1

قواعد اینکوترمز چیست؟ در این مقاله قصد آن داریم که درباره قواعد اینکوترمز توضیح داده و انواع آن را شرح دهیم.

اینکوترمز چیست؟

پروتکل جهانی اینکوترمز که توسط اتاق بازرگانی جهانی (ICC) تنظیم و بروزرسانی می‌شود، هر ساله جریان تریلیون‌ها دلار را در تجارت جهانی تسهیل می‌کند.

قواعد اینکوترمز چیست؟

قواعد و پروتکل‌های اینکوترمز مبین شرایط اساسی تجارت در جهان برای فروش کالا است. خواه پر کردن فرم سفارش، بسته بندی و برچسب زدن یک محموله برای حمل و نقل کالا یا تهیه گواهی مبدأ در یک بندر باشد.

قوانین اینکوترمز با نام رسمی Incoterms® به عنوان یک هندبوک یا چارچوب مرجع، راهنمایی‌های لازم را برای افرادی که در واردات و صادرات روزانه تجارت جهانی فعالیت دارند ارائه می‌کند. هم‌چنین راهکارهایی را برای تشریفات گمرکی و ترخیص کالا ارائه می‌دهد.

چه نهادی قواعد اینکوترمز را منتشر می‌کند؟

اتاق بازرگانی بین‌المللی یا ICC، از زمان آغاز به کار خود در سال 1919، متعهد به تسهیل تجارت بین المللی بوده است.

وجود فعالیت‌های تجاری گوناگون در کشورهایی با فرهنگ‌ها و قوانین مختلف و نیز وجود تفاسیر متنوع حقوقی در میان تاجران در سراسر جهان، نیاز به زبان تجاری و حقوقی مشترک و قابل استفاده برای همه تاجران را ضروری ساخته است.

در پاسخ، ICC اولین مجموعه پروتکل‌ها را در سال 1936 منتشر کرد. از آن زمان این پروتکل‌ها بارها توسعه داده شده و بروزرسانی شده‌اند.

کار قواعد اینکوترمز همین است: ارائه مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های مشترک.

چرا از قواعد اینکوترمز در تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود؟

اگر چه آئین‌نامه‌های دیگری برای تجارت جهانی در سرتاسر جهان وجود دارد، مانند تعرفه هماهنگ ایالات متحده، اما این آئین‌نامه‌ها کاربرد جهانی ندارند.

قواعد اینکوترمز دارای دامنه جهانی هستند. این قواعد شامل شرایط تجاری تدوین‌شده برای اهداف ملی، مانند قانون کمتر از بار کامیون (LTL) ایالات متحده نمی‌شود.

برخلاف سیاست‌های تجارت ملی، قوانین اینکوترمز جهانی هستند و وضوح و قابلیت پیش‌بینی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مایکل پورتر

اینکوترمز به چه معناست؟

برای اینکه بدانیم قواعد اینکوترمز چیست، بایستی معنای عبارت آن را هم بدانیم. عبارت Incoterms مخفف شرایط (ترم‌ها یا اصطلاحات) تجارت بین‌المللی است. اینکوترمز یک علامت تجاری اتاق بازرگانی بین‌المللی است که در چندین کشور ثبت شده است.

قوانین اینکوترمز شامل اختصاراتی برای چند اصطلاح همانند FOB (“رایگان در هواپیما”)، DAP (“تحویل در محل”)، EXW (“Ex Works”)، CIP (“حمل و بیمه پرداخت شده به”) است که همگی دارای معانی خاص برای فروش کالا در سراسر جهان می‌باشد.

این عبارات برای خریداران و فروشندگان در سراسر جهان معنای جهانی دارند. اگر شما یک تحلیلگر مالی در شهر لندن هستید، ممکن است نام اختصاری “FCA” را با اداره رفتار مالی بریتانیا مرتبط کنید. با این حال، برای واردکنندگان و صادرکنندگان در سراسر جهان، FCA حروف اولی است که برای «حمل رایگان» یا تعهد فروشنده برای تحویل کالا به حامل تعیین‌شده توسط خریدار در محل فروشنده یا سایر مکان‌های تعیین‌شده توافقی استفاده می‌شود.

قواعد اینکوترمز، انواع شرایط حمل و نقل، تحویل، ریسک‌ها و مسئولیت‌ها را مشخص می‌کند.

گروه‌های اینکوترمز

در ادامه مبحث قواعد اینکوترمز چیست، 5 اینکوترمز پرکاربرد آورده شده است:

با توجه به اینکه 90 درصد تجارت جهانی در آبراه‌ها و اقیانوس‌ها انجام می‌شود، جای تعجب نیست که برخی از پرکاربردترین اینکوترمزها، اینکوترمزهای دریایی هستند.
علاوه بر این، رونق اخیر در تجارت الکترونیک باعث شده است که D-Group Incoterms که قبلاً فقط در شرایط خاص استفاده می‌شد، بخشی را به تجارت الکترونیک اختصاص دهد.

ما در اینجا ۵ اینکوترمز پرکاربرد را فهرست کرده و شرح می‌دهیم.

۱. شرایط رایگان کنار کشتی (FAS) (بندر تعیین شده برای سوار شدن)

فرض کنید بایستی یک مجموعه ژنراتور بزرگ یا ماشین‌هایی را ارسال کنید که در یک کانتینر جا نمی‌شوند. در اصطلاح حمل و نقل جهانی، به این گونه محموله‌ها هر محموله بزرگ (OOG) است.

برای این نوع کالاها، بهترین اینکوترم، FAS است. در حالی که محموله‌های OOG به جای بخش کوچکی از محموله‌ها، البته اکثریت محموله‌ها را نشان نمی‌دهند، این واقعیت که FAS در انحصار این محموله‌ها است، آن را در 5 مورد برتر قرار می‌دهد.

بر اساس FAS، فروشنده مسئول قرار دادن کالا در کنار کشتی ارسال شده توسط خریدار برای جمع آوری آنها است. تحویل فقط در آن زمان انجام می شود. کلیه هزینه های حمل و نقل پس از این نقطه تا مقصد به عهده خریدار می باشد.

۲. حامل رایگان (FCA) (محل تحویل مشخص شده است)

بسیاری از فروشندگان فکر می کنند راحت ترین اینکوترم برای آنها EXW Ex Works است.
با این حال، دو مشکل با EXW وجود دارد:

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  جریان اصلی در کسب و کار چیست؟

EXW هرگز برای تحویل بین المللی طراحی نشده است.

آنقدر برای خریدار ناخوشایند است که می تواند مانعی برای رسیدن به توافق باشد.

یک اینکوترم بسیار بهتر که اساساً ویژگی های مشابهی دارد و برای معاملات بین المللی در نظر گرفته شده است، FCA است.
FCA بهترین اینکوترم برای فروشنده هایی است که:

نمی خواهد درگیر هزینه های حمل و نقل شود.

نمی خواهد ریسک اضافی بکند.

در واقع، طبق FCA، فروشنده مطمئن است که تعهدات و خطرات حمل و نقل او در وهله اول به پایان می رسد. این همان نتیجه ای است که FAS و FOB ارائه می دهند، اما فقط FCA برای حمل و نقل کانتینری است.
علاوه بر این، در حالی که FAS و FOB فروشنده را موظف می‌کنند که کالا را به بندر تعیین‌شده سوار کند، طبق FCA چنین الزامی وجود ندارد: محل تحویل می‌تواند یک بندر باشد، اما همچنین یک فرودگاه، یک ایستگاه، یک انبار نزدیک به دفتر مرکزی فروشنده یا حتی در محل فروشنده.
اساسا FCA به اندازه EXW راحت است، اما بسیار انعطاف پذیرتر است، جای تعجب نیست که به طور گسترده استفاده می شود!

۳. رایگان در کشتی FOB (بندر حمل و نقل تعیین شده)

در حالی که FAS انحصار محموله OOG را دارد، FOB آن را بر روی مواد خام در اختیار دارد.

متأسفانه، FOB یکی از انواع اینکوترم است که تا حد زیادی اشتباه گرفته شده است و استفاده گسترده از آن به مناطقی گسترش می‌یابد که اصلاً نباید از آن استفاده شود.

اگرچه FOB فقط برای حمل و نقل رودخانه‌ای است و نه برای محموله‌های کانتینری، ما شاهد استفاده از FOB حتی برای حمل و نقل کامیون‌های داخلی بوده‌ایم که منطقی نیست.

در هر صورت، FOB مشابه FAS است، تنها تفاوت این است که فروشنده مسئول بارگیری کالا در کشتی ارسال شده توسط خریدار است.

این نیاز، که در مورد محموله OOG مهم است، اگر محموله‌ای که باید بارگیری شود مثلا سنگ آهن باشد، چندان دشوار نیست.

این نوع کالایی است که FOB برای آن در نظر گرفته شده است، که با این وجود بخش بزرگی از تجارت بین المللی است.

۴. وظیفه پرداخت شده DDP (مقصد تعیین شده)

آیا تا به حال چیزی آنلاین خریده‌اید؟

به طور معمول، قیمت کالایی که خریداری می‌کنید شامل همه چیز می‌شود: حمل و نقل، ترخیص کالا از گمرک وارداتی، مالیات و غیره.
شما کالا را درب منزل تحویل می‌گیرید و تنها پس از آن به شما تحویل داده می‌شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش چیست؟ ۳ مرحله آن کدام است؟

اگر کامیونی که کالای شما را حمل می‌کند حادثه‌ای داشته باشد و کالا آسیب ببیند یا از بین برود، حق دریافت خبر دارید: خطر بر عهده فروشنده است.

پروتکل DDP اینگونه عمل می‌کند. روزی روزگاری، پروتکل DDP باید با دقت فراوان اتخاذ می‌شد و تنها در صورتی که فروشنده توانایی انجام کل معامله را داشت به کار می‌رفت.

با این حال، رونق تجارت الکترونیک، DDP را به استانداردی برای بازرگانان الکترونیکی تبدیل کرده است که می‌خواهند حداکثر راحتی را به مشتریان خود ارائه دهند و از شگفتی‌های ناخوشایند مانند قبض مالیات واردات در هنگام تحویل اجتناب کنند.

به همین دلیل، DDP یکی از پرکاربردترین اینکوترم‌ها است و رشد آن با تجارت الکترونیک ادامه خواهد یافت.

۵. هزینه CIF، بیمه و حمل و نقل (بندر حمل و نقل تعیین شده)

اگرچه CIF برای حمل و نقل کانتینری در نظر گرفته نشده است، اما کاربردترین اینکوترم در جهان است.

دلیل آن این است که یک اینکوترم دریایی است که هم به نفع فروشنده و هم به نفع خریدار می‌باشد.

فروشنده ممکن است حمل و نقل به مقصد را فراهم کند و این خدمات اضافی را در قیمت کالا لحاظ کند. با این حال، فروشنده خطر گم شدن یا آسیب دیدن کالا در حین حمل و نقل را متحمل نمی‌شود، زیرا این خطر به خریدار اصلی منتقل می‌شود.

خریدار از این مزیت برخوردار است که کالا را به بندر خود تحویل می‌دهد. اگرچه خریدار در حین حمل و نقل ریسک را به عهده می‌گیرد، CIF فروشنده را ملزم به ارائه حداقل سطح بیمه می کند.

بنابراین ریسک متعادل است.

شرایط CIF به طور گسترده‌ای در حمل و نقل وسایل نقلیه موتوری، کالاها و ماشین آلات استفاده می‌شود، اگرچه نباید برای کانتینرها استفاده شود.

برای این کار، CIP Carriage & Insurance Paid To باید به عنوان جایگزین استفاده شود. از آن‌جایی که به حداقل سطح بالاتری از پوشش بیمه‌ای نیاز دارد و شرایط لجستیکی تنها به حمل و نقل رودخانه‌ای یا بندر مقصد محدود نمی‌شود، به طور کلی CIP را به CIF ترجیح دارد.

در این نوشتار آموزشی درباره اینکه قواعد اینکوترمز چیست صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع مورد استفاده

۱. اینکوترمز – سایت اتاق جهانی بازرگانی – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
مایکل پورتر 1 دقیقه

مایکل پورتر

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

مایکل پورتر (متولد 1947) استاد و در اصطلاح “گورو” مدیریت در زمینه استراتژی رقابتی و هم‌چنین رئیس بخش در مدرسه بازرگانی هاروارد (HBS) است. مدل نیروهای رقابتی (یا “مدل پنج نیرو”)، مدل زنجیره ارزش، مدل الماس پورتر و نظریه‌های استراتژی عمومی که او بنیاد کرده است در سراسر جهان برای همه سطوح مدیریتی شناخته شده […]

تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ 1 دقیقه

تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

تفاوت محصولات جریان اصلی و نیچ چیست؟ در این مقاله آموزشی قرار است که این موضوع را بررسی کنیم. ادامه مقاله را حتما بخوانید. بیشتر بخوانید: جریان اصلی در کسب و کار چیست؟ بیشتر بخوانید: بازاریابی طاقچه چیست؟ اصل 80/20 و ارتباط آن با موضوع اصل 80/20 از زمانی که برای اولین بار در سال […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان