1

هوش مصنوعی در پزشکی چه کاربردی دارد؟

هوش مصنوعی در پزشکی چه کاربردی دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره این موضوع مهم مطالبی را با شما در میان بگذاریم.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی می‌تواند در علم پزشکی نقشی پر رنگ ایفا کند.

از همین رو می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک، پیشگیری، تشخیص و حتی درمان بیماری‌های مختلف با سیستم‌های هوش مصنوعی انجام بشود.

سیستم هوش مصنوعی مانند ذهن انسان رفتار می‌کند و قادر به شناسایی و تشخیص تفاوت میان بخش‌های مختلف یک پدیده و ارتباط آن با پدیده‌های دیگر است. به عنوان مثال، اگر در یک تصویر، جسم یا شکل متفاوت از کل تصویر وجود داشته باشد، الگوریتم کانولوشنال در این سیستم، تشخیص، قصد دارند تا به کمک رادیولوژیست‌ها ضایعات موجود در تصاویر پزشکی از جمله تومورهای سرطانی را با سرعت و دقت بالاتری تشخیص دهند.

در مجموع، الگوریتم موجود با دقت بالایی که در پردازش تصاویر پزشکی دارد، یک موفقیت بزرگ برای علم پزشکی به شمار می‌رود.

هوش مصنوعی در پزشکی

سرطان، یک نوع بیماری است که در اثر رشد کنترل نشده و تکثیر غیرعادی سلول‌ها ایجاد می‌شود و ابتلا به آن سالیانه تعداد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. ازاین رو پیشگیری، تشخیص و درمان آن بسیار مهم بوده است. اما در این میان هوش مصنوعی می‌تواند نقش مهم‌تری را ایفا کرده و با تفسیر صحیح و علمی تصاویر پزشکی و همچنین آزمایش‌های گرفته شده از بیمار جزئیات بسیاری مهمی را کشف کرده و در اختیار پزشکان قرار دهد. با در پیش گرفتن چنین شیوه‌ای بسیاری از تومورهای سرطانی به موقع تشخیص داده شده و بسیاری از بیماران درمان شده و عمری طولانی خواهند داشت.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چرخه حیات هوش تهدید چیست؟

هوش مصنوعی در تشخیص سرطان

برای مثال، در سرطان روده بزرگ در یک پژوهش امتیاز بالاتر هوش مصنوعی در دقت سنجش سرطان ناحیه زیر منحنی مشخصه عملکرد گیرنده (ROC) یا AUC، نوعی ابزار اندازه‌گیری عملکرد است. پس از مقایسه نتایج کامپیوتر با کار پاتولوژیست ‌های با تجربه که داده‌ها را به صورت دستی بررسی می‌کردند، این مطالعه نشان داد که پاتولوژیست‌ها برای شناسایی دقیق سرطان روده بزرگ به صورت دستی نمره 0.89 را کسب کردند. میانگین امتیاز برنامه کامپیوتری هوش مصنوعی با کمک ماشین 0.98 گزارش شد.

تشخیص برمبنای محاسبه حجم تصاویر

برمبنای انتگرال چندگانه وضریب‌های وزنی در شبکه عصبی صورت میگیرد که با بررسی عدد معیار میتوان یک تقسیم‌بندی باینری بر مبنای سرطانی یا عدم سرطانی بودن آن انجام داد.

در این مقاله دانستیم که کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی چیست. اگر به این مباحث علاقه دارید، سایر مقاله‌های ما را نیز بررسی کنید.

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

هرم دانش DIKW چیست؟

golearnwork

هرم دانش DIKW چیست؟ در این مقاله آموزشی برآن شده‌ایم تا درباره هرم داده و ساختاری که از داده تا خرد را تشریح می‌کند صحبت کنیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: داده کاوی چیست؟ ، داده چیست و چه کاربردی دارد؟ هرم دانش، سلسله مراتب خرد و سلسله مراتب اطلاعات برخی از نام‌هایی هستند […]

اثر شبکه چیست 1 دقیقه

اثر شبکه چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

اثر شبکه چیست؟ پدیده‌ای است که موجب افزایش تعداد افراد یا شرکت‌کنندگان می شود و به‌تبع آن ارزش یک کالا یا خدمات بهبود می‌یابد اینترنت نمونه‌ای از اثر شبکه است. در ابتدا کاربران کمی از اینترنت استفاده می‌کردند، چرا که برای افراد خارج از جهان فناوری و مردم معمولی ارزش چندانی نداشت. به‌مرور با فراگیری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان