1

استانیسلاوسکی و متد اکتینگ

استانیسلاوسکی و متد اکتینگ

استانیسلاوسکی و متد اکتینگ؛ استانیسلاوسکی بازیگر و مدیر تئاتر روس بود. استانیسلاوسکی به خاطر تکنیک‌های بازیگری که ارائه کرد مشهورتر از قبل شد.

بیشتر بخوانید: راه های ورود به عرصه بازیگری

بیوگرافی استانیسلاوسکی

وی در یکی از ثروتمندترین خانواده‌های روسیه به دنیا آمد. نام اصلی او کنستانتین سرگئویچ آلکسیف است اما او با نام استانیسلاوسکی وارد این عرصه شد.

وی همراه با ولادیمیر نمیروویج دانچنکو، تئاتر هنری مسکو را تأسیس کردند. آن‌ها برای نخستین تجربه، نمایشنامه‌ای از آنتوان چخوف به نام مرغ دریایی را به روی صحنه بردند. وی برای بازیگر ارزش قائل است و از او انتظار خاصی داشت. نظرات وی در این باب در کتاب‌هایش “زندگی من در هنر” و “آماده‌سازی بازیگر” که سه جلدی است آمده است که اولین بار توسط شاگردانش به نام‌های میخائیل چخوف و ریچارد بولسلاوسکی در آمریکا تدریس شد.

شروع نظریات استانیسلاوسکی و متد اکتینگ او

وی در تمرين تئاتر متوجه وابستگی یکی از بازیگران به حیوان خانگی خود شد. او در ذهن خود تصور کرد که حيوان خانگی آن بازيگر می‌تواند تشخيص دهد که صاحبش چه زمانی در حال بازيگری و چه زمانی طبيعی رفتار میکند. و به دنبال آن سوال به اين موضوع می‌اندیشید که چه طور ممکن است بازيگران در هنگام ايفای يک نقش، طبيعی برخورد کنند و تماشاچيان حرکات آن‌ها را سازگار با شخصيت داستان ببينند.

بازيگری در آمريکا، در ابتدا کاملا نمايشی بود و بازيگران به يک سری حرکات تکراری و غیرعادی وابسته بودند. استانيسلاوسکی دريافت که بازيگران مستلزم يادگيری مهارت‌هايی کاربردی ازجمله تغيير دادن صدای خود و فریب تماشاچی هستند. اين نظريه‌ی استانيسلاوسکی باعث ورود زبان بدن به تئاتر و هم‌چنين باعث پيدايش نمایشی طبیعی‌تر از زندگی انسان شد.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مصاحبه با آقای احمد ارجمندی کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما

تمرین حس‌یابی از استانیسلاوسکی

در این تمرین بازیگران باید به دور مسیر پلاتو راه بروند.

یک نفر هدایت آن‌ها را به عهده می‌گیرد (استاد) و به فرض مثال از آن‌ها بخواهند تا تصور کنند که در صحرایی بسیار گرم هستند و تشنه شده‌اند و پا برهنه راه می‌روند. در حالی که شن و ماسه پای آنها را می‌سوزاند (بازیگران باید ذهن خود را خالی کنند و خود را در آن شرایط قرار دهند و مهم‌تر از همه در لحظه تصمیم بگیرند) و در صورتی که به این توانایی مسلط شدند شرایط را سخت‌تر کنند. مثلا در آن شرایط که دیگر توانایی راه رفتن ندارند یک مار زنگی یا حیوانی درنده به آنها حمله می‌کند. آن‌‌ها این حس ها را در کنار هم باید حفظ کند و نکته دیگر این است که آن‌ها باید تمامی این شرایط را به گونه‌ای باور پذیر انجام دهند.

در این مقاله درباره استانیسلاوسکی و متد اکتینگ مطالبی آموختیم.

دانیال رادین

دانیال رادین ، بازیگر و مربی تناسب اندام ، نویسنده مقالات در زمینه ورزشی و بازیگری.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

فراخوان اجرای اتود و چالش پیج اینستاگرام

دانیال رادین

فراخوان اجرای اتود و چالش پیج اینستاگرام؛ در این پیج اینستاگرام به این نشانی @golearnworkplus چالش‌های مختلف در زمینه‌های مختلف هنری از جمله بازیگری برگزار می‌شود، که مخاطبان عزیز و علاقه‌مندان می‌توانند با فرستادن اتود از طریق دایرکت در چالش شرکت کنند. نکته: ویدو های برتر پست استوری و تگ می‌شوند. بیشتر بخوانید: راه های […]

مکتب شناسی در سینما و تئاتر 1 دقیقه

مکتب شناسی در سینما و تئاتر

دانیال رادین

مکتب شناسی در سینما و تئاتر چیست؟ در این نوشتار انواع مکاتب را در تاریخ سینما و تئاتر بررسی می‌کنیم. بیشتر بخوانید: راه های ورود به عرصه بازیگری رئالیسم: واقع گرایی (Realism) هنرمندان رئالیست می کوشند تا اتفاقات به طور کامل طبیعی نشان دهند و به بازی تبدیل نشود. سورئالیسم: آن سوی حقیقت (Surrealism) سورئالیسم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان