1

ابزار فانوس دریایی گوگل چیست؟

ابزار فانوس دریایی گوگل

ابزار فانوس دریایی گوگل چیست؟ ارتباط آن با سئو کدام است؟ در این مقاله برآنیم این موارد را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست؟

ابزار فانوس دریایی گوگل چیست؟

ابزار فانوس دریایی گوگل یا Google Lighthouse یک ابزار متن باز است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کیفیت صفحات وب خود را بهبود بخشند. اولین بار در سال 2016 توسط گوگل معرفی شد و از آن زمان به یک ابزار محبوب برای توسعه‌دهندگان وب در سراسر جهان تبدیل شده‌است. این ابزار تجزیه‌وتحلیل جامعی از عملکرد، دسترسی، بهترین شیوه‌ها و قابلیت‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) وب سایت ارائه می‌دهد.

اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت

یکی از ویژگی‌های اصلی Google Lighthouse توانایی آن در اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت است. این ویژگی شامل معیارهایی مانند زمان بارگذاری صفحه، زمان تعامل و رنگ‌آمیزی محتوا می‌شود. با تجزیه‌وتحلیل این معیارها، توسعه‌دهندگان می‌توانند مناطقی را که ممکن است وب سایت آن‌ها کند باشد یا پاسخگو نباشد شناسایی کرده و برای بهبود عملکرد آن گام بردارند.

تنظیمات عملکرد

تنظیمات عملکرد در فانوس دریایی گوگل عبارتند از:

1. (First Contentful Paint (FCP: مدت زمانی که طول می‌کشد تا اولین تکه محتوا روی صفحه ظاهر شود.

2. Index Speed: میانگین زمانی که طول می‌کشد تا قسمت‌های قابل مشاهده از صفحه بارگذاری شوند.

3. (Time to Interactive (TTI: مدت زمانی که طول می‌کشد تا صفحه کاملاً تعاملی شود.

4. (First Meaningful Paint (FMP: مدت زمانی که طول می‌کشد تا محتوای معنی‌دار روی صفحه ظاهر شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  ۶ نکته برای بازاریابی موفق همه کاناله

5. اولین زمان بیکاری CPU یا First CPU Idle: مدت زمانی که طول می‌کشد تا صفحه از فعالیت بارگذاری باز بایستد و پاسخگو شود.

6. تخمین تأخیر ورودی یا Estimated Input Latency: تأخیر تخمینی بین ورود کاربر و پاسخگویی وب سایت.

7. زمان مسدودی کل یا (Total Blocking Time (TBT: کل مدت زمانی که صفحه اصلی، به دلیل لود کردن چیدمان مسدود است و قادر به پاسخگویی به کاربر نیست.

8. حداکثر تاخیر ورودی اول بالقوه: حداکثر تاخیر بین ورودی و پاسخ کاربر که می‌تواند در یک اتصال شبکه کند رخ دهد.

9. تغییر چیدمان تجمعی یا Cumulative  Layout Shift (CLS): اندازه‌گیری میزان تغییرات ناخواسته در چینش صفحه در حین بارگذاری، که می‌تواند روی تجربه کاربری برای کاربرانی که در تلاش برای تعامل با عناصر صفحه هستند تأثیر منفی بگذارد.

دسترسی‌پذیری

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ابزار فانوس دریایی گوگل، تجزیه‌وتحلیل دسترسی آن است. این ویژگی یک وب‌سایت را برای تحلیل میزان مطابقت با استانداردهای دسترسی مانند دستورالعمل‌های دسترسی به محتوای وب (WCAG) بررسی می‌کند. این امر به ویژه برای وب سایت‌هایی که به کاربران دارای ناتوانی ارائه محتوا می‌کنند بسیار مهم است.

تنظیمات دسترس‌پذیری

تنظیمات دسترس‌پذیری در فانوس دریایی گوگل عبارتند از:

1. نسبت کنتراست: کنتراست بین رنگ‌های متن و پس‌زمینه را اندازه‌گیری می‌کند تا از خوانایی صفحات برای کاربران کم بینا اطمینان حاصل کند.

2. متن جایگزین: بررسی می‌کند که آیا همه تصاویر دارای متن جایگزین توصیفی هستند که بتوانند توسط فناوری‌های صفحه‌خوان خوانده شوند.

3. سطوح عنوان: بررسی می‌کند که آیا عنوان‌ها و تگ‌های هدینگ به درستی و به ترتیب درست استفاده می‌شوند تا به کاربران در پیمایش صفحه کمک کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت بین بازاریابی محتوا و سئو

4. ویژگی‌های ARIA: بررسی می‌کند که آیا ویژگی‌های ARIA به درستی برای ارائه اطلاعات اضافی به فناوری‌های کمکی مانند صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌شود یا خیر، تا دسترسی کاربران دارای معلولیت را بهبود بخشند.

5. قابلیت دسترسی به پیج با صفحه کلید: این پارامتر بررسی می‌کند که آیا تمام عناصر تعاملی موجود در صفحه فقط با صفحه کلید قابل دسترسی و استفاده هستند یا خیر.

6. مدیریت تمرکز: بررسی می‌کند که آیا تمرکز هنگام پیمایش در عناصر تعاملی صفحه به درستی مدیریت شده است یا خیر.

7. ویژگی‌های زبان: این پارامتر بررسی می‌کند که آیا ویژگی‌های زبان به درستی تنظیم شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که صفحه‌خوان‌ها می‌توانند محتوا را به زبان صحیح بخوانند.

8. شرح‌های صوتی و تصویری: بررسی می‌کند که آیا محتوای صوتی و تصویری حاوی شرح‌ها یا رونوشت‌های موجود برای کاربران کم‌شنوا است یا خیر.

9. برچسب‌ها و ورودی‌های فرم: بررسی می‌کند که آیا برچسب‌های فرم به فیلدهای ورودی مربوطه نگاشت شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که کاربران با فناوری‌های کمکی می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را درک کنند.

10. ساختار صفحه: بررسی می‌گند که آیا ساختار صفحه برای کاربران دارای فناوری‌های کمکی منطقی است و به راحتی قابل پیمایش است.

بهترین شیوه‌ها

پارامتر بهترین شیوه‌های فانوس دریای گوگل یا Best Practices، اندازه‌گیری می‌کند که آیا یک صفحه وب از بهترین شیوه‌های استاندارد برای توسعه وب پیروی می‌کند یا خیر. برای مثال، مواردی مانند استفاده صحیح از پروتکل HTTPS، اجتناب از APIهای قدیمی و استفاده از فناوری‌های وب مدرن را بررسی می‌کند. امتیاز بهترین شیوه‌ها از 0 تا 100 است که امتیاز بالاتر نشان‌دهنده پایبندی بهتر به بهترین شیوه‌های فانوس گوگل است.

فانوس دریایی گوگل هم‌چنین در بخش بهترین شیوه‌ها، تجزیه‌وتحلیل‌های دیگری از یک وب‌سایت مفروض را ارائه می‌دهد. مانند: کیفیت کد، امنیت و سازگاری با تلفن همراه. با پیروی از این بهترین شیوه‌ها، توسعه‌دهندگان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که وب‌سایت آن‌ها برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه شده‌است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  سئو تکنیکال چیست؟

سئو

در نهایت، فانوس دریایی گوگل تجزیه‌وتحلیل سئو را ارائه می‌دهد و یک وب‌سایت را برای مطابقت با دستورالعمل‌های موتور جستجو بررسی می‌کند. این شامل عواملی مانند متاتگ‌ها، هدرها و کیفیت محتوا می‌شود. با بهینه‌سازی این عناصر، توسعه‌دهندگان وب می‌توانند دید وب‌سایت خود را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بهبود بخشند.

مواردی مانند توضیحات متا، تگ‌های عنوان، تگ‌های سرصفحه و نشانه‌گذاری داده‌های ساخت‌یافته نیز از دیگر موارد مطرح در بخش سئو هستند. امتیاز سئو بین 0 تا 100 است که امتیاز بالاتر نشان‌دهنده بهینه‌سازی بهتر وب‌سایت برای موتور جستجو است.

تجربه کاربری

فانوس دریایی گوگل، تجربه کاربری یک صفحه وب را بررسی می‌کند و پیشنهاداتی برای بهبود آن ارائه می‌دهد، مانند کاهش تغییرات ناخواسته در چیدمان وب‌سایت و یا بهینه‌سازی تصاویر.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در نتیجه، فانوس دریایی گوگل یک ابزار ضروری برای توسعه‌دهندگان وب است که می‌خواهند وب‌سایت‌هایی با کیفیت بالا ایجاد کنند که هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو بهینه شده است. تجزیه‌وتحلیل جامع آن بینش ارزشمندی را در مورد عملکرد، دسترسی، بهترین شیوه‌ها و قابلیت‌های سئو یک وب‌سایت ارائه می‌دهد. با استفاده منظم از این ابزار، توسعه‌دهندگان وب می‌توانند اطمینان حاصل کنند که وب‌سایت ایشان همیشه با آخرین استانداردهای توسعه وب و بهترین شیوه‌ها به روز است.

در این مقاله در ارتباط با ابزار فانوس دریایی گوگل صحبت کردیم. با تشکر از همراهی شما.

منابع

۱. سایت سمراش – انگلیسی

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

پروموشن چیست؟

آژانس معاملات هوشمند

پروموشن چیست؟ در این مقاله آموزشی در مورد پروموشن ، انواع آن و ارتباط آن با دیجیتال مارکتینگ توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید. پروموشن چیست؟ به مجموعه‌ای از فرآیندها ، که به منظور بهبود روند بازاریابی انجام می‌شود ، و ویژگی‌های یک محصول یا برند را معرفی و تبلیغ می‌کند پروموشن می‌گویند. اهداف […]

1 دقیقه

شخصی سازی چیست و چگونه از آن در بازاریابی استفاده کنیم؟

آژانس معاملات هوشمند

شخصی سازی چیست و چگونه از آن در بازاریابی استفاده کنیم؟ در این مقاله این موارد را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید. خواه مخاطبان شما از طریق شبکه‌های اجتماعی ، خواه وب‌سایت و یا ایمیل خود با نام تجاری شما ارتباط برقرار کنند ، انتظار یک تجربه شخصی را دارند که به آنها […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان