1

مفهوم رریتی در ان اف تی چیست؟

مفهوم رریتی در ان اف تی چیست؟ در این مقاله قصد داریم مبحث rarity را که مفهومی مهم در ارزش NFTها می‌باشد بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر، این مقاله را درباره NFT بخوانید.

رریتی (rarity) چیست؟

رریتی در لغت به معنای کمیاب بودن است.
رریتی بالاتر در مبحث ان‌اف‌تی‌ها ، به هر ان‌اف‌تی که در کالکشن خود کمیاب‌تر باشد گفته می‌شود. درواقع کمیاب‌تر شدن ان‌اف‌تی هر کالکشن باعث rareتر شدن آن می‌شود.

حالا این موضوع چه اهمیتی دارد؟

یا اصلا چطور یک ان‌اف‌تی بین کالکشن خود کمیابت تر می‌شود؟

شما فرض کنید ۱۰ تا ساعت داریم که ۵‌تای آن‌ها ساده فقط با رنگ‌های متفاوت هستند. ۴ تا از ساعت‌ها دارای چرخ‌دنده‌هایی از جنس طلا ولی هر سه مشکی هستند. ساعت آخری چرخ دنده‌هایی از جنس طلا و رنگ آبی دارد.
کمیاب‌ترین ساعت طبیعتا ساعت آبی با چرخ‌دنده‌های طلا است. پس کاملا واضح است که این ساعت گران‌ترین است!

در بحث ان‌اف‌تی هم همین مسئله صدق می‌کند. حالا در ان‌اف‌تی‌ها چه ویژگی‌هایی وجود دارد که باعث کمیاب شدن می‌شود؟

به طور مثال ما قصد خرید یک ان‌اف‌تی روباه را داریم. این کالکشن دارای ۱۰۰۰ ان‌اف‌تی روباه می باشد. این روباه‌ها هرکدام ویژگی‌هایی دارند مانند عکس پس‌زمینه ، کلاه، عینک، گردنبند و … .

حال این ویژگی‌ها هرکدام باعث کمیاب‌تر شدن می‌شود. مثلا روباهی که کلاه و گردنبند و لباس رنگی دارد از روباه ساده‌ای که هیچ ویژگی خاص ندارد کمیاب‌تر است.

حال ممکن است یک روباه دارای کلاه و لباس رنگی و روباه دیگر دارای کلاه و عینک باشد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت بین ارز دیجیتال و دیفای چیست؟

چطور می‌توان فهمید کدام کمیاب‌تر است؟

اینجا باید دید که هر صفت به چه میزان کمیاب است. مثلا ممکن است ۱۰٪ روباه‌ها لباس رنگی داشته ولی ۴۰٪ دارای عینک باشند. پس در این شرایط روباهی که کلاه و لباس رنگی دارد کمیاب‌تر است.

ولی معمولا رریتی ان‌اف‌تی‌ها به صورت شخصی محاسبه نمی‌شود. زیرا زمان بسیار زیادی می‌گیرد و احتمال خطا بالاست.

سایت‌ها و ابزارهای زیادی هستند که به‌جای ما این کار را انجام دادند و با سر زدن با آنها و دیدن کالکشن مورد نظر رریتی بالاتر و پایین‌تر و یک سری اطلاعات بیشتر نیز خواهیم یافت.

به طور مثال: rarity.tools

و خیلی از مارکت‌پلیس‌ها و سایت‌های خرید ان‌اف‌تی خودشان در کنار هر ان‌اف‌تی کالکشن، میزان رریتی آن ‌ان‌اف‌تی را می‌نویسند که درواقع کار را برلی سرمایه‌گذار ساده‌تر می‌کند.

بحت رریتی در ارزش ان‌اف‌تی ها بسیار مهم است ولی تنها اصل مهم نیست!

عوامل بسیار دیگری مانند utility یا هیجانات و ترند شدن کالکشن، نقشه راه و غیره وجود دارد که در مقالات دیگر برسی خواهیم کرد و حتما سرمایه گذار باید همه‌ی جنبه‌ها را بررسی کرده و بعد دست به خرید یک ان‌اف‌تی بزند.

در این مقاله درباره این که مفهوم رریتی در ان اف تی چیست، صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

رامتین علیا

رامتین علیا هستم، متولد ۱۳۸۲، دانشجوی زیست شناسی مولکولی و علاقه‌مند به برنامه‌نویسی. از ۱۵ سالگی به بیت‌کوین علاقه داشتم. کم کم اخبار مربوط به کریپتو دنبال کردم تا عید ۱۴۰۰ که با داییم ملاقات داشتم و سر نخ ورود به دنیای کریپتو و مخصوصا دیفای رو برام‌ باز کرد. از اونجا شد که علاقه خیلی زیادی پیدا کردم و با کمک داییم و مطالعه خودم به این دنیای دوست داشتنی وارد شدم.

مطالب مرتبط
1
انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟ 1 دقیقه

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟

golearnwork

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم کلاهبرداری در ارز دیجیتال، بلاک‌چین و پروژه‌های دی‌فای را بررسی کنیم. با ما همراه باشید. مقدمه فناوری بلاک‌چین و امور مالی غیر متمرکز (DeFi) چشم‌انداز مالی جهان را به‌شدت متحول کرده و شفافیت، امنیت و کارایی معاملات و تبادلات مالی را افزایش داده است. با […]

1 دقیقه

روش های مختلف کسب ارزهای دیجیتال

golearnwork

روش های مختلف کسب ارزهای دیجیتال، موضوعی است که در این مقاله بررسی خواهیم کرد و به زوایای مختلف آن خواهیم نگریست. با ما همراه باشید. مقدمه رمزارزها در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و بیت‌کوین شناخته‌شده‌ترین آن‌ها است. از آن‌جایی که ارزهای دیجیتال هم‌چنان در حال ایجاد تحول در چشم‌انداز مالی جهان هستند، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان