1

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟

فناوری دفتر کل توزیع شده

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟ در این مقاله قصد داریم تکنولوژی مهمی که بلاک چین بر آن بنا شده را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) به زیرساخت‌های فناوری و پروتکل‌هایی اشاره دارد که دسترسی، اعتبارسنجی و به‌روز‌رسانی هم‌زمان رکوردها را به شیوه‌ای تغییرناپذیر در سراسر شبکه توزیع شده در چندین نهاد یا مکان امکان پذیر می‌کند.

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟

فناوری DLT یا Distributed Ledger Technology، که عموماً به عنوان فناوری بلاک چین شناخته می‌شود، توسط بیت کوین معرفی شد و اکنون با توجه به پتانسیل آن در همه بخش‌ها و صنایع، یک کلمه کلیدی در دنیای فناوری است. به بیان ساده، DLT درباره ایده یک شبکه «غیرمتمرکز» در مقابل مکانیسم «متمرکز» متعارف است، و گفته می‌شود که پیامدهای گسترده‌ای برای صنایع و نهادهایی دارد که مدت‌هاست با اتکا به یک شخص ثالث فعالیت می‌کنند.

فناوری DLT پروتکلی است که عملیات امن یک پایگاه داده دیجیتال غیرمتمرکز را امکان‌پذیر می‌کند. شبکه‌های توزیع شده نیاز به یک مرجع مرکزی برای کنترل دستکاری را از بین می‌برند.

کارکرد فناوری DLT

فناوری DLT اجازه می‌دهد تا تمام اطلاعات با استفاده از رمزنگاری به صورت ایمن و دقیق ذخیره شوند. دسترسی به آن با استفاده از «کلیدها» و امضاهای رمزنگاری امکان‌پذیر است. هنگامی که اطلاعات ذخیره می‌شود، به یک پایگاه داده تغییرناپذیر تبدیل می‌شود و توسط قوانین شبکه اداره می‌شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  توکن غیر قابل معاوضه (NFT) چیست و چه کاربردی دارد؟

ایده دفتر کل توزیع شده کاملاً جدید نیست و بسیاری از سازمان‌ها، داده‌ها را در مکان‌های مختلف نگهداری می‌کنند. با این حال، هر مکان معمولاً روی یک سیستم متصل مرکزی است که هر یک از آنها را به طور دوره‌ای به روز می‌کند. این امر پایگاه داده مرکزی را در برابر جرایم سایبری آسیب‌پذیر و مستعد تاخیر می‌کند زیرا یک آژانس مرکزی باید هر یادداشتی را که از راه دور قرار دارد به روز کند.

ماهیت یک دفتر کل غیرمتمرکز باعث می‌شود که آن‌ها در برابر جرایم سایبری مصون باشند، زیرا تمام نسخه‌های ذخیره شده در شبکه باید به طور همزمان مورد حمله قرار گیرند تا حمله موفق شود. علاوه بر این، اشتراک‌گذاری و به‌روز‌رسانی هم‌زمان رکوردها (نظیر به نظیر) کل فرآیند را بسیار سریعتر، کارآمدتر و هزینه کمتری می‌کند.

ظرفیت‌های فناوری DLT

فناوری DLT پتانسیل زیادی برای ایجاد انقلاب در شیوه کار دولت‌ها، مؤسسات و مشاغل دارد. می‌تواند به دولت‌ها در جمع‌آوری مالیات، صدور گذرنامه، ثبت سوابق و مجوزهای زمین، پرداخت مزایای تأمین اجتماعی و هم‌چنین مراحل رأی‌گیری کمک کند. این فناوری در صنایعی مانند امور مالی، موسیقی و سرگرمی، الماس و سایر دارایی‌های ارزشمند، هنر، زنجیره تامین کالاهای مختلف و موارد دیگر موج‌هایی را ایجاد می‌کند.

به غیر از استارتاپ‌ها، بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند آی بی ام و مایکروسافت در حال آزمایش فناوری بلاک چین هستند. برخی از محبوب‌ترین پروتکل‌های دفتر کل توزیع شده عبارتند از اتریوم، Hyperledger Fabric، R3 Corda و Quorum.

در این مقاله درباره فناوری دفتر کل توزیع شده یا DLT مطالبی آموختیم. با سپاس از همراهی شما.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مقیاس پذیری در داده کاوی چیست؟

منابع

۱. فناوری دفتر کل توزیع‌شده چیست؟ – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

فرآیند در رایانش چیست؟

golearnwork

فرآیند در رایانش چیست؟ در این مقاله آموزشی بر آن هستیم که فرآیند را در رایانه توضیح داده و زمینه‌های مختلف آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید. تعریف فرآیند در رایانش در رایانش ، یک فرآیند نمونه‌ای از یک برنامه کامپیوتری است که توسط یک یا چند شیار اجرا می‌شود. این شامل کد […]

1 دقیقه

تفاوت بین بازاریابی محتوا و سئو

آژانس معاملات هوشمند

تفاوت بین بازاریابی محتوا و سئو چیست؟ در این مقاله ضمن توضیح مختصر این دو مقوله ، بررسی تفاوت‌های آن خواهیم پرداخت. با این آموزش همراهمان باشید. وقتی صحبت از این دو استراتژی می‌شود ، کمی ابهام وجود دارد: بازاریابی محتوا و سئو. سئو چیست؟ قبل از بحث در مورد تمایز بین سئو و بازاریابی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان