1

اتریبیوشن و مدل های آن چیست؟ در این مقاله بر آن هستیم که درباره اتریبیوشن و مدل های آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اتریبیوشن چیست؟

اتریبیوشن در اصل ابزاری است که میزان موفقیت یک کمپین بازاریابی ، فروش یا پروموشن را اندازه‌گیری می‌کند. اتریبیوشن وسیله‌ای است که با آن می‌توان فهمید کدام کانال تبلیغاتی در طول یک سفر مشتری در قیف فروش و بازاریابی و تبدیل شدن آن مشتری از یک پراسپکت یا سرنخ به یک مشتری وفادار موثرتر است.

تعریف مدل اتریبیوشن

مدل اتریبیوشن سیستمی است که در فرآیند خرید به هر هدف یا نقطه فروش یا بازاریابی معینی ارزش می‌دهد. مدلهای اتریبیوشن می‌توانند خطی (اختصاص ارزش یکسان و یکسان به همه اهداف و نقاط تماس) و یا وزن دار (اختصاص دادن مقدار کم و بیش به موارد خاص) باشند.

به عنوان مثال ، در یک سیستم موزون ارزش بیشتری به هدف “نمایش محصول تکمیل شده” نسبت به هدف “ثبت نام برای لیست ایمیل” نسبت داده می‌شود. جایی که در یک سیستم خطی مقدار یکسانی به هر هدف داده می شود. مدلهای اختصاصی همچنین منبع اصلی مخاطب را نشان می‌دهند.

مدلهای اختصاصی نحوه عملکرد کانالها برای کسب و کار شما را نشان می‌دهند ، بنابراین می‌توانید برای بهبود کانال‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند ، کار کنید و در مواردی که موثر هستند ، دو برابر عمل کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  رویکرد تجویزی در آنالیز چیست؟

مدلهای اتریبیوشن مختلف چیست؟

6 مدل اتریبیوشن اصلی توضیح داده شده است:

مدل آخرین کلیک یا Last Click: به آخرین کانالی که کاربر قبل از تبدیل (Convertion) با آن درگیر بوده اعتبار می‌دهد. کانال‌های قبلی اصلا مهم نیست.

مدل اولین کلیک یا First Click: اعتبار را به اولین کانال می‌دهد. دقیقا برعکس مدل قبلی.

مدل خطی یا Linear: به تمامی کانال‌های تبلبعاتی که در مسیر مشتری برای رسیدن به محصولات و خدمات ما وجود داشته اعتبار می‌دهد.

مدل کاهش زمان یا Time Decay: به جدیدترین کانال‌هایی که مشتریان بالقوه برای رسیدن به محصولات و خدمات برند با آنها تعامل داشته‌اند اعتبار می‌دهد.

بر اساس موقعیت یا Position Based (نسبت W): ۴۰ درصد اعتبار را به هر یک از دو کانال اول و آخرین کلیک شده در سفر مشتری اختصاص می‌دهد (مجموعا ۸۰ درصد) ، در حالی که 20 درصد بین کانال‌هایی که بین آنها درگیر شده است به اشتراک گذاشته می‌شود.

مدل داده‌محور: بر اساس اعتبار موزون است. مشخص می‌کند که کدام کانالها در فرآیند تبدیل موثرتر هستند و به آن‌ها وزن بیشتری می‌دهد.

بهترین مدل اتریبیوشن چیست؟

بهترین مدل اتریبیوشن بستگی به اهداف شما دارد:

آخرین کلیک: مدلی محافظه‌کارانه است که سعی می‌کند میزان خطا در آمایش را کاهش دهد. (همچنین پیش فرض برای Google Analytics)

اولین کلیک: بیشترین رویکرد را به رشد دارد.

خطی: یک نقطه شروع عالی برای مدل‌سازی اتریبیوشن به صورت متوازن است.

کاهش زمان : مدل اتریبیوشن محافظه‌کارانه

مبتنی بر موقعیت (انتساب W): بر اساس رشد و بلوغ

داده محور: مدل‌سازی اتریبیوشن مبتنی بر محاسبات

چگونه می توان یک مدل اتریبیوشن را انتخاب کرد؟

یک مدل انتساب بر اساس چرخه سفر مشتری در کسب و کار خود ، و همچنین ترکیب فعلی بازاریابی ، فروش و عملیات انتخاب می‌شود.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  توکن غیر قابل معاوضه (NFT) چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد ابزارهای اتریبیوشن برای دیجیتال مارکترها

کارکرد ابزار اتریبیوشن این است که عملکرد هرکدام از کمپین‌های بازاریابی، فروش و پروموشن‌ها و نیز کلیه کانال‌هایی که مشتری در طول سفر خود در قیف فروش با آن‌ها مواجه می‌شود ، در یک پلتفرم واحد آمایش کرده و نتایج را با هم مقایسه کند‌.

فواید ابزار اتریبیوشن ، یافتن بهترین کانال‌ها برای جذب و تبدیل کاربران از پراسپکت و سرنخ تا مشتری نهایی وفادار در قیف فروش است. و کمک می‌کند تا مشتریان ارزشمندی برای خود بیابید.

ابزار اتریبیوشن به صورت لحظه‌ای و در زمان واقعی (Real-time) داده‌کاوی و تحلیل انجام می‌دهد. و نمودارهای دیداری از تمامی مستندات ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت آنالیز سئو و دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله در مورد اتریبیوشن و مدل های آن‌ها و اینکه یک ابزار اتریبیوشن چه کاربردی برای دیجیتال مارکترها دارد مطالبی بیان شد.

منابع مورد استفاده

۱. مدل اتریبیوشن چیست؟ – ترجمه از انگلیسی

۲. سرویس اتریبیوشن چیست؟

آژانس معاملات هوشمند

آژانس معاملات هوشمند آکادمی آموزشی همکار golearnwork.com در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی محتوا ،بهینه سازی محتوا برای موتور جستجو (سئو) ، بازاریابی تأثیرگذار ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، داده کاوی آماری و ... .

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

نقشه سفر مشتری چیست؟

آژانس معاملات هوشمند

نقشه سفر مشتری چیست؟ در این آموزش کوتاه برآنیم که نقشه سفر مشتری را به صورت خیلی جامع و اجمالی توضیح دهیم. با ما همراه باشید. تعریف نقشه سفر مشتری نقشه سفر مشتری یا سفر کاربر شامل مسیر مراحل و تعاملاتی است که مشتری با یک تجارت ، محصول یا خدمات طی می‌کند. تعریف مشتری […]

1 دقیقه

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

آژانس معاملات هوشمند

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟ در این مقاله قصد داریم ضمن تعریف دو مفهوم بازاریابی و تبلیغات و فعالیت‌های این دو را نیز مقایسه کرده و شرح دهیم با ما همراه باشید. مفهوم بازاریابی و تبلیغات معمولاً با اندکی تسامح به جای هم به کار می‌رود اما اگر دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم این دو […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان