1

انواع واقعیت مجازی چیست؟

انواع واقعیت مجازی چیست

انواع واقعیت مجازی چیست؟ در این نوشتار به بررسی این موضوع باتوجه‌به پارامتری به نام فراگیر بودن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

واقعیت مجازی یک محیط تجربی تمام دیجیتال، تولید شده توسط کامپیوتر و ابزارهای سه بعدی ساز است. برخلاف رابط‌های کاربری سنتی که فقط به کاربران اجازه می‌دهند یک صفحه نمایش را مشاهده کنند، واقعیت مجازی به کاربر اجازه می‌دهد وارد یک تجربه، غوطه‌ور شدن و تعامل با دنیای سه‌بعدی شود که می‌تواند شبیه‌سازی شود یا کاملاً با دنیای واقعی متفاوت باشد.

فراگیر بودن واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک محیط تجربی کاملا دیجیتالی است که توسط کامپیوتر و ابزارهای سه‌بعدی ساز تولید شده است. برخلاف رابط‌های کاربری قدیمی که فقط امکان مشاهده تصویری سه‌بعدی را بر روی یک صفحه‌نمایش به کاربران می‌دادند، واقعیت مجازی به کاربر امکان تجربه و تعامل با یک‌دنیای سه‌بعدی را می‌دهد. این جهان می‌تواند شبیه‌سازی‌شده با یک جهان واقعی باشد یا برعکس، با آن تفاوت داشته باشد.

با شبیه‌سازی حواس بینایی، شنوایی و گاهی اوقات لامسه، یک کامپیوتر می‌تواند به نمونه کوچکی از یک جهان بدل شود. از محدودیت های تجربه VR می توان به دردسترس‌بودن محتوا و قدرت محاسباتی اشاره کرد.

امروزه شبیه‌سازی واقعیت مجازی در 3 شکل ارائه می‌شود:
 شبیه‌سازی‌های غیر فراگیر، نیمه فراگیر و کاملاً فراگیر.

واقعیت مجازی غیر فراگیر

ازآنجایی‌که امروزه تجارب مجازی غیر فراگیر در زندگی روزمره ما رواج پیدا کرده است، اغلب از سوی مردم، به‌عنوان مقوله‌ای از واقعیت مجازی نادیده گرفته می‌شوند. با اینکه این فناوری، محیطی است که توسط کامپیوتر تولید شده. اما کاربر در حین استفاده از آن، کاملاً به محیط خود، آگاهی دارد. به‌عنوان‌مثال، یک بازی ویدئویی نمونه‌ای عالی از یک تجربه VR غیر فراگیر است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پردازش زبان طبیعی (NLP) در داده کاوی چیست؟

واقعیت مجازی نیمه فراگیر

تجربیات مجازی نیمه فراگیر، محیطی نیمه مجازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این تجربیات به کاربران اجازه می‌دهد تا در حین تمرکز بر روی تصویر دیجیتالی در سطح متفاوتی از واقعیت قرار بگیرند. با این حال کاربران همچنان امکان ارتباط با محیط خود را دارند. فناوری نیمه فراگیر، واقع‌گرایی را از طریق گرافیک سه‌بعدی ارائه می‌دهد؛ اصطلاحی که در واقع تحت عنوان «عمق واقعیت عمودی» شناخته می‌شود. گرافیک دقیق‌تر، حس غوطه‌وری بیشتری را به کاربر منتقل می‌کند. این دسته از واقعیت مجازی اغلب برای مقاصد آموزشی استفاده می‌شود و به نمایشگرهای با وضوح بالا، رایانه‌های قدرتمند، پروژکتورها یا شبیه‌سازهای پیچیده که توانایی طراحی، پردازش و بازسازی جهان واقعی را دارند، نیازمند است.

بیشتر بخوانید: انقلاب فناوری آموزشی؛ فرصت ها و چالش ها

واقعیت مجازی کاملاً فراگیر

شبیه‌سازی‌های کاملاً فراگیر، واقعی‌ترین تجربه‌ها را به همراه تصویر و صدا در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای تجربه و تعامل با واقعیت مجازی کاملاً فراگیر، کاربر به عینک VR مناسب یا نمایشگر ویژه (HMD) نیاز دارد. هدست‌های واقعیت مجازی محتوایی با وضوح بالا با میدان دید وسیع در اختیار کاربر قرار می‌دهند. نمایشگر معمولاً بین چشم‌های کاربر تقسیم می‌شود و یک جلوه سه‌بعدی استریوسکوپی ایجاد می‌کند. در این تکنولوژی، با ردیابی ورودی ترکیب می‌شود تا تجربه‌ای همه‌جانبه و باورپذیر ایجاد کند. این نوع واقعیت مجازی معمولاً برای بازی و به‌طورکلی باهدف سرگرمی ساخته شده است. اما استفاده از آن در حوزه‌های آموزشی نیز در حال افزایش است. امکانات استفاده از واقعیت مجازی بی‌پایان است.

پدیده جدیدی که با استفاده از واقعیت مجازی در حال شکل‌گیری است و کاملاً هم از نوع فراگیر است، متاورس است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  روش های یادگیری عمیق

در این مقاله در مورد انواع واقعیت مجازی بر اساس پارامتری به نام فراگیر بودن، مطالبی را آموختیم.

منابع

۱. ۳ نوع واقعیت مجازی – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
داده عمیق چیست؟ 1 دقیقه

داده عمیق چیست و چه کاربردی دارد؟

سهراب محمدی

داده عمیق چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله برآن شده‌ایم تا درباره مفهوم داده عمیق و کاربردهای آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: داده بزرگ چیست؟ دیپ دیتا، ورژن جدید بیگ دیتا دیگر کافی نیست حجم داده‌های شما زیاد باشد. امروزه داده‌ها باید عمق بیشتری داشته باشند. در این مقاله […]

1 دقیقه

مقایسه یادگیری عمیق و یادگیری ماشین

golearnwork

مقایسه یادگیری عمیق و یادگیری ماشین؛ در این مقاله سعی می‌کنیم تمایز میان این دو مفهوم مهم در هوش مصنوعی را درک کنیم. پس با ما همراه باشید. تفاوت یادگیری عمیق و یادگیری ماشین یادگیری عمیق زیرمجموعه‌ای از یادگیری ماشین است که با نحوه حل مسئله از آن متمایز می‌شود. یادگیری ماشین نیاز به یک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان