1

مدیریت ریسک چیست؟ در این مقاله قصد داریم به بحث مدیریت ریسک به‌عنوان یک مقوله مهم در مدیریت بپردازیم. با ما همراه باشید.

هم‌چنین بخوانید: هوش تهدید چیست؟

مدیریت ریسک شامل شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و پاسخ به عوامل خطر است که بخشی از چرخه زندگی یک کسب‌وکار است. مدیریت ریسک موثر به معنای تلاش برای کنترل نتایج خطراتی که در آینده پیش می‌آید، تا حد امکان با اقدام پیشگیرانه و نه فقط واکنشی است. بنابراین، مدیریت ریسک مؤثر، فرصتی را برای کاهش احتمال وقوع یک ریسک و تأثیرات بالقوه آن فراهم می‌کند.

ساختارهای مدیریت ریسک چیست؟

ساختارهای مدیریت ریسک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاری بیش از شناسایی ریسک‌های موجود انجام دهند. یک چارچوب مدیریت ریسک خوب می‌تواند عدم‌قطعیت‌ها را محاسبه کرده و تأثیر آنها را بر یک کسب‌وکار پیش‌بینی کند؛ بنابراین، نتیجه نهایی معمولاً انتخابی بین پذیرش ریسک یا رد آن است. پذیرش یا رد ریسک‌ها به طور معمول، بستگی به سطحی دارد که یک کسب‌وکار قبلاً برای خود تعیین کرده است.

اگر یک شرکت، مدیریت ریسک را به‌عنوان یک فرایند منظم و مستمر باهدف شناسایی و مقابله با ریسک تعریف کند، می‌توان از ساختارهای مدیریت ریسک برای حمایت از سایر سیستم‌های کاهش ریسک استفاده کرد. سیستم‌های کاهش ریسک شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، کنترل هزینه و بودجه‌بندی هستند. این سیستم‌ها به شرکت‌ها و کسب‌وکارها کمک خواهند کرد که در بحران‌ها غافل‌گیر نشوند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه فریلنسر داده کاوی شویم؟

پاسخ به ریسک

واکنش به ریسک معمولاً به یکی از اشکال زیر روی می‌دهد:

۱. اجتناب: یک شرکت در تلاش است تا با خلاص شدن از شر یک خطر خاص، آن را از بین ببرد.

۲. کاهش: کاهش ارزش مالی پیش‌بینی‌شده مرتبط با یک ریسک از طریق کاهش احتمال وقوع ریسک.

۳. پذیرش: در برخی موارد ممکن است یک شرکت مجبور به پذیرش ریسک شود که به طور معمول برای کاهش تأثیر ریسک در یک واحد تجاری انجام می‌پذیرد.

هنگام ایجاد خطرات احتمالی، یک کسب‌وکار باید در یک رویکرد حل مشکل مشارکت کند. نتیجه یک طرح با جزئیات است که می‌تواند هر زمان که نیاز باشد اجرا شود. چنین طرحی یک سازمان تجاری را قادر می‌سازد تا موانع موفقیت خود را مدیریت کند.

اهمیت مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک فرایند مهمی است زیرا ابزارهایی را برای شناسایی و مدیریت صحیح ریسک‌های احتمالی در اختیار کسب‌وکار قرار می‌دهد. هنگامی که خطری شناسایی شد، مقابله یا رفع آن آسان است. علاوه بر این، مدیریت ریسک مبنایی برای تصمیم‌گیری آگاهانه برای مسیر پیشروی یک کسب‌وکار را فراهم می‌کند.

برای یک تجارت، ارزیابی و مدیریت ریسک بهترین راه برای آماده‌شدن برای احتمالاتی است که می‌تواند مانع پیشرفت و رشد آن تجارت شود. هنگامی که یک شرکت برنامه خود را برای رویارویی با تهدیدات بالقوه ارزیابی و سپس ساختارهایی را برای آن طراحی می‌کند، طبیعتاً شانس خود را برای تبدیل‌شدن به یک کسب‌وکار موفق افزایش می‌دهد

به‌علاوه، مدیریت ریسک پیش‌رونده تضمین می‌کند که ریسک‌های با اولویت بالا تاحدامکان تهاجمی برخورد می‌کنند. علاوه بر این، مدیریت اطلاعات لازم را در اختیار خواهد داشت که می‌تواند برای تصمیم‌گیری آگاهانه و اطمینان از سودآور بودن کسب‌وکار استفاده کند

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  شش سیگما چیست؟

فرآیند تحلیل ریسک

تحلیل ریسک یک رویکرد حل مسئله کیفی است که از ابزارهای ارزیابی مختلف برای شناسایی و رتبه‌بندی ریسک‌ها باهدف ارزیابی و حل آنها استفاده می‌کند. در اینجا فرایند تحلیل ریسک آمده است:

۱. خطرات موجود را شناسایی کنید

شناسایی خطرات عمدتاً شامل طوفان فکری است. یک شرکت کارکنان خود را گرد هم می‌آورد تا بتوانند همه ریسک‌های موجود را بررسی کنند. مرحله بعدی این است که تمام ریسک‌های شناسایی شده را به ترتیب اولویت، رتبه‌بندی کنند. (ازآنجایی‌که کاهش همه ریسک‌های موجود امکان‌پذیر نیست، اولویت‌بندی موجب می‌شود تا همه ریسک‌هایی که می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر یک کسب‌وکار تأثیر بگذارند، سریع‌تر رسیدگی ‌شوند.).

۲. خطرات را ارزیابی کنید

در بسیاری از موارد، حل یک مشکل شامل دو مرحله کلی است:

الف) شناسایی مشکل

ب) یافتن راه‌حل مناسب

بااین‌حال، قبل از تعیین بهترین راه برای مدیریت ریسک‌ها، یک کسب‌وکار باید با طرح این سؤال که «چه چیزی باعث ایجاد چنین ریسکی شده است و چگونه می‌تواند بر کسب‌وکار تأثیر بگذارد؟» علت ریسک‌ها را پیدا کند.

۳. یک پاسخ مناسب ایجاد کنید

هنگامی که یک واحد تجاری آماده ارزیابی راه‌حل‌های احتمالی برای کاهش خطرات شناسایی شده و جلوگیری از شدت‌گرفتن آنها است، باید در ابتدا سؤالات زیر را از خود بپرسد:

۱) برای جلوگیری از تکرار خطر شناسایی شده چه اقداماتی می توان انجام داد؟ همچنین، اگر دوباره تکرار شود، بهترین کار چیست؟

در اینجا، ایده‌هایی که در کاهش ریسک مفید هستند، در تعدادی از وظایف و سپس به طرح‌های احتمالی که می‌توانند در آینده به کار گرفته شوند، توسعه داده می‌شوند. در صورت بروز خطر، می‌توان برنامه‌ها را اجرا کرد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مدیریت استراتژیک چیست؟

جمع‌بندی و خلاصه

شرکت‌های تجاری ما با خطرات زیادی روبرو هستند که می‌تواند بر بقا و رشد آن‌ها تأثیر نامطلوب بگذارد؛ بنابراین، درک اصول اساسی مدیریت ریسک و چگونگی استفاده از آن‌ها برای کمک به کاهش اثرات ریسک بر واحدهای تجاری مهم است.

در این مقاله درباره این که مدیریت ریسک چیست، مطالبی آموختیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

تعریف مدیریت ریسک – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
موتور جستجو وب چیست؟ 1 دقیقه

موتور جستجو وب چیست؟

golearnwork

موتور جستجو وب چیست؟ در این نوشتار آموزشی بر آن شده‌ایم تا درباره یکی از مهم‌ترین ابزارهای داده کاوی و وب کاوی بحث کنیم. نوشتارهای اصلی: داده کاوی چیست؟ ، وب کاوی چیست؟ ، چگونه سئو سایت را بالا ببریم؟ موتور جستجو یک نرم‌افزار با قابلیت دسترسی به اینترنت است که پایگاه داده‌ای از اطلاعات […]

1 دقیقه

دامپینگ چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

دامپینگ چیست؟ منظور از دامپینگ تمام شیوه‌هایی است که طی آن یک شرکت محصولات خود را با قیمتی کمتر از هزینه تولید آن به فروش می‌رساند. بر این اساس ، برای شرکتها ، هدف از دامپینگ چیزی جز رقابت مستقیم در بازار به منظور فراتر از رقابت و اعمال کنترل بهتر بر خود بازار نیست. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان