1

انواع حافظه اصلی در کامپیوتر چیست؟

انواع حافظه اصلی در کامپیوتر چیست؟ در این مقاله تعدادی از آن‌ها را توضیح خواهیم داد و برخی تفاوت‌های آن‌ها را مشخص خواهیم نمود.

مقدمه

به طور کلی ، حافظه را می‌توان به حافظه اصلی (اولیه) و جانبی (ثانویه) تقسیم کرد. انواع زیادی از حافظه اصلی وجود دارد. برخی از انواع حافظه اصلی شامل موارد زیر است:

انواع حافظه اصلی در کامپیوتر چیست؟

۱. حافظه پنهان یا کش: این حافظه موقت که cache نامیده می‌شود ، راحت‌تر از منبع اصلی رایانه در دسترس پردازنده است. این حافظه ، حافظه پردازنده نیز نامیده می‌شود زیرا معمولاً مستقیماً در تراشه پردازنده تعبیه شده یا روی یک تراشه جداگانه با یک گذرگاه متصل به پردازنده قرار می.گیرد.

۲. حافظه RAM: این اصطلاح بر اساس این واقعیت است که هر مکان ذخیره سازی می‌تواند مستقیماً توسط پردازنده قابل دسترسی باشد.

۳. حافظه RAM پویا (DRAM): یک نوع حافظه سمیکنداکتور است که معمولاً توسط داده یا کد برنامه مورد نیاز برای عملکرد پردازنده رایانه استفاده می‌شود.

۴. حافظه RAM استاتیک (SRAM): تا زمانی که روشن باشد بیت‌های داده را در خود حفظ می‌کند. بر خلاف DRAM ، که بیت‌هایی را در سلول‌های متشکل از خازن و ترانزیستور ذخیره می‌کند ، SRAM نیازی به رفرش کردن دوره‌ای ندارد.

۵. حافظه فقط خواندنی ROM: یک نوع حافظه رایانه‌ای است که حاوی داده‌های دائمی غیر فرار است که معمولاً فقط می‌توانند خوانده شوند و نمی‌توان روی آن‌ها چیزی نوشته یا ویراش کرد. ROM حاوی کدهای برنامه نویسی شده است که به رایانه اجازه می‌دهد هر بار که روشن می‌شود شروع به کار کند یا دوباره خود را بازسازی کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تفاوت دریاچه داده و انبار داده چیست؟

۶. حافظه ROM قابل برنامه ریزی PROM: یک رام است که می‌تواند یک بار توسط کاربر تغییر کند. این به کاربر اجازه می‌دهد تا برنامه سیستم عامل را با استفاده از یک ماشین خاص به نام برنامه نویس PROM سفارشی کند.

۷. حافظه پاک شدنی EPROM: این حافظه ، یک PROM قابل برنامه‌ریزی فقط خواندنی است که می‌توان آن را پاک و مجدداً استفاده کرد. پاک شدن در اثر تابش نور ماوراء بنفش شدید از طریق یک دریچه طراحی شده در تراشه حافظه ایجاد می‌شود.

۸. حافظه PROM قابل پاک شدن الکترونیکی EEPROM: یک ROM قابل تغییر توسط کاربر است که می‌توان آن را با اعمال ولتاژ الکتریکی بالاتر از حد مشخصی پاک و برنامه‌ریزی مجدد کرد. برخلاف تراشه‌های EPROM اما EEPROM ها برای تغییر نیازی به حذف شدن از کامپیوتر ندارند. با این حال ، یک تراشه EEPROM باید به طور کامل پاک شود و دوباره برنامه ریزی شود ، نه به صورت انتخابی.

۹. حافظه مجازی: یک تکنیک مدیریت حافظه که در آن می‌توان از حافظه ثانویه به عنوان قسمتی از حافظه اصلی استفاده کرد. حافظه مجازی با استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه را قادر می.سازد تا کمبود حافظه فیزیکی را با انتقال موقت داده‌ها از RAM به حافظه دیسک جبران کند.

در این مقاله درباره اینکه انواع حافظه اصلی در کامپیوتر چیست صحبت کردیم.

مطالب مرتبط
1
خرید زمین در متاورس 1 دقیقه

خرید زمین در متاورس

golearnwork

خرید زمین در متاورس چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله ضمن ادامه مباحث خود در زمینه متاورس، به این مسئله نیز خواهیم پرداخت. مقاله اصلی: متاورس چیست؟ املاک و مستغلات در متاورس اکنون یکی از جذاب‌ترین املاکی است که مردم می‌توانند بخرند، و طبق گزارش‌ها، فروش زمین مجازی در سال 2021 به 500 میلیون دلار […]

1 دقیقه

سیستم عامل چیست؟

golearnwork

سیستم عامل چیست؟ انواع ، اهداف و کارکردهای آن کدام است؟ در این مقاله آموزشی این مطالب را توضیح خواهیم داد. سیستم عامل (OS) نرم‌افزاری است که به عنوان رابط بین اجزای سخت‌افزاری کامپیوتر و کاربر عمل می‌کند. هر سیستم کامپیوتری باید حداقل یک سیستم عامل برای اجرای برنامه‌های دیگر داشته باشد. برنامه‌هایی مانند انواع […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان