1

مقیاس پذیری چیست؟

مقیاس پذیری چیست؟ در این درس یکی از پارامترهای مهم در سیستم‌های توزیع شده به نام مقیاس پذیری را بررسی و انواع آن را شرح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: سیستم توزیع شده چیست؟

مقیاس پذیری چیست؟

مقیاس پذیری در علوم کامپیوتر ویژگی‌ای است که توانایی یک سیستم ، شبکه یا نرم‌افزار را برای رشد و رسیدگی به افزایش تقاضا توصیف می‌کند. یک سیستم ، شبکه یا نرم‌افزاری که مقیاس پذیر توصیف می‌شود دارای مزیت است زیرا با نیازها یا خواسته‌های متغیر کاربران یا مشتریان خود سازگاری بیشتری دارد.

مقیاس پذیری اغلب نشانه ثبات و رقابت‌پذیری است. زیرا نشان می‌دهد شبکه ، سیستم ، نرم‌افزار یا سازمان آماده است تا افزایش نمایی تقاضا ، افزایش بهره‌وری ، تغییر روندها ، نیازهای در حال تغییر و حتی حضور یا معرفی رقبای جدید را مدیریت کند.

مقیاس پذیری افقی و عمودی

روش‌های افزودن منابع روی نرم‌افزار یا شبکه به دو دسته مهم تقسیم می‌شود: مقیاس پذیری افقی و عمودی.

مقیاس پذیری افقی (یا مقیاس ‌بندی کردن)

به معنی افزودن گره‌های بیشتر (Nodes) به یک سیستم است ، مانند افزودن رایانه جدید به یک خوشه یا کلاستر از کامپیوترها. یا یک سیستم نرم‌افزاری توزیع شده. این کار سبب می‌شود که سیستم توزیع شده در مقیاس افقی گسترش یابد.

صدها کامپیوتر کوچک در یک خوشه پیکربندی می‌شوند تا به قدرت پردازش بالایی برسند. این قدرت پردازش اغلب از رایانه‌های سنتی مبتنی بر تک پردازنده فراتر می‌رود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انتزاع در برنامه نویسی شی گرا چیست؟

توسعه اتصالات شبکه با کارایی بالا مانند Gigabit Ethernet ، InfiniBand و Myrinet ، سبب شده است که تقاضاها به سمت این مدل بیشتر سوق داده شوند.

مقیاس پذیری عمودی (یا افزایش مقیاس)

به معنی افزودن منابع به یک گره واحد از سیستم است. مقیاس پذیری عمودی معمولاً شامل افزودن پردازنده یا حافظه به یک رایانه است. این کار سبب می‌شود منابع سیستم به صورت عمودی و عمقی افزایش بیابد. مقیاس پذیری عمودی به سیستم‌های قدیمی اجازه می‌دهد تا ضمن ارتقا ، از فناوری مجازی‌سازی به شکل موثرتری استفاده کنند. زیرا منابع بیشتری را برای پارتیشن‌بندی فضا در اختیار سیستم قرار می‌دهد.

ارتقای یک سیستم یا سرور ، افزایش حافظه RAM ، تعویض CPU یا پردازنده مرکزی به یک پردازنده قوی‌تر ، همگی از مثال‌های مقیاس پذیری عمودی هستند.

در حالت کلی ، مقیاس پذیری افقی روی افزایش تعداد منابع تمرکز دارد و مقیاس پذیری عمودی روی ارتقای منابع. این منابع شامل سرورها ، پردازنده‌ها ، حافظه‌های جانبی و … هستند.

نکات

۱. در مقیاس بندی افقی کارآیی و قیمت هر دو افزایش می‌یابند و در نوع عمودی برعکس‌

۲. در مقیاس پذیری افقی سعی می‌شود کیفیت تجربه کاربری حفظ شود ، به طوری که کاربران متوجه تعدد منابع سیستم نشوند‌. (حفظ یکپارچگی سیستم توزیع شده.)

در این مقاله آموزشی در مورد اینکه مقیاس پذیری چیست مطالبی شرح داده شد.

منابع مورد استفاده

۱. مقیاس پذیری افقی و عمودی

۲. مقیاس پذیری – ترجمه از انگلیسی

۳. مقیاس پذیری – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

ابزارهای ترموکس

golearnwork

ابزارهای ترموکس چیست؟ در این مقاله قصد داریم برخی ابزارهای ترموکس را معرفی کرده و کاربرد آنها را توضیح بدهیم. پس با ما همراه باشید. اخطار و سلب مسئولیت: دسترسی غیرمجاز و غیرقانونی ممنوع است! این سایت منحصرا موارد زیر را جهت مقاصد قانونی و اخلاقی آموزش می‌دهد. مانند امنیت شبکه و تست نفوذ. وظیفه […]

هفت لایه مدل osi 1 دقیقه

هفت لایه مدل OSI در شبکه

golearnwork

هفت لایه مدل OSI در شبکه چیست؟ چه استانداردی دارند؟ بر چه اساسی تعریف ، مرزبندی و تعیین کارکرد می‌شوند؟ در این نوشتار همراهتان هستیم. لایه‌های شبکه چیست؟ لایه‌های شبکه ساختاری انتزاعی و لایه‌بندی شده است که موقعیت فیزیکی ندارند. اما از نظر کارکرد و ارتباط کاملا وجود دارند. در اصطلاح علوم رایانه می‌گوییم از […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان