1

بازاریابی کل نگر چیست؟ در این مقاله بر آن هستیم تا درباره بازاریابی کل نگر و اجزا و ویژگی‌های آنها بحث کنیم با ما همراه باشید.

زمانی که یک کسب و کار متقاعد شده باشد که تمام جنبه‌های استراتژی بازاریابی آن به هم مرتبط هستند، دارد از رویکرد بازاریابی کل نگر استفاده می‌کند. توسعه برنامه‌های بازاریابی مانند آمیزه بازاریابی، طراحی کمپین‌های بازاریابی و اجرای فرآیندهای بازاریابی، کارکردهای تجاری مجزا در یک مفهوم بازاریابی جامع نیستند. در عوض، شرکت تصمیمات بازاریابی می‌گیرد و کمپین‌هایی را بر اساس دستیابی به یک هدف سازمانی مشترک اجرا می‌کند.

فرآیند بازاریابی کل نگر در هنگام ایجاد و اجرای استراتژی‌های بازاریابی، ملاحظات ذینفعان، مشتریان، کارکنان، تامین کنندگان و جامعه را به طور کلی در نظر می‌گیرد. بازاریابی کل نگر به دلیل نرخ اشباع بالا و افزایش رقابت در بازار محبوبیت پیدا کرده است. شرکت‌ها متوجه شده‌اند که می‌توانند با رویکرد بازاریابی کل‌نگر برجسته شوند و در عین حال بین بخش‌های سازمان هم‌افزایی ایجاد کنند.

اگرچه استراتژی‌های پیاده سازی از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما هر رویکرد بازاریابی کل نگر دارای چهار جزء اصلی است: بازاریابی رابطه مند، بازاریابی یکپارچه، بازاریابی داخلی و بازاریابی اجتماعی.

این موارد تا حدودی منطبق بر نیروهای رقابتی مایکل پورتر نیز می‌باشند.

بازاریابی رابطه مند

هدف بازاریابی رابطه مند ایجاد روابط قوی و پایدار با سهامداران مختلف و سایر طرف‌های مهم مرتبط با تجارت است. مشتریان، کارمندان، نهادهای تامین مالی، تامین‌کنندگان، فروشندگان، تنظیم‌کننده‌ها و کسب‌وکارهای رقیب همگی شرکای لازم برای نگهداری و حفظ پویایی یک کسب‌وکار هستند. هر کدام از آن‌ها تاثیر به سزایی در موفقیت یا شکست کسب و کار دارند. بازاریابی رابطه مند بر ایجاد روابط با ذینفعان تمرکز دارد و همچنین مستلزم حفظ و رشد هر رابطه در طول زمان است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  رسانه پولی ، متعلق و کسب شده و تفاوت آن‌ها چیست؟

بازاریابی یکپارچه

به عنوان بخشی از مؤلفه بازاریابی یکپارچه یک استراتژی کل نگر، شرکت ها تلاش می‌کنند تا مجموعه‌ای از تصمیمات بازاریابی را اتخاذ کنند که از طریق یک پیام بازاریابی واضح و مختصر برای ذینفعان ارزش ایجاد کند.

تمام فعالیت‌های بازاریابی یکپارچه، از جمله تبلیغات، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم، ارتباطات آنلاین و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان و شرکای تجاری شرکت تجربه و درک یکسانی از شرکت دارند.

بازاریابی داخلی

هدف بازاریابی داخلی برآوردن نیازهای خاص کارکنان خود شرکت است. بازاریابی داخلی اطمینان حاصل می‌نماید که کارکنان از کاری که هر روز انجام می‌دهند و از فلسفه و جهت گیری سازمان به عنوان یک کل رضایت دارند. رضایت بیشتر در میان کارکنان منجر به افزایش رضایت مشتری در طول زمان می‌شود و بازاریابی داخلی را به یک جنبه کلیدی مهم در رویکرد کل نگر تبدیل می‌کند.

علاوه بر تلاش برای رضایت کارکنان از طریق بازاریابی داخلی، شرکت‌ها از این جزء بازاریابی جامع برای بهبود هماهنگی بین بخش‌های داخلی استفاده می‌کنند. هدف کاهش تضاد بین بخش‌های شرکت است که منجر به هم افزایی بیشتر در فعالیت‌های بازاریابی ارائه شده به مصرف کنندگان می‌شود.

بازاریابی اجتماعی

مؤلفه نهایی بازاریابی جامع، بازاریابی اجتماعی است. این مؤلفه دامنه دسترسی یک کسب و کار را فراتر از مشتریانی که محصول یا خدمات آن را مصرف می‌کنند، به کلیت جامعه گسترش می دهد.

هدف بازاریابی اجتماعی ایجاد ابتکارات بازاریابی بر اساس شیوه‌های تجاری اخلاقی، مانند تولید سازگار با محیط زیست یا تعامل معنادار با جامعه اطراف است. کمپین‌های بازاریابی که عمداً مسئولیت اجتماعی دارند به شرکت‌ها روش دیگری برای ایجاد روابط پایدار و سودمند با سهامداران و شرکا ارائه می دهند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  مایکل پورتر

در این مقاله، دربارهاینکه بازاریابی کل نگر چیست، مطالبی آموختیم. با تشکر از مطالعه شما.

منبع

۱. تعریف و اجزای بازاریابی کل نگر – سایت اینوستوپدیا – ترجمه از انگلیسی

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

آکادمی همکار golearnwork.com در زمینه کارآفرینی ، منتورینگ کسب و کار و مباحث مربوط به ایده‌یابی و تفکر خلاقانه ، بیزینس پلن و طرح توجیهی با تمرکز روی صادرات و تولید منتهی به صادرات.

مطالب مرتبط
1
کارایی اطلاعاتی بازار 1 دقیقه

کارایی اطلاعاتی بازار چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

کارایی اطلاعاتی بازار یک اصطلاح نسبتاً گسترده است و می‌تواند شامل هر معیاری شود که پراکندگی اطلاعات را در یک بازار اندازه گیری می‌کند. کارایی اطلاعاتی بازار یکی از سه نوع مهم کارایی بازار است. دو نوع دیگر عبارتند از: کارایی تخصیصی و کارایی عملیاتی. بیشتر بخوانید: تفاوت بین داده ها و اطلاعات بازار کارا […]

اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟ 1 دقیقه

اهمیت خلاقیت در کسب و کار چیست؟

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

اهمیت خلاقیت در کسب‌وکار چیست؟ در این مقاله برآنیم تا پیرامون اهمیت تفکر خلاق در کسب‌وکار توضیحاتی ارائه دهیم. بیشتر بخوانید: تعریف کارآفرینی و انواع آن تعریف خلاقیت خلاقیت توانایی توسعه ایده‌های جدید و تبدیل آن‌ها به واقعیت است. کسب‌وکارها می‌توانند از خلاقیت در محل کار برای ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه در جهت ایجاد محیط کاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان