1

معرفی پنج توزیع معروف لینوکس

معرفی پنج توزیع معروف لینوکس؛ در این مقاله برآنیم چند توزیع معروف و جدید لینوکس را به شما مخاطبان عزیز معرفی کنیم.

برای توزیع دبیان (Debian) به دلیل اهمیتش مقاله جداگانه‌ای اختصاص داده‌ایم. حتما مطالعه بفرمائید.

توزیع جنتو Gentoo

یک توزیع برای استفاده حرفه‌ای و ویژه متخصصان است. این دسته متخصصان شامل توسعه‌دهندگان ، مدیران سیستم و شبکه می‌شوند. بنابراین ، توزیع جنتو برای افراد مبتدی در لینوکس چندان ایده‌آل نیست.

استفاده از توزیع جنتو Gentoo برای کسانی که می‌خواهند درک عمیق‌تری از جنبه‌های مختلف سیستم عامل لینوکس داشته باشند توصیه می‌شود.

لینوکس جنتو Gentoo دارای یک پکیج مدیریت سیستم است که به عنوان Portage شناخته می‌شود.

هم‌چنین برخی توزیع‌ها مانند Sabayon و Calculate Linux بر پایه Gentoo و با آن سازگار است. این توزیع لینوکس بر اساس زبان پایتون و نیز مفهوم مجموعه پورت است. مجموعه‌های پورت مجموعه‌ای از پچ‌ها و فایل‌های مشخصی هستند که توسط توزیع‌های مبتنی بر BSD مانند OpenBSD و NetBSD ارائه می‌شوند.

توزیع اوبونتو Ubuntu

اوبونتو که توسط Canonical ایجاد و توسعه داده می‌شود ، یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس است که در سراسر جهان توسط مبتدیان ، کاربران متوسط ​​و نیز متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اوبونتو به طور خاص برای مبتدیان لینوکس یا کسانی که از Mac و Windows استفاده می‌کنند طراحی شده است. لینوکس اوبونتو به صورت پیش‌فرض ، با محیط دسکتاپ GNOME همراه با برنامه‌های روزمره Out of box (برنامه‌های آماده که نیازی به نصب و پیکربندی ندارند.) مانند Firefox ، LibreOffice و برنامه‌های ویرایش تصویر مانند GIMP ، پخش کننده‌های موسیقی و پخش کننده‌های ویدئو مانند Audacious و Rhythmbox ارائه می‌شود.

آخرین نسخه اوبونتو 20.04 LTS با نام رمز Focal Fossa است. این برنامه پیشرفت‌ها و امکانات جدیدی مانند تم جدید Yaru ، ظاهر جدید و نمادهای با ظاهر بزک شده ، پشتیبانی عالی از بسته‌های Snap و ویژگی مقیاس‌بندی جزئی که از صفحه نمایش با وضوح بالا پشتیبانی می‌کند ، ارائه می‌دهد. اوبونتو اساس چندین توزیع دیگر لینوکس را تشکیل می‌دهد. برخی از توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو 20.04 شامل Lubuntu 20.04 LTS ، Kubuntu 20.04 و Linux Mint 20.04 LTS (Ulyana) است. به دلیل سهولت استفاده و رابط کاربری زیبا ، اوبونتو برای کاربران دسکتاپ و تازه‌واردانی که سعی زیادی در درک لینوکس دارند ایده‌آل است. آنها می‌توانند به آسانی با برنامه‌های پیش‌فرض ، همان‌هایی که قبلاً ذکر شد ، شروع به کار کنند ، در حالی که برای تسلط بهتر بر لینوکس تلاش می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  کرنل چیست و انواع مختلف آن کدام است؟

لازم به ذکر است اوبونتو برای تولید چندرسانه‌ای طراحی شده است. این برنامه افراد خلاقی را که به دنبال مشاغلی در زمینه طراحی گرافیک ، عکاسی ، تولید صدا و تصویر هستند ، هدف قرار می‌دهد.

توزیع Linux Mint

در ادامه معرفی پنج توزیع معروف لینوکس ، به معرفی توزیع Linux Mint می‌پردازیم.

این توزیع لینوکس ، یک جامعه فوق‌العاده محبوب توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو است. زمان ارائه یک از شیک‌ترین و کاربرپسندترین توزیعاتی که بین کاربران دسکتاپ و حرفه‌ای محبوب است ، فراتر رفته است.

علیرغم مشاجرات پیرامون آخرین نسخه ، Mint 20 به طور پیش‌فرض پشتیبانی از snapها کاهش می‌یابد ، Mint همچنان یک توزیع پایدار ، قدرتمند و برجسته لینوکس است. Linux Mint برای فعال کردن پشتیبانی از تصویر فوری ، فقط دستورات را اجرا کنید:

$ sudo rm /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
$ sudo apt update
$ sudo apt install snapd

بر اساس Ubuntu 20.04 LTS ، توزیع Mint 20 در ۳ نسخه رومیزی Cinnamon ، XFCE و MATE موجود است.

توزیع Mint پشتیبانی از نسخه‌های 32 بیتی را کنار گذاشته است و فقط در نسخه‌های 64 بیتی موجود است. با این پوشش ، Linux Mint 20 بر روی هسته لینوکس 5.4 با امکانات جدیدی مانند پشتیبانی بهتر از AMD Navi 12 ، پردازنده Intel Tiger Lake و پردازنده گرافیکی NVIDIA ساخته شده است.

علاوه بر این ، رابط کاربری عمومی با طراحی مجدد با نمادهای بزک شده ، تم‌های جدید ، تصاویر پس زمینه با وضوح بالا و نوار taskbar پیشرفته.

امکانات جدید این توزیع شامل Warpinator ، یک برنامه اشتراک فایل است که در یک شبکه محلی کار می‌کند ، و یک ویژگی مقیاس‌بندی جزئی برای نمایشگرهای HiDPI دارد که می‌توانید از وضوح تصاویر لذت ببرید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت سخت افزار پایه و تجاری

شما هم‌چنین برنامه‌های متنوع دیگری برای استفاده روزمره مانند Firefox ، LibreOffice ، پخش کننده موسیقی Audacious ، Timeshift و Thunderbird را خواهید داشت.

امکانات Mint لینوکس

اگر می‌خواهید یک دسکتاپ لینوکسی با سرعت و پایداری بالا داشته باشید که برای انجام کارهای روزانه اداری‌تان ، گوش دادن به موسیقی ، تماشای فیلم و حتی بازی کردن مناسب باشد ، Mint بهترین توزیع است. Mint 20 یک نسخه با گارانتی طولانی مدت است و تا سال 2025 پشتیبانی می‌شود.

توزیع لینوکس Red Hat Enterprise

مخفف آن ، RHEL یک توزیع لینوکس است که برای اهداف تجاری و بازرگانی طراحی شده است.

این توزیع ، یکی از اصلی‌ترین جایگزین‌های منبع باز برای سایر سیستم‌های اختصاصی مانند مایکروسافت است.

به طور عمده ، Red Hat به دلیل ثبات و ارائه پک‌های امنیتی منظم که امنیت کلی سیستم را افزایش می‌دهد ، انتخابی خوب برای سرورها است.

توزیع RHEL لینوکس را به راحتی می‌توانید روی سرورهای فیزیکی ، محیط‌های مجازی مانند VMware ، HyperV و همچنین در ابر یا Cloud پیکربندی کنید.

توزیع Red Hat به کمک OpenShift PaaS (پلتفرم به عنوان سرویس) در زمینه کانتینریزه کردن کدها و ب نامه‌ها (و مناسب کردن آن برای run شدن روی رایانه‌های دیگر) کار کاملی انجام داده است. OpenShift PaaS ، یک محیط ابر ترکیبی است که در پیرامون کانتینرهای Docker ساخته شده و توسط Kubernetes مدیریت می‌شود.

در مورد کانتینرها بیشتر مطالعه کنید.

پروژه Redhat مدیران سیستم را از طریق دوره‌های تخصصی مانند RHCSA (Red Hat Certified System Administrators) و RHCE (Red Hat Certified Engineer) آموزش می‌دهد و به مدیران سیستم گواهی می دهد. در پروژه‌هایی که کارآیی ، ایمنی و ثبات از بالاترین اولویت‌ها باشند ، توزیع RHEL توزیعی ایده‌آل است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پردازش زبان طبیعی چیست؟

توزیع RHEL مبتنی بر عضویت با اشتراک است و اشتراک سالانه تمدید می‌شود. شما می‌توانید مجوز انواع مدل‌های اشتراک مانند Linux Developer Workstation ، Linux Developer Suite و Linux for Virtual Datacenters را خریداری کنید.

پکیج منیجرهای توزیع رد هت

معمولا Red Hat و مشتقات آن مانند CentOS از پکیج منیجر yum استفاده کرده‌اند. اکنون تغییراتی ایجاد شده و آخرین نسخه در زمان نگارش مقاله یعنی RHEL 8 (Ootpa) اکنون از DNF به عنوان پکیج منیجر یا همان مدیر بسته‌های پیش‌فرض استفاده می‌کند. RHEL با استفاده از 2 مخزن اصلی توزیع می‌شود ، مخزن AppStream و BaseOS.

بیشتر بخوانید: مدیر بسته چیست؟

مخزن AppStream (Application Stream) تمام برنامه های نرم‌افزاری را که می‌خواهید روی سیستم خود نصب کنید ارائه می‌دهد ، در حالی که BaseOS برنامه‌هایی را فقط برای عملکردهای اساسی سیستم ارائه می‌دهد.

علاوه بر این ، می توانید RedHat را به صورت رایگان از طریق برنامه توسعه دهنده Red Hat بارگیری و امتحان کنید.

توزیع CentOS

پروژه توزیع CentOS یک سیستم عامل رایگان و جامعه محور است که هدف آن ایجاد یک اکوسیستم منبع باز قوی و قابل اعتماد و اتکا است.

براساس RHEL ، توزیع CentOS جایگزین خوبی برای Red Hat Enterprise Linux است زیرا بارگیری و نصب آن رایگان است. این توزیع از سیستم ، پایداری و قابلیت اطمینان RHEL را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هم‌چنین به ایشان امکان می‌دهد از امنیت و امکانات رایگان دیگر لذت ببرند. CentOS 8 در بین علاقه‌مندان به لینوکس که می‌خواهند از مزایای RHEL لذت ببرند ، مورد توجه قرار گرفته است.

توزیع لینوکس CentOS آخرین نسخه CentOS 8.2 است که سومین تکرار CentOS 8 است. بر اساس جریان برنامه و مخازن BaseOS ساخته شده است و دارای جدیدترین بسته‌های نرم افزاری مانند Python 3.8 ، GCC 9.1 ، Maven 3.6 و غیره است.

در این مقاله پنج توزیع معروف لینوکس را معرفی کردیم. با تشکر از توجه شما.

منابع مورد استفاده

۱. معرفی توزیع‌های مهم لینوکس– ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
دوره icdl چیست 1 دقیقه

دوره ICDL چیست و چه کاربردی دارد؟

golearnwork

دوره ICDL چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله قصد داریم این دوره را معرفی و انواع مهارت ها و کاربردها و مدارک آنها را برای تان توضیح دهیم. با ما همراه باشید. انواع مدرک ICDL/ECDL چیست؟ دوره ICDL چیست؟ این دوره، یک دوره جهانی کاربری کامپیوتر و مباحث مقدماتی IT و اینترنت می‌باشد. […]

1 دقیقه

فریمورک های اینترنت اشیا چیست؟

golearnwork

فریمورک های اینترنت اشیا چیست؟ در این مقاله قصد داریم ۵ فریمورک یا چارچوب کاری مناسب برای مدیریت پروژه‌هاب اینترنت اشیا را معرفی کنیم‌. معرفی فریمورک های اینترنت اشیا ۵ فریمورک اینترنت اشیا شامل موارد زیر است: خدمات وب آمازون (AWS) IoT: یک بستر رایانش ابری برای IoT است که توسط آمازون منتشر شده است. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان