1

هوش مصنوعی چیست؟ در این مقاله آموزشی در مورد اینکه هوش مصنوعی چیست و مزایا و معایب آن کدام است صحبت خواهیم کرد.

هوش مصنوعی یا Artificial Intellige (AI) شبیه‌سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها ، به ویژه سیستم‌های رایانه‌ای است. کاربردهای خاص هوش مصنوعی شامل سیستم‌های متخصص ، پردازش زبان طبیعی ، تشخیص گفتار ، پردازش تصویر و بینایی ماشین است.

هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند؟

با افزایش رواج هوش مصنوعی ، فروشندگان در تلاشند تا با استفاده از هوش مصنوعی محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند.

اغلب اوقات آنچه آنها AI می‌نامند ، جزء بخش AI است ، مانند یادگیری ماشین. هوش مصنوعی بر پایه سخت‌افزار و نرم‌افزار تخصصی برای نوشتن و آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیاز دارد. هیچ زبان برنامه‌نویسی کاملا منطبق با AI نیست ، اما تعداد کمی از جمله Python ، R و Java برای هوش مصنوعی مورد استفاده هستند.

به طور کلی ، سیستم‌های هوش مصنوعی با مصرف مقادیر زیادی از داده‌های آموزشی ساختاریافته و برچسب زده شده ، داده‌ها را برای همبستگی و مدل‌های گوناگون تجزیه و تحلیل می‌کنند و از این مدل‌ها برای پیش بینی وضعیت‌های آینده استفاده می‌کنند. به این ترتیب ، یک چت بات که از نمونه‌های چت متنی استفاده می‌کند ، می‌تواند یاد بگیرد که چگونه با مردم تبادل واقعی داشته باشد ، یا یک ابزار تشخیص تصویر می‌تواند با مرور میلیون‌ها تصویر ، اشیاء موجود در تصاویر را شناسایی و توصیف کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  روش های یادگیری عمیق

مهارت برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی

برنامه‌نویسی هوش مصنوعی بر سه مهارت شناختی تمرکز دارد: یادگیری ، استدلال و خود تصحیحی.

فرآیند یادگیری

این جنبه از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی بر دستیابی به داده‌ها و ایجاد قوانین در مورد چگونگی تبدیل داده‌ها به بینش‌های عملی تمرکز دارد. قوانین که الگوریتم نامیده می‌شوند ، دستورالعمل‌های مفصلی در مورد نحوه انجام یک کار خاص به دستگاه‌های محاسباتی ارائه می‌دهند.

فرایند استدلال

این جنبه از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی بر انتخاب الگوریتم مناسب برای دستیابی به نتیجه دلخواه متمرکز است.

فرآیند خود تصحیحی

این بخش از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی برای اصلاح مداوم الگوریتم‌ها و اطمینان از این که آن‌ها دقیق‌ترین نتایج ممکن را ارائه می.دهند ، طراحی شده است.

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

هوش مصنوعی به این دلیل مهم است که می‌تواند به کسب و کارها اطلاعاتی در مورد عملکرد آن‌ها بدهد که ممکن است قبلاً از آن مطلع نبوده باشند و در برخی موارد هوش مصنوعی می‌تواند وظایف خود را بهتر از انسان انجام دهد. به ویژه هنگامی که صحبت از کارهای تکراری و مفصل می‌شود ، مانند تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از اسناد قانونی برای اطمینان از پر شدن صحیح زمینه‌های مربوط ، ابزارهای هوش مصنوعی اغلب وظایف را به سرعت و با خطاهای نسبتاً کمی انجام می.دهند.

این امر به افزایش انباشت‌گونه کارآیی کمک کرده و درهای بسیاری از مشاغل جدید را برای برخی از شرکت‌های بزرگ باز کرده است.

پیش از موج فعلی هوش مصنوعی ، تصور استفاده از نرم‌افزار رایانه‌ای برای اتصال مسافران تاکسی به آن‌‌ها جهت پرداخت دشوار بود ، اما امروزه Uber (و نمونه ایرانی آن: اسنپ) به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شده است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  کاربرد هوش مصنوعی در ستاره شناسی چیست؟

هوش مصنوعی از الگوریتم‌های پیچیده یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی زمان احتمالی افراد برای حرکت در مناطق خاصی استفاده می‌کند ، که به طور پیشگیرانه به رانندگان در جاده قبل از نیاز کمک می‌کند.

به عنوان مثال دیگر ، گوگل به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران در طیف وسیعی از خدمات آنلاین با استفاده از یادگیری ماشینی تبدیل شده است تا نحوه استفاده مردم از خدمات خود و سپس بهبود آنها را درک کند.

در سال 2017 ، مدیرعامل این شرکت ، سوندار پیچای ، گفت که گوگل به عنوان یک شرکت “اولین هوش مصنوعی” فعالیت می‌کند.

بزرگترین و موفق‌ترین مشاغل امروزه از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد خود و برتری بر رقابت خود استفاده کرده‌اند.

هوش مصنوعی چه مزایا و معایبی دارد؟

شبکه‌های عصبی مصنوعی و یادگیری عمیق فناوری‌های هوش مصنوعی به سرعت در حال تکامل هستند ، عمدتا به این دلیل که هوش مصنوعی حجم زیادی از داده‌ها را بسیار سریع‌تر پردازش می‌کند و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از آنچه از نظر انسانی امکان‌پذیر است انجام می‌دهد.

در حالی که حجم عظیمی از داده‌های ایجاد شده روزانه یک محقق انسانی را دفن می کند ، برنامه های هوش مصنوعی که از یادگیری ماشین استفاده می‌کنند می‌توانند این داده‌ها را گرفته و به سرعت آنها را به معلومات و بینش‌های کاربردی تبدیل کنند.

نقطه ضعف اصلی استفاده از هوش مصنوعی این است که پردازش حجم زیادی از داده‌های مورد نیاز برنامه.نویسی هوش مصنوعی گران است.

مزایای هوش مصنوعی

۱. ایده‌آل برای مشاغل با جزئیات زیاد و تحلیلی؛ به ویژه دیجیتال مارکتینگ و تریدینگ سهام و ارز دیجیتال

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ابزارهای داده کاوی چیست؟ - ۱۰ ابزار برتر داده کاوی در سال 2022

۲. کاهش زمان برای کارهای فشرده داده.

۳. نتایج ثابتی را ارائه می‌دهد.

۴. عوامل مجازی با فناوری هوش مصنوعی همیشه در دسترس هستند.

معایب هوش مصنوعی

۱. گران بودن.

۲. نیاز به تخصص فنی عمیق دارد.

۳. محدودیت وجود نیروهای ماهر برای ایجاد ابزارهای هوش مصنوعی.

۴. عدم توانایی تعمیم از یک کار به وظیفه دیگر.

در این مقاله راجع به اینکه هوش مصنوعی چیست و مزایا و معایب آن کدام است صحبت کردیم. در آموزش‌های بعدی راجع به انواع هوش مصنوعی و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد.

منابع مورد استفاده

۱. تعریف هوش مصنوعی – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
انواع فناوری تشخیص چهره 1 دقیقه

انواع فناوری تشخیص چهره

golearnwork

انواع فناوری تشخیص چهره چیست؟ در این نوشتار قصد داریم درباره این فناوری‌ها صحبت کنیم و مقایسه‌ای انجام دهیم. با ما همراه باشید. فناوری امروزین هرگز از شگفت‌زده کردن مردم با نوآوری‌هایی که زندگی را ساده و لذت‌بخش دست برنمی‌دارد. ثابت شده است که تشخیص چهره سریعترین نوع تأیید بیومتریک و دارای کمترین مزاحمت است. […]

1 دقیقه

ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی به کمک تجزیه و تحلیل

golearnwork

ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی به کمک تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده را در این مقاله بررسی کرده و چند نمونه آن را معرفی خواهیم کرد. بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و آنالیز پیش بینی کننده ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی تعدادی از این ابزار را با هم بررسی می‌کنیم: Adobe Analytics ابزار Adobe Analytics […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان