1

اهمیت محیط سایبری مناسب در یادگیری الکترونیک

یک محیط سایبری مناسب برای یادگیری الکترونیک چگونه است؟

یکی از مهمترین عوامل در فرآیند یادگیری وجود یک فضای یادگیری مناسب است. به عنوان مدیر آموزشگاه الکترونیک یا مدرس یک دوره آنلاین ، ممکن است فکر کنید که نمی‌توانید کار چندانی برای بهبود روند یادگیری دانشجویان فرای بحث تولید محتوای خود انجام دهید. اما چندین مؤلفه وجود دارد که می‌توانید برای تأثیرگذاری در این مورد انجام دهید.

خواه در اندیشه ایجاد یک دوره آنلاین از طریق پلتفرم‌هایی مانند ما باشید ، یا صاحب آموزشگاه الکترونیکی هستید که دغدغه بهبودبخشی آن را دارید ، موارد زیر می‌تواند به شما در بهبود روند یادگیری دانشجویان کمک کند.

مؤلفه‌های یادگیری


در یک فرایند آموزش الکترونیکی ، روند یادگیری از تعدادی مؤلفه تشکیل شده است. برخی از این مؤلفه‌ها به شخص یادگیرنده و ساختار عصبی – فیزیولوژیکی او برمی‌گردند. مانند تمرکز یا توانایی ذهنی برای تمرکز. دسته‌ای دیگر مؤلفه‌های محیطی‌اند. هم‌چون دسترسی به منابع مطالعه کارآمد و یک محیط بدون نویز برای تمرکز بر محتوای آموزشی. هم‌چنین میان شخص و محیط باید تناسب وجود داشته باشد. شکل محیط ، میزان نور ، چیدمان وسایل برای هر شخصی آنکور متفاوت ایجاد می‌کند.

%52 از دانشجویان نظرسنجی شده گفته‌اند که داشتن یک محیط آرام بدون مزاحمت‌های صوتی ، به آنها کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند. چرا که تمرکز و پیرو آن ، یادگیری بهتری دارند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  چگونه معلم اینترنتی شویم؟

طراحی محیط سایبری مناسب برای آموزش الکترونیک


با این حال ، شما به عنوان یک مدرس آموزش الکترونیک ، کنترل زیادی بر محیط فیزیکی دانشجوی خود ندارید. اما می‌توانید برای کمک به ایشان در عملکرد بهتر ، محیط سایبری خوبی برای یادگیری طراحی کنید. برای این کار ، راهکارهای زیر را انجام دهید:

۱. طراحی فرآیند (Process)


برای دانشجویان خود یک فرآیند آموزشی ایجاد کنید.

چه به سادگی انتشار فیلم‌های آموزشی سرگرم کننده باشد ، یا برگزاری کوئیز پس از برنامه آموزشی معین شده‌تان.

حتی می‌توانید چند قانون ساده برای دانشجویان خود تنظیم کنید که از آنها می‌خواهد حواس‌پرتی را کنار گذاشته و روی محتوای دوره تمرکز کنند. این کار را با خلاقیت خود انجام دهید. چنانکه ذکر خواهیم کرد ، رویکرد خلاقانه در این مسئله بسیار اهمیت دارد.

۲. بازخورد (feedback)


آمار نشان می دهد که برگزاری یک آزمون سنجش پیشرفت آموزشی یا آزمون سنجش تمرکز در پایان کلاس درس ، 72٪ از فراگیران را به توجه به محتوای دوره وامی‌دارد. این مسئله هم‌چنین به عنوان یک بازدارنده قوی در برابر عادت‌های بد مانند ارسال پیام کوتاه یا خیالبافی در زمان برگزاری کلاس عمل می‌کند.

۳. کنترل (Control)


استفاده از برخی نرم‌افزارها برای ایجاد یک محیط آموزش. این نرم‌افزارها به دانشجویان شما اجازه نمی‌دهد هنگام شروع درس ، در مرورگرشان برگه‌های جدیدی باز کنند. یا اینکه وارد اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی شوند. این روش نرخ موفقیت 92٪ در دانشجویانی را دارد که دچار مشکل جدی حواس‌پرتی و عدم تمرکز هستند.

با این حال ، این کار عیب بزرگی هم دارد. آن هم این که یک روش محدودکننده به شمار می‌آید و ممکن است به تعاملتان با فراگیران آسیب برساند. چون انسان‌ها ذاتا آزادی را دوست می‌دارند ، و هر نوع اعمال محدودیت را نوعی تعرض تلقی می‌کنند. پس از چنین روش‌هایی با احتیاط استفاده کنید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انقلاب آموزشی؛ فرصت ها و چالش ها (بخش دوم)

کارکردهای یک محیط آموزش الکترونیکی مناسب


برای درک مؤلفه های یک محیط خوب آموزش الکترونیکی ، مدرسان باید رویکردی خلاقانه نسبت به آموزش و دوره‌های خود داشته باشند. با این هدف که ابزار و منابع مناسب را در اختیار فراگیران خود قرار دهند. بدین ترتیب فراگیران می‌توانند بهترین تجربه یادگیری را همراه با حفظ و تثبیت مؤثر مطالب آموزش داده شده در دوره‌های آنلاین داشته باشند.

برای طراحی یک محیط آموزش الکترونیکی مناسب ، باید از خود چنین بپرسید: چه فعالیت هایی می‌توانم انجام دهم که جامعه مخاطب آموزش مورد نظر من را درگیر کند و آنها را وادار به یادگیری تعاملی کند؟ چه فعالیت‌هایی ممکن است برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموز طراحی شود؟ و چگونه این امر می‌تواند سبب پیشرفت قابل سنجش در شیوه آموزش من و یادگیری دانش‌آموزان شود؟

معمولا استراتژی‌های ارزیابی ، مانند آزمونها و سنجش پیشرفت همراه با فرهنگ یادگیری سرگرم‌کننده (نظیر آموزش ویدیویی و آموزش بازی محور) و استفاده از یادگیری تعاملی ، برای یادگیرندگان مفید هستند. این مقاله را حتما بخوانید.

افزودن این مؤلفه‌ها میزان تعامل مخاطبان با دوره‌های آنلاین شما را افزایش می‌دهد. هم‌چنین میزان موفقیت دوره شما نیز افزایش می‌یابد.

برای طراحی موفق محیط سایبری آموزش از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟


اکنون به اهمیت یک محیط یادگیری مثبت پی بردیم. و دانستیم که در زمینه بهبود محیط فیزیکی دانشجویان خود کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

اما می‌توانیم محیط سایبری خوبی را فراهم کنیم که دارای سه مؤلفه فرآیند ، بازخورد و کنترل است.

حالا با هم چند مورد را که به غنی کردن محیط سایبری آموزش کمک می‌کند مرور می‌کنیم:

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  یادگیری در اینترنت چگونه است؟

انجمن و پرسش و پاسخ


این امر به حل تردیدها و پاسخ به سوالات خوانندگان کمک می‌کند تا آنها بتوانند تعامل متقابل داشته و دانش خود را برای حل مسائل و مشکلات سایر فراگیران نیز به اشتراک گذارند.

نرم‌افزار‌های مشاوره خلاق


این نرم‌افزارها به عنوان شبکه اجتماعی آموزشی ، به شناسایی و رفع نیازهای فراگیران مختلف کمک می‌کند.

بازخورد مثبت و جشن های موفقیت


فراگیران دوست دارند از زحمات و تلاشهایشان قدردانی شود.

دادن بازخورد مثبت می‌تواند به مانند بمب انگیزشی برای دانشجویان شما عمل کند. و آنان را به تمرکز بهتر و دستیابی به موفقیت‌های بیشتر ترغیب کند.

این روش‌ها نرخ جذب مخاطبان به دوره‌های آنلاینتان را افزایش می‌دهد.

آکادمی آنلاین بستری است که در آن می توانید تمام منابع و ابزارهای لازم برای ساخت یک دوره آنلاین به شکل تعاملی را در اختیار شاگردان خود قرار دهید.

زیرساخت‌های مهم آموزش الکترونیک


زیرساخت‌های سخت‌افزاری


همان زیرساخت‌های شبکه است:

کلاینت یا کاربر: رایانه شخصی یا اداری که فراگیرنده از آن استفاده می‌کند. حتی می‌تواند گوشی موبایل باشد. (مقاله یادگیری در حرکت را ببینید.)

سرور: می‌تواند متمرکز در یک هاست یا ابری (پراکنده در هاست‌های مختلف) باشد.

مدیا: انواع کابل ، فیبر نوری یا آنتن‌های وایرلس

همچنین این تجهیزات می‌تواند در بستر شبکه محلی (LAN) مانند اینترانت یا شبکه جهانی (WAN) مانند اینترنت باشد.

زیرساخت‌های نرم‌افزاری


  1. LMS یا سامانه مدیریت یادگیری (Learning Management System)
  2. CMS یا سامانه مدیریت (Content Management System)
  3. LCMS یا سامانه مدیریت یادگیری و محتوای الکترونیکی (Learning and Content Management System)
اینفوگرافی: اهمیت محیط سایبری مناسب برای آموزش الکترونیک.

منابع

سایت صنعت یادگیری الکترونیک (به انگلیسی)

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

یادگیری در حرکت

golearnwork

یادگیری در حرکت چیست؟ چگونه از یادگیری در حرکت و تکنیکهای آن می توان برای بهینه سازی آموزش استفاده کرد؟ کاربرد میکرو لحظه ها در آموزش. مهم است که در تمام دوران زندگی خود در حال آموختن باشیم، حتی پس از فارغ التحصیلی. اما برای یک کارمند یا کسی که روزانه ساعات زیادی در حال […]

نقش تکنولوژی جدید در آموزش چیست؟ 1 دقیقه

نقش تکنولوژی جدید در آموزش چیست؟

golearnwork

نقش تکنولوژی جدید در آموزش چیست؟ در این مقاله قصد داریم به طور دقیق درباره تأثیر ۳ تکنولوژی جدید بر آموزش بپردازیم. با ما همراه باشید. بیشتر بخوانید: یادگیری در اینترنت چگونه است؟ نقش تکنولوژی جدید در آموزش واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تغییر روش یادگیری ما […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان