1

اینترنت اشیا IoT چیست؟

اینترنت اشیا IoT چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد موضوع مهم و جدید اینترنت اشیا و اهمیت و مزایای آن صحبت کنیم.

تعریف اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یا Internet of Things (IoT)، سیستمی از دستگاه‌های محاسباتی متقابل ، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتالی ، اشیاء ، حیوانات یا افراد با شناسه‌های منحصر به فرد (UID) و قابلیت انتقال داده‌ها در شبکه بدون نیاز به روابط انسان با انسان یا تعامل انسان با رایانه است.

شیء متصل در اینترنت اشیا می‌تواند یک شخص باشد که دارای ایمپلنت مانیتور قلب است ، یا یک حیوان مزرعه باشد که دارای فرستنده بیو تراشه است ، یا خودرویی باشد که دارای سنسورهای داخلی برای هشدار به راننده در هنگام پایین آمدن فشار لاستیک یا بالا رفتن آمپر است.

این اشیا از طریق پروتکل اینترنت IP مورد استفاده در شبکه به هم متصل شده و ارتباط برقرار می‌کنند.

سازمان‌ها در صنایع مختلف از اینترنت اشیا برای کارآمدتر استفاده کردن ، درک بهتر مشتریان برای ارائه خدمات بهتر به آن‌ها ، بهبود تصمیم‌گیری و افزایش ارزش کسب و کار استفاده می‌کنند.

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

اکوسیستم اینترنت اشیا متشکل از دستگاه‌های هوشمند تحت وب است که از سیستم‌های یکپارچه مانند پردازنده‌ها ، حسگرها و سخت‌افزارهای ارتباطی برای جمع‌آوری ، ارسال و عمل به داده‌هایی که از محیط خود به دست می آورند ، استفاده می‌کند.

دستگاه‌های اینترنت اشیاء داده‌ها را از سنسورهایی که جمع‌آوری می‌کنند با اتصال به درگاه اینترنت اشیاء یا سایر دستگاه‌های لبه‌ای که داده‌ها به ابر ارسال می‌شوند برای تجزیه و تحلیل یا تجزیه و تحلیل محلی ارسال می‌کنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع هوش تهدید چیست؟

گاهی اوقات این دستگاه‌ها با سایر دستگاه‌های مرتبط ارتباط برقرار می‌کنند و بر اساس اطلاعاتی که از یکدیگر دریافت می‌کنند عمل می‌کنند. دستگاه‌ها بیشتر کارها را بدون دخالت بشر انجام می‌دهند ، اگرچه افراد می‌توانند با دستگاه‌ها مانند پیکربندی آنها ، دستورالعمل‌ها یا دسترسی به داده‌ها ارتباط برقرار کنند.

اتصال ، شبکه و پروتکل‌های ارتباطی مورد استفاده با این دستگاه‌های دارای وب به میزان زیادی به برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیاء بکار گرفته شده بستگی دارد.

اینترنت اشیا همچنین می‌تواند از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین برای تسهیل و تقویت فرآیندهای جمع آوری داده‌ها استفاده کند.

چرا اینترنت اشیا مهم است؟

اینترنت اشیاء به مردم کمک می‌کند تا هوشمندانه زندگی و کار کنند و کنترل کامل زندگی خود را به دست آورند. اینترنت اشیا علاوه بر ارائه دستگاه‌های هوشمند برای خودکارسازی خانه‌ها (خانه هوشمند) ، برای مشاغل و کسب و کارها نیز ضروری است.

اینترنت اشیاء به صورت لحظه‌ای و واقعی گزارش‌هایی در مورد نحوه عملکرد سیستم‌های خود به کسب و کارها ارائه می‌دهد و بینشی دقیق از تمام چیزها از عملکرد ماشین گرفته تا زنجیره تامین و عملیات لجستیک را ارائه می‌دهد.

اینترنت اشیا شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا فرآیندها را خودکار کرده و هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهند. هم‌چنین ضایعات را کاهش می‌دهد و خدمات را بهبود می‌بخشد و تولید و تحویل کالا را ارزان تر می‌کند ، در حالی که شفافیت را در معاملات مشتری فراهم می‌کند.

به این ترتیب ، اینترنت اشیا یکی از مهمترین فناوری‌ها در زندگی روزمره است و هم‌چنان که کسب و کارهای بیشتری به پتانسیل آن پی می‌برند ، روند صعودی استفاده از آن شتاب بیشتری نیز خواهد گرفت.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  فناوری نظارت تصویری چیست؟

مزایای اینترنت اشیا برای سازمان‌ها چیست؟

اینترنت اشیاء مزایای متعددی را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. برخی از مزایایی که اینترنت اشیا به مشاغل می‌دهد:

۱. نظارت بر کلیه فرایندهای تجاری آنها.

۲. بهبود تجربه مشتری (CX).

۳. صرفه‌جویی در وقت و هزینه.

۴. بهبود بهره وری کارکنان.

۵. ادغام و تطبیق مدلهای تجاری.

۶. تصمیمات تجاری بهتر.

۷. ایجاد درآمد بیشتر.

در این مقاله در مورد اینکه اینترنت اشیا IoT چیست ، و اهمیت و مزایای آن سخن گفتیم. با سپاس.

منبع

۱. تعریف اینترنت اشیا – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟ 1 دقیقه

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟

golearnwork

تفاوت داده های سخت و نرم چیست؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم ضمن تعریف مفهوم آن‌ها تفاوت این دو گزینه را توضیح دهیم. آیا تا به حال فکر کرده‌اید: امروز کدام مسیر برگشت سریع‌ترین خواهد بود؟ با وجود برنامه‌های نوآورانه‌ای مانند Waze، و تجربیاتی که از آن کسب کرده‌ایم، می‌دانیم که کوتاه‌ترین مسیر از […]

1 دقیقه

یادگیری ماشین چیست؟

golearnwork

یادگیری ماشین چیست؟ در این مقاله آموزشی سر آن داریم در مورد یادگیری ماشین و انواع آن توضیحاتی بدهیم. لطفا با ما همراه باشید. یادگیری ماشین ، کاربردی از هوش مصنوعی (AI) است که به سیستم‌ها اجازه می‌دهد به طور خودکار از تجربه یاد بگیرند و بدون برنامه‌ریزی صریح ، پیشرفت کنند. یادگیری ماشین بر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان