوی چیست؟

بسته به هدف ، قالب ، کیفیت و حجم ، فراداده‌های بسیار متنوعی وجود دارد. برخی از پرکاربردترین دسته‌های فراداده عبارتند از: توصیفی ، ساختاری ، اداری و آماری.

اگر بخواهیم قیاسی انجام دهیم ، فراداده چیزی است که روی پاکت نامه نوشته می‌شود تا به همراه محتوای واقعی (یعنی خود نامه) تحویل گیرنده آن شود.

یک مثال دیگر ، در دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو ، برچسب های HTML می‌باشند که به مرورگرها می‌گویند که چگونه صفحات را چیدمان کنند تا خواندن آنها راحت‌تر شود و رفرنس‌های صفحات دیگر سایت را ردیابی کنند.

فراداده معنایی به رایانه‌ها کمک می‌کند تا معنای داده‌ها را از طریق ارجاع به مفاهیم ، که به طور رسمی در نمودار دانش توصیف شده‌اند ، تفسیر کنند. در فراداده معنایی می‌توان داده‌ها را به صورت بخشی از نمودارهای دانش به تصویر کشید.

اطلاعات ارائه شده توسط فراداده

فراداده‌ها دارای انواع گوناگونی هستند و اطلاعات بسیاری را در مورد سؤالات زیر ارائه می‌دهند:

  • کجا منبع آن تولید شده؟
  • توسط چه کسی؟
  • آخرین باری کجا به آن دسترسی پیدا کرده‌اند؟
  • درباره چه چیزی است؟

و بسیاری از جزئیات دیگر در مورد آن ارائه می دهد.

همانند کارتهای کتابخانه که اطلاعات کتاب را ارائه می‌دهد ، فراداده‌ها اشیاء را توصیف می‌کنند و جزئیات بیشتری به آنها می‌افزایند.

انواع اصلی فراداده

سه نوع اصلی فراداده وجود دارد: توصیفی ، ساختاری و اداری.

فراداده توصیفی

فراداده‌ها توصیفی اطلاعاتی را در مورد اینکه چه کسی منبع را ایجاد کرده است و مهمتر اینکه منبع در مورد چه چیزی است ، و شامل چه مواردی می‌شود ، نشر می‌دهند. این بهترین استفاده از حاشیه‌نویسی معنایی است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مقیاس های اندازه گیری چیست؟

فراداده ساختاری

فراداده ساختاری شامل داده‌های اضافی در مورد چگونگی سازماندهی عناصر داده ، روابط آن‌ها و ساختار موجود در آن‌ها است.

فراداده اداری

فراداده اداری اطلاعاتی را در مورد منشاء منابع ، نوع آن‌ها و داشتن حق دسترسی به آن‌ها ارائه می‌دهد.

نمونه‌هایی از فراداده

فراداده در همه جا وجود دارد ، این اثر دیجیتالی همه کارهایی است که در فضای اطلاعات انجام می‌دهیم. به محض اینکه دیجیتالی شدیم ، فراداده‌ها شکل می‌گیرند.

نمونه‌های فراداده عبارتند از: اندازه و موضوعات ایمیل‌های ما تا تاریخ پرونده‌هایی که ایجاد کرده‌ایم ، برای آخرین بار به آنها دسترسی پیدا کرده‌ایم یا آنها را تغییر داده‌ایم ، تا داده‌های سنسورهای تلفن‌های هوشمند ما تا آخرین فیلمی که در YouTube جستجو کردیم.

تسهیل ناوبری ، ورود به سایت‌ها و احراز هویت ، ارائه برچسب‌ها ، حاشیه‌نویسی معنایی ، مشخص کردن شماره صفحات ، بخش‌های مختلف اسناد ، منابع و غیره از دیگر کارکردهای فراداده است.

فراداده چرا مفید است؟

فراداده زیربنای هر شی دیجیتالی است و برای نحوه مدیریت ، سازماندهی و استفاده از آن شی دیجیتالی ضروری است.

وقتی ابرداده ایجاد شده و به شکلی درست مدیریت شود ، به وضوح و ثبات اطلاعات کمک می‌کند. فراداده هم‌چنین فرآیند یافتن اطلاعات و استخراج آن‌ها از منابع را آسان‌تر می‌کند.

برچسب‌گذاری با فراداده ، هر شی دیجیتالی را می‌توان به طور خودکار با سایر عناصر مرتبط پیوند زد و این به معنای سازماندهی آسان آن‌ها است.

این فرآیند هم‌چنین به کاربران کمک می‌کند ارتباطاتی برقرار کنند که در غیر این صورت نمی‌توانستند برقرار کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟

با استفاده از فراداده ، می‌توانید:

  • جستجوی منابع با توجه به انواع معیارها؛
  • شناسایی منابع مختلف؛
  • جمع آوری منابع بر اساس موضوع؛
  • ردیابی منابع

را به راحتی انجام دهید.

فراداده‌ها و فناوری معنایی

فراداده معنایی سازماندهی و اتصال همه مفاهیم را آسان می‌کند. و وقتی همه چیز به هم گره خورده باشد ، قطعات به آسانی دوباره ترکیب می‌شوند ، مونتاژ می‌شوند ، مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند و در نهایت قابل درک می‌شوند.

در این آموزش درباره اینکه فراداده چیست مطالبی آموختیم.

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
نقاط داده چیست؟ 1 دقیقه

نقاط داده چیست؟

سهراب محمدی

نقاط داده چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره نقاط داده صحبت کنیم و آن‌ها را تعریف و بررسی کنیم. با ما همراه باشید. نوشتار اصلی: پردازش داده چیست؟ چرخه پردازش داده کدام است؟ هم‌چنین بخوانید: داده کاوی چیست؟ نقاط داده که به عنوان عناصر داده نیز شناخته می‌شوند، وضعیت بنیادین داده‌ها را نشان می‌دهند. از […]

علم داده چیست؟ 1 دقیقه

علم داده چیست؟ فرصت‌ها و چالش‌های آن کدام است؟

سهراب محمدی

علم داده چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم تعریف مفید و جامعی از علم داده ارائه دهیم و فرصت‌ها و چالش‌های آن را بشناسیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟ تعریف علم داده علم داده چندین زمینه گوناگون از جمله آمار، روش‌های علمی، هوش مصنوعی (AI) و تجزیه‌وتحلیل […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان