1

نمودار گانت چیست؟ کاربرد آن کدام است؟

نمودار گانت چیست؟

نمودار گانت چیست؟ در این مقاله آموزشی به نمودار گانت که ابزاری برای زمان‌بندی فعالیت‌ها در مدیریت پروژه است می‌پردازیم.

نمودار گانت که معمولاً در مدیریت پروژه استفاده می‌شود، یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین روش‌ها برای نمایش فعالیت‌ها (وظایف یا رویدادها) است که در طول زمان نمایش داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ساختار شکست کار به زبان ساده

اجزای نمودار گانت

نمودار گانت که معمولاً در مدیریت پروژه استفاده می‌شود، یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین روش‌ها برای نمایش فعالیت‌ها (وظایف یا رویدادها) است که در طول زمان نمایش داده می‌شوند.

در سمت چپ جدول لیستی از فعالیت‌ها و در بالای نمودار یک مقیاس زمانی مناسب دیده می‌شود. هر فعالیت با یک نوار نشان داده می‌شود. موقعیت و طول نوار تاریخ شروع، مدت و تاریخ پایان فعالیت را منعکس می‌کند.

کاربرد نمودار گانت

نمودار گانت به شما امکان می‌دهد در یک نگاه ببینید:

۱. فعالیت‌های مختلف چیست؟

۲. زمان شروع و پایان هر فعالیت چیست؟

۳. انتظار می‌رود هر فعالیت چقدر طول بکشد؟

۴. در کجا فعالیت‌ها با سایر فعالیت‌ها همپوشانی دارند و تا چه حد؟

۵. تاریخ شروع و پایان کل پروژه چیست؟

به طور خلاصه، نمودار گانت به شما می‌گوید که چه کاری باید انجام شود (فعالیت‌ها) و چه زمانی (برنامه).

کاربرد نمودار گانت چیست؟

تاریخچه نمودار گانت

اولین نمودار گانت در اواسط دهه 1890 توسط Karol Adamiecki، طراحی گردید.

او یک مهندس لهستانی بود که یک کارخانه فولاد در جنوب لهستان را اداره می‌کرد و به ایده‌ها و تکنیک‌های مدیریت علاقه‌مند بود،

حدود 15 سال پس از Adamiecki، هنری گانت، مهندس آمریکایی و مشاور مدیریت پروژه، نسخه خود را از نمودار طراحی کرد و چنین شد که نمودار گانت به طور گسترده در کشورهای غربی شناخته شده و محبوب شد. بنابراین، این هنری گانت بود که نام او با نمودارهایی از این نوع عجین شد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مدیریت کارهای تعویقی برنامه؛ وقتی از برنامه عقب افتادیم چه کنیم؟

در ابتدا، نمودارهای گانت به سختی با دست تهیه می‌شد. هر بار که پروژه ای تغییر می‌کرد، نیاز به تغییر یا ترسیم مجدد تابلو بود که باعث ایجاد محدودیت می‌شد، تغییر مداوم یکی از ویژگی‌های اکثر پروژه‌ها است. اما امروزه با ظهور رایانه‌ها و نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، نمودارهای گانت را می‌توان به راحتی ایجاد، به‌روزرسانی و چاپ کرد.

امروزه نمودارهای گانت بیشتر برای کنترل زمان‌بندی پروژه‌ها استفاده می‌شوند. برای این کار، امکان نمایش اطلاعات اضافی در مورد وظایف یا مراحل مختلف پروژه، به عنوان مثال نحوه ارتباط وظایف با یکدیگر، میزان پیشرفت هر کار، منابع مورد نیاز برای هر کار و غیره مفید است.

در این نوشتار در مورد این که نمودار گانت چیست مطالبی آموختیم. با تشکر از مطالعه شما.

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

کاربردهای داده کاوی و روندهای آن

سهراب محمدی

کاربردهای داده کاوی و روندهای آن چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره کاربردهای داده کاوی و روندهای آن توضیحاتی بدهیم. با ما همراه باشید. نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟ داده کاوی امروزه روز به شکلی گسترده در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. امروزه تعدادی از سیستم‌های داده کاوی در امور تجاری موجود است و چالش‌های […]

جوزف شومپیتر 1 دقیقه

جوزف شومپیتر کیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

جوزف شومپیتر کیست؟ جوزف آلویس شومپیتر (1883-1950) اقتصاددان، مورخ اقتصادی، سیاستمدار و نویسنده تحصیل کرده اتریشی بود. او را یکی از بزرگ‌ترین روشنفکران قرن بیستم می‌دانند. شومپیتر بیشتر به خاطر نظریه‌هایش در مورد چرخه‌های تجاری و توسعه اقتصادهای سرمایه‌داری و برای معرفی مفهوم کارآفرینی شناخته شده است. برای شومپیتر، کارآفرین سنگ بنای سرمایه‌داری بود، یک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان