1

پایگاه داده چیست؟ در این نوشتار می‌خواهیم پایگاه داده را تعریف کرده و به برخی از خصوصیات آن اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: داده کاوی چیست؟

مقدمه

پایگاه داده مجموعه‌ای سازمان‌یافته از داده‌ها و یا اطلاعات ساختاریافته است که معمولاً به صورت الکترونیکی در یک سامانه کامپیوتری ذخیره می‌شوند. یک پایگاه داده معمولاً توسط یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) کنترل می‌شود. داده‌ها و DBMS، همراه با برنامه‌های کاربردی مرتبط با آنها، به عنوان یک سیستم پایگاه داده نامیده می‌شوند که اغلب به صورت خلاصه شده به عنوان پایگاه داده شناخته می‌شوند.

داده‌ها در رایج‌ترین انواع پایگاه‌های داده که امروزه وجود دارند، معمولاً در ردیف‌ها و ستون‌ها در یک سری جداول مدل‌سازی می‌شوند تا پردازش و پرس‌وجو داده‌ها کارآمد باشد. سپس داده‌ها را می‌توان به راحتی در دسترس قرار داده، و آن‌ها را مدیریت، اصلاح، به‌روزرسانی، کنترل و سازماندهی نمود.

اکثر پایگاه‌های داده از یک زبان پرس‌وجو ساخت یافته (SQL) برای نوشتن و پرس‌وجو داده‌ها استفاده می‌کنند.

پایگاه داده چیست؟

زبان پرس‌وجو ساختاریافته (Structured Query Language – SQL) چیست؟

زبان SQL یک زبان برنامه‌نویسی است که تقریباً توسط همه پایگاه‌های داده رابطه‌ای برای پرس‌وجو، دست‌کاری و تعریف داده‌ها و برای ارائه کنترل دسترسی استفاده می‌شود.

زبان SQL برای اولین بار در IBM در دهه 1970 با شرکت Oracle به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی توسعه یافت، که منجر به اجرای استاندارد ANSI SQL شد، SQL باعث ایجاد برنامه‌های افزودنی بسیاری از شرکت‌هایی مانند IBM، Oracle و Microsoft شد. اگرچه امروزه SQL هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، زبان‌های برنامه‌نویسی جدید در حال ظهور هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  الگوریتم درخت تصمیم در داده کاوی چیست؟

تکامل پایگاه داده

پایگاه‌های داده از زمان پیدایش خود در اوایل دهه 1960 به طور قابل توجهی تکامل یافته‌اند. پایگاه‌های اطلاعاتی ناوبری مانند پایگاه داده سلسله مراتبی (که بر یک مدل درختی تکیه دارد و فقط یک به چند را مجاز می‌کند) و پایگاه داده شبکه (یک مدل انعطاف پذیرتر که امکان ایجاد روابط چندگانه را فراهم می کند)، سیستم‌های اصلی بودند که برای ذخیره و دستکاری داده‌ها استفاده می‌شدند. اگرچه ساده بود، اما این سیستم‌های اولیه انعطاف ناپذیر بودند. در دهه 1980 پایگاه داده‌های رابطه‌ای محبوب شدند و به دنبال آن پایگاه‌های داده شی‌گرا در دهه 1990 قرار گرفتند. اخیراً پایگاه‌های داده NoSQL در پاسخ به رشد اینترنت و نیاز به سرعت و پردازش سریع‌تر داده‌های بدون ساختار ظاهر شدند. امروزه پایگاه‌های اطلاعاتی ابری و پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل در جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، مدیریت و استفاده از داده‌ها در حال گشودن افق‌های جدیدی هستند.

تفاوت بین پایگاه داده و صفحه گسترده چیست؟

پایگاه‌های داده و صفحه گسترده‌ها (مانند مایکروسافت اکسل) راه‌های مناسبی برای ذخیره اطلاعات هستند. تفاوت‌های اصلی بین این دو عبارتند از:

۱. نحوه ذخیره‌سازی و دستکاری داده‌ها

۲. تعیین این‌که چه کسی می‌تواند به داده‌ها دسترسی داشته باشد.

۳. چه مقدار داده را می‌توان ذخیره کرد.

صفحات گسترده در ابتدا برای یک کاربر طراحی شده بودند. آن‌ها برای یک کاربر واحد یا تعداد کمی از کاربران که نیازی به دستکاری اطلاعات حجیم و بسیار پیچیده ندارند، عالی هستند. از سوی دیگر، پایگاه‌های داده برای نگهداری مجموعه‌های بسیار بزرگ‌تری از اطلاعات سازمان‌یافته طراحی شده‌اند، گاهی اوقات مقادیر بسیار زیادی. پایگاه‌های داده به چندین کاربر به طور همزمان اجازه می‌دهند تا با استفاده از منطق و زبان بسیار پیچیده، به سرعت و ایمن به داده‌ها دسترسی پیدا کرده و آنها را جستجو کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  اپلیکیشن های تولید و مدیریت محتوا با موبایل

در این مقاله، در ارتباط با انواع پایگاه‌های داده توضیح داده شده است.

در این نوشتار درباره این که پایگاه داده چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، توضیحاتی دادیم. با سپاس از همراهی شما.

منابع

۱. تعریف پایگاه داده – ترجمه از انگلیسی

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

برنامه نویسی اعلانی چیست؟

golearnwork

برنامه نویسی اعلانی چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد برنامه نویسی اعلانی و مزایای آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید. برنامه نویسی اعلامی یک پارادایم برنامه نویسی است که در آن برنامه نویس آنچه را که قرار است توسط برنامه انجام شود بدون تعریف نحوه اجرای آن تعریف می‌کند. به عبارت دیگر، […]

1 دقیقه

سیستم فایل چیست؟

golearnwork

سیستم فایل چیست؟ چه کاربردی دارد؟ انواع آن کدام است؟ در این مقاله آموزشی خواهیم گفت. با ما همراه باشید. در رایانه ، یک سیستم فایل (گاهی اوقات فایل سیستم هم نامیده می‌شود) عبارت از نحوه نام‌گذاری فایل‌ها و محل نگهداری آن‌ها برای ذخیره و بازیابی است. بدون سیستم فایل ، اطلاعات ذخیره شده در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان