1

کاربرد هوش مصنوعی در خودروهای خودران چیست؟

کاربرد هوش مصنوعی در خودروهای خودران

کاربرد هوش مصنوعی در خودروهای خودران چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره این موضوع مباحثی را مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی در خودرو خودران

یکی از کاربردهای اصلی و مهم هوش مصنوعی در سال‌های اخیر ساخت سیستم‌های توصیه‌گر و استفاده از آن در ساخت خودروهای خودران بوده است.

خودروهای خودران جهان را با تکنیک‌هایی همچون رادار، لیدار، جی‌پی‌اس، و بینایی رایانه‌ای احساس می‌کنند. سامانه‌های کنترل پیشرفته اطلاعات به دست آمده را تفسیر می‌کنند و با به‌کارگیری آن‌ها مسیرهای ناوبری مناسب، موانع، و علامت‌های مربوطه را شناسایی می‌کنند.

وسایل نقلیهٔ خودکار معمولاً می‌توانند نقشه‌های خود را با استفاده از ورودی حسی خود به‌روزرسانی کنند؛ از این رو این وسایل می‌توانند حتی در محیط‌‌های کاملاً ناشناس نیز به خوبی حرکت کنند.

در ۴ ژانویه ۲۰۱۳ شرکت تویوتا خودروی خودگردانی را معرفی کرد که قادر است محیط اطرافش را مورد ارزیابی قرار داده و نسبت به تغییرات آن واکنش نشان دهد. این خودرو همچنین می‌تواند نقش یک هشداردهنده را برای راننده خود ایفا کند و با دیگر وسایل نقلیه ارتباط برقرار نماید.

تکامل صنعت خودروهای خودران

از سال 2015 تا سال 2017 از کمک راننده استفاده شده است. کمک راننده یک فناوری است که برای جلوگیری از تصادفات استفاده می‌شود. این فناوری برای کمک به باقی‌ماندن یک وسیله نقلیه بدون دخالت انسان در داخل خطوط ترافیکی استفاده می‌شود.

شرکت تسلاموتورز، سازنده خودروهای برقی، یکی از شرکت‌های پیشتاز در زمینه خودروهای هوشمند و خودروهای خودران است

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  علم یادگیری ماشین چیست؟

ویژگی هوش مصنوعی در خودرو خودران چیست؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی خودروهای خودران، توانایی خودرو در شناخت محیط اطراف، حرکت و رانندگی در مسیری مشخص و بدون دخالت انسان است.

این خودروهای هوشمند می‌توانند به صورت خودکار در خیابان‌ها تردد کنند، سرعت خود را بنابر موانعی مانند ترافیک، حضور عابر پیاده و دیگر موانع فیزیکی افزایش یا کاهش دهند، در زمان نیاز به درستی بپیچند یا توقف کنند و در نهایت بدون هیچ مشکلی به مقصد تعیین شده برسند.

خودرو برای دستیابی به این اهداف با استفاده از چند دوربین و انواع سنسور نصب شده روی خودرو و GPS و با کمک هوش مصنوعی محیط اطراف و وضعیت جغرافیایی را بررسی کرده و موانع را تشخیص می‌دهد. در حقیقت هوش مصنوعی به عنوان مغز خودرو عمل کرده و سنسورها و دوربین‌ها وظیفه چشم راننده را بر عهده دارند.

چالش‌های خودرو خودران

• امکان ایجاد تداخل در سیگنال‌های مورد نیاز خودرو برای حرکت
• ناتوانی نسبی خودرو خودران در تشخیص ناگهانی تغییر وضعیت آب و هوایی
• نامشخص بودن فرد پاسخگو و مسئول در هنگام تصادفات
• امکان هک شدن سیستم خودران

در این مقاله درباره کاربرد هوش مصنوعی در خودروهای خودران مباحثی را مطرح کردیم. اگر به موضوعات مربوط به هوش مصنوعی علاقه مند هستید سایرمقالات ما را هم بررسی کنید.

سهراب محمدی

مهندس سهراب محمدی هستم، دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران؛ رتبه ۹۲۸ کنکور سراسری؛ متخصص ماشین لرنینگ و علم داده؛ انجام دهنده پروژه های صنعتی دانشگاهی معتبر ؛ و سابقه فعالیت به عنوان مسئول آنالیز دیتا و تنظیم الگوریتم دارم.

مطالب مرتبط
1
انواع تجزیه و تحلیل داده ها 1 دقیقه

انواع تجزیه و تحلیل داده ها چیست؟

سهراب محمدی

انواع تجزیه و تحلیل داده ها چیست؟ در این مقاله قصد داریم در این خصوص صحبت کرده و انواع تجزیه و تحلیل داده را مقایسه کنید با ما همراه باشید. نوشتار اصلی: داده کاوی چیست؟ بیشتر بخوانید: علم داده چیست؟ فرصت‌ها و چالش‌های آن کدام است؟ تجزیه و تحلیل داده ها بخش مهمی از راه‌اندازی […]

1 دقیقه

پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) چیست؟

سهراب محمدی

پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره یکی از اصلی‌ترین انواع پایگاه‌های داده صحبت کنیم. با ما همراه باشید. نوشتارهای اصلی: انواع پایگاه داده چیست؟ ، پایگاه داده چیست؟ هم‌چنین بخوانید: داده کاوی چیست؟ پایگاه داده رابطه ای نوعی از پایگاه داده است که نقاط داده مرتبط با یکدیگر را […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان