1

آبکاری طلا در مدیریت پروژه؛ تعریف و راه‌های پیشگیری

آبکاری طلا در مدیریت پروژه

آبکاری طلا در مدیریت پروژه؛ تعریف و راه‌های پیشگیری. در ابن مقاله برآنیم تا به مبحث آبکاری طلا در مدیریت پروژه بپردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: برنامه احتیاطی چیست و چه کاربردی دارد؟

مدیریت پروژه یک فرآیند پیچیده است، زیرا مدیران پروژه اغلب وظیفه دارند مشتریان، ذینفعان و اعضای تیم خود را از هر پروژه‌ای که تکمیل می‌کنند راضی نگه دارند. یکی از مواردی که می‌تواند در مدیریت پروژه اتفاق بیفتد “آبکاری طلا” است، که شخصی ویژگی‌هایی را به پروژه اضافه می‌کند که مشتری درخواست نکرده است. اگر مدیر پروژه هستید یا با مدیران پروژه کار می‌کنید، لازم است درک کنید آبکاری طلا به چه معناست و چگونه می‌تواند بر پروژه‌های شما تأثیر بگذارد.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که آبکاری طلا در مدیریت پروژه به چه معناست، چه چیزی باعث ایجاد آبکاری طلا می‌شود، تفاوت آبکاری طلا با خزش اسکوپ و راه‌های جلوگیری از آبکاری طلا چیست.

آبکاری طلا در مدیریت پروژه به چه معناست؟

در مدیریت پروژه، آبکاری طلا به افزودن ویژگی یا خدماتی به پروژه گفته می‌شود که مدیریت یا مشتری درخواست نکرده است. در آبکادی طلا، مدیر پروژه یا یکی از اعضای تیم تصمیم می‌گیرد ویژگی‌ای را اضافه کند که درخواست نشده است. آبکاری طلا می‌تواند هزینه و زمان مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه را افزایش دهد و از آنجایی که درخواست نشده است، ارزش افزودن قابلیت اضافی زیاد نیست. این امر معمولاً به عنوان بازده کاهشی نامیده می‌شود.

چه چیزی باعث ایجاد آبکاری طلا در مدیریت پروژه می‌شود؟

چنان‌که دانستیم، آبکاری طلا در مدیریت پروژه معمولاً به این دلیل است که مدیران پروژه یا اعضای تیم تصمیم می‌گیرند که چیزی اضافی در پروژه به مشتری ارائه دهند. اگر چه هدف آن‌ها معمولا ارائه کردن ارزش بیشتر به مشتری است، اما منطقی آن است که اگر مشتری چیزی را درخواست نکرده باشد، نخواهد برایش هزینه بیشتری بپردازد. اگر مشتری برای عملکرد اضافی هزینه‌ای نپردازد، اجبارا شرکت مدیر پروژه آن هزینه را متحمل می‌شود که این می‌تواند منجر به مشکلات بیشتر شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تولید ناب و ۶ اصل آن

مدیران پروژه که آبکاری طلا را به پروژه اضافه می‌کنند، اغلب امیدوارند که مشتری را از کل پروژه راضی‌تر کنند، اما این امر، همیشه ارزش زمان، هزینه و تلاش را ندارد. به خصوص برای مدیران پروژه که دارای گواهینامه هستند، اغلب به آن‌ها آموزش داده می‌شود که آبکاری طلا را هرگز نباید انجام دهمد. با این حال، اگر فرصتی برای آبکاری طلا پیش بیاید، ممکن است در نگاه اول به عنوان یک افزوده معقول به پروژه به نظر برسد.

تفاوت بین آبکاری طلا و خزش دامنه

آبکاری طلا از برخی جهات شبیه خزش دامنه یا اسکوپ است، به خصوص که هر دو شامل ویژگی‌های اضافی هستند که در محدوده اصلی پروژه نبوده‌اند. با این حال، خزش محدوده زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری ویژگی‌های بیشتر یا پروژه بزرگ‌تری را با هزینه و زمان‌بندی یکسان درخواست می‌کند، که دامنه پروژه را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خزش دامنه در مدیریت پروژه چیست؟

خزش دامنه مشتری محور است و آبکاری طلا معمولاً توسط مدیر پروژه یا یکی از اعضای تیم اتفاق می‌افتد. در مورد آبکاری طلا و خزش محدوده، شرکت مدیر پروژه ممکن است مسئول جذب هزینه‌های ویژگی‌ها یا خدمات اضافی در صورت به‌روزرسانی نشدن شرایط قرارداد پروژه باشد.

راه‌های جلوگیری از آبکاری طلا

در اینجا چند راه برای جلوگیری از آبکاری طلا در پروژه‌ها آورده شده است:

واضح ارتباط برقرار کنید!

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از آبکاری طلا در پروژه، برقراری ارتباط شفاف با همه افراد درگیر است. اگر به خوبی با مشتری خود ارتباط برقرار می‌کنید، باید ایده خوبی از انتظارات و علاقه آن‌ها به ویژگی‌های اضافی داشته باشید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  خزش ویژگی چیست؟

اگر از مشتری بپرسید که آیا او ویژگی‌ای را می‌خواهد که مد نظر تیم شماست و آن‌ها پاسخ مثبت می‌دهند، و با هزینه اضافی موافقت می‌کنند یا برنامه را برای تطبیق با آن تغییر می‌دهند، در این صورت این ویژگی مشمول آبکاری طلا نیست، بلکه فقط تغییری در محدوده پروژه است.

ارتباط باز باید به شما کمک کند تا از مشکلات مربوط به آبکاری طلا یا خزش محدوده جلوگیری کنید، زیرا اگر تیم شما یا مشتری اضافه‌کردن ویژگی جدیدی را پیشنهاد کند، می‌توانید در مورد احتمال هزینه اضافی یا نیاز به تغییر برنامه با مشتری صادق باشید.

این امر از رویدادهای غافل‌گیرکننده مانند آبکاری طلا جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود که تیم شما زمان یا پول بیشتری برای فعالیت‌های دیگر خود ذخیره کند..

پروژه را واضح تعریف کنید

تعریف واضح پروژه با همه ذینفعان، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از رخداد آبکاری طلا در پروژه شما است.

داشتن یک پروژه به وضوح تعریف شده به تیم اجازه می‌دهد تا بر روی فاکتورهایی که مشتری درخواست می‌کند، بدون هیچ.گونه آبکاری طلای اضافی تمرکز کند. اگر با پیشرفت پروژه همه چیز تغییر کرد، می‌توانید آن تغییرات را با مشتری، مدیریت و تیم خود در میان بگذارید تا بهترین راه را برای ادامه کار تعیین کنید. این ممکن است شامل تعریف مجدد پروژه باشد تا بدانید در ادامه و پیش از پایان پروژه چه انتظاری از یکدیگر دارید.

اگر پروژه شما به وضوح تعریف شده است، به عنوان یک مدیر پروژه، یکی از وظایف شما این است که تیم خود را بر روی این محدوده پروژه تعریف شده متمرکز نگه دارید. این امر به شما کمک می‌کند تا از هرگونه مشکل آبکاری طلا جلوگیری کنید و هم‌چنین تضمین می‌کند که هر آنچه را که مشتری درخواست کرده است ارائه می‌دهید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پردازش زبان طبیعی (NLP) در داده کاوی چیست؟

تغییر مسیر منابع

یکی از دلایل رایج آبکاری طلا زمانی است که یکی از اعضای تیم یک ویژگی اضافی را برای پروژه پیشنهاد می‌کند، زیرا آن‌ها همه وظایف خود را انجام داده‌اند و بیکار شده‌اند. اگر این اتفاق در پروژه‌های شما بیفتد، ممکن است برای شما مفید واقع شود زیرا می‌توانید این منابع را در جهت صحیح هدایت کنید، که در این مورد نیروی انسانی یعنی کارمندان شما هستند. جهت صحیح فعالیت در این مورد نیز می‌تواند بازبینی فعالیت یا حتی شروع کردن یک پروژه جدید باشد.

می‌توانید برای اعضای تیم که در محدوده تعریف‌شده پروژه است، کار متفاوتی پیدا کنید، یا حتی می‌توانید وظایفی را برای انجام پروژه دیگری پیدا کنید.

به طور مشابه، اگر تیم شما تشخیص دهد که مشتری برای تعداد مشخصی از ساعات کار به شما پول پرداخت کرده است، اما می‌توانید پروژه را در زمان کمتری تکمیل کنید، ممکن است احساس کنید که می‌توانید در چند ساعت باقیمانده عملکردی را اضافه کنید. با این حال، از آن‌جایی که مشتری شما برای کارهای اضافی هیچ پولی به شما پرداخت نمی‌کند، بهتر است از آن زمان برای تکمیل پروژه همانطور که از شما خواسته‌اند استفاده کنید. اولویت اصلی کاری شما با منابع‌تان باید همیشه این باشد که به مشتری آن‌چه را که خواسته است، نزدیک شوید.

در این مقاله درباره آبکاری طلا در مدیریت پروژه صحبت کردیم. با تشکر از مطالعه شما.

منابع

۱. تعریف آبکاری طلا – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
موفقیت به سبک اسکویید گیم 1 دقیقه

موفقیت به سبک اسکویید گیم

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

موفقیت به سبک اسکویید گیم؛ در این مقاله قصد داریم با تحلیل سریال اسکویید گیم ، ایده‌های این سریال را برای موفقیت در دنیای کسب و کار پیاده‌سازی کنیم. سریال اسکویید گیم که به نام‌های بازی مرکب و بازی ماهی مرکب هم شناخته می‌شود ، در کره جنوبی و توسط شرکت نتفلیکس ساخته شده ، […]

1 دقیقه

مدل SWOT چیست؟ چه کاربردی دارد؟ – معرفی مدل SWOT با رویکرد تحلیل سیستم و محیط

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

مدل SWOT چیست؟ چه کاربردی در علوم استراتژیک دارد؟ در این نوشتار آموزشی بررسی خواهیم کرد. دیدگاه سیستم‌محور و مدل SWOT در دیدگاه سیستمی ، یک سیستم وجود دارد که در یک محیط قرار گرفته. با بررسی سیستم ، ویژگی‌های سیستم را به دست می‌آوریم و با بررسی محیط ، عوامل محیطی‌ای را که می‌توانند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان