1

برنامه ریزی به روش دارن هاردی

برنامه ریزی به روش دارن هاردی

برنامه ریزی به روش دارن هاردی چگونه انجام می‌شود؟ چه مزایایی دارد و چگونه ما را به موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ می‌رساند؟

سلام امیدوارم که عالی باشید و تبریک می‌گویم  که جزو افراد برتر جامعه هستید؛ چراکه به آموزش و بهتر شدن خودتان اهمیت می‌دهید.

تا به الان در شش مقاله با هم اصول درست برنامه ریزی را یاد گرفتیم، فهمیدیم که ما نمی‌توانیم به همه‌ی کارهایمان برسیم بنابراین باید آنها را اولویت‌بندی کنیم و سراغ اولویت‌های اول‌مان برویم؛ به این خاطر که با صرف زمان و انرژی کمتر به دستاوردهای بیشتری می‌رسیم. (اگر درس‌های قبلی را ندیده‌اید حتما سری به آنها بزنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.)

برنامه ریزی به روش دارن هاردی

مدت زیادی بود که به دنبال روش های برنامه ریزی می‌گشتم که در عین سادگی قابل اجرا هم باشند، راه‌های زیادی را امتحان کردم و اولین نکته‌ی حیاتی که در برنامه ریزی آموختم این بود که حتما باید برنامه‌ام را مکتوب کنم در غیر این صورت باید قید اجرا شدن برنامه را بزنم. چگونگی انجام این کار را در مقالات قبلی توضیح دادم و در این درس هم دوباره نکات دیگری را به آموزه‌های قبلی اضافه خواهیم کرد.

نکته‌ مهم بعدی این بود که نحوه عملکرد خودم را ثبت کنم و آن را بررسی کنم. خبر خوب این است که این دو نکته را در هم ادغام کرده‌ایم و روشی که در ادامه به شما  یاد می‌دهم به وجود آمده است که کلید حل مشکلتان است.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  اپلیکیشن های مناسب برنامه ریزی و مدیریت زمان

در این مقاله یعنی مقاله‌ی هفتم از سری درس‌های برنامه‌ریزی، می‌خواهیم با هم این روش قدرتمند را بیاموزیم که دارن هاردی هم به نوعی در کتاب اثر مرکب به این موضوع توجه داشت. در کتاب اثر مرکب، دارن هاردی می‌گوید که در هر بخشی از زندگی‌تان که خواهان پیشرفت هستید باید چند هفته تمام کارهایی که انجام می‌دهید و به آن حوزه مد نظرتان مربوط است را یادداشت کنید و بعدها این نوشته‌ها را بررسی کنید؛ این کار دلایل زیادی دارد و نتایج خوبی را هم به دنبال دارد و ما به کمک این کار و چند نکته حیاتی دیگر در برنامه ریزی می‌توانیم جدولی که در ادامه به شما نشان خواهم داد را داشته باشیم.

این راهکار در اجرا کردن برنامه، افزایش بهره وری و ساخت عادت‌های خوب بسیار به ما کمک می‌کند.

دارن هاردی کیست؟

بیایید قبل از اینکه برویم سراغ آموزش کمی در مورد دارن هاردی حرف بزنیم، در مورد اینکه کیست و چه موفقیت‌هایی را کسب کرده است.

دارن هاردی نویسنده، سخنران، مشاور و ناشر سابق مجله موفقیت آمریکا است. هاردی نویسنده کتاب پرفروش اثر مرکب است که در سال انتشارش در لیست پرفروش ترین کتاب‌های دنیا قرار گرفت. به شخصه سه بار این کتاب را مطالعه کرده و هربار مطالب جدیدی از آن یاد گرفته‌ام. توصیه می‌کنم که شما هم حتما این کتاب را مطالعه کنید و از مطالب فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید.

باید یک حسابدار شوید

همانطور که قبل‌تر هم گفتم، دارن هاردی به شدت روی نوشتن تاکید دارد، نوشتن همه چیز؛ البته که برنامه ریزی چیزی‌ست که کاملا با نوشتن عجین شده و جزء جدایی ناپذیر آن به شمار می‌رود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که برای رسیدن به موفقیت باید یک حسابدار باشید، باید حساب کارهایی که انجام می‌دهید را داشته باشید، موفقیت مستلزم این است که از بعضی کارها دوری کنیم و انجام بعضی کارها را فراموش نکنیم و جزو روتین های روزانه ما باشند.(در مورد روتین‌ها در مقالات بعدی صحبت خواهیم کرد.)

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پنج ویژگی اصلی یک برنامه ریزی موفق

روشی که در ادامه توضیح می‌دهم بسیار ساده و البته کاربردی‌ست که استفاده از آن به شما کمک بسیاری خواهد کرد، همانطور که به من بسیار کمک کرد. در واقع مبنای این روش داشتن چک لیستی ست که برای خودمان تهیه خواهیم کرد و هر روز باید از این چک لیست استفاده کنیم؛ در آخر هفته هم عملکردمان را ارزیابی می‌کنیم که مهم‌ترین و اساسی ترین قسمت این روش هم همین موضوع است.

چطور باید یک چک لیست برای خودمان بسازیم؟

بسیار ساده است، قدم اول این است که اهداف خودتان را مشخص کنید و سپس باید فکر کنید که برای رسین به این هدف و موفقیتی که مد نظرتان است باید چه کارهایی را انجام دهید و از چه کارهایی بپرهیزید (همه‌ی این موارد را باید بنویسید.)

توجه کنید که ما برای همه‌ی جنبه‌های زندگی مان هدف مشخص می‌کنیم، برای مثال اهدافی که مربوط به روابط، خانواده، کسب و کار، اوضاع مالی، معنویت و موارد دیگر می‌شوند را برای خودمان تعیین می‌کنیم و در ادامه کارهایی که باید انجام دهیم یا از آنها دوری کنیم را می‌نویسیم.

برای مثال من هدفی دارم که رسیدن به آن نیازمند انجام کارهای زیر است:

مطالعه روزانه، ورزش منظم، به موقع خوابیدن، زود بیدار شدن و…

روش تهیه‌ی چک لیست

به جدول زیر توجه کنید:

برنامه ریزی به روش دارن هاردی
برنامه ریزی به روش دارن هاردی

چک لیست از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، بعد از اینکه کارهایی که باید انجام دهید را مشخص کردید باید بروید سراغ مشخص کردن دفعات انجام آنها، یعنی همان بخش هدف؛ سپس روزهایی که آن کار را انجام می‌دهید در قسمت مربوطه علامت بگذارید( مثلا تیک یا نوشتن عدد یک، اگر هم انجام نشد صفر بگذارید.) سپس در آخر هفته تعداد انجام شده را مشخص می‌کنید و با هدف مقایسه می‌کنید، هرچقدر به تعداد هدف نزدیکتر باشد یعنی شما به آن میزان کارتان را خوب انجام داده‌اید و در آخر درصد موفقیت تان را به دست بیاورید و بکوشید که هفته بعد این عدد را بالاتر ببرید.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  دوره حرفه ای برنامه ریزی

این کار فراتر از آن چیزی که تصور می‌کنید نتیجه می‌دهد، فقط کافی‌ست یک ماه با این چک لیست پیش بروید سپس نتیجه مثبت آن را به چشم خواهید دید.

این روش یک روش برنامه ریزی کامل نیست و باید قسمتی از برنامه ریزی شما باشد؛ در واقع یک استراتژی فوق‌العاده برای افزایش بهره‌وری و درصد موفقیت برنامه است.

نوشتن و بررسی کردن آن‌چنان تاثیرگذار است که کتابی تحت عنوان بنویس تا اتفاق بیفتد توسط هنریت آنه کلاوسر نوشته شده و به اهمیت و ضرورت نوشتن تاکید دارد، بنابراین بنویسید و بررسی کنید تا اتفاق بیفتد. (البته که فقط نوشتن خالی کافی نیست)

بنابراین نکته‌ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که یاد گرفتن لازم است اما کافی نیست، برای رسیدن به اهداف‌تان باید به آموخته‌هایتان جامه‌ی عمل بپوشانید و عملگرا باشید.

به همین خاطر است که همیشه می‌گویم که: «امیدوارم دانا و عملگرا باشید.»

و یادتان باشد باید حسابدار باشید.

ارادتمند شما فرات حسن پور

این مقاله برگرفته از قسمتی از کتاب و سمینارهای دارن هاردی و البته تجربیات نویسنده (فرات حسن پور) بود.

فرات حسن پور

فرات حسن‌پور هستم ، دانشجوی رشته روانشناسی و مدیریت رشد فردی. من یاد گرفته‌ام که همه چیز از خودم شروع میشه ، همه چیز زمان حاله ، کسی آینده رو ندیده ، پس به جای اینکه نگرانش باشی براش برنامه‌ریزی کن و خودتو آماده کن. یاد گرفتم انسان با تغییر باورهاش می‌تونه زندگیشو تغییر بده و یاد گرفتم که خوشبختی مثل تلفنه که اگه تو داشته باشیش و بقیه نداشته باشن به هیچ دردی نمیخوره. پس اول اومدم و شروع کردم به آموزش دیدن و رشد کردن ، وقتی دیدم داره خوب نتیجه میده ، اومدم تا به بقیه هم این موارد رو آموزش بدم و بهشون کمک کنم.

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

تله های اعتماد به نفس (این قسمت: تله نقص و شرم)

بهنام الیاسی

تله های اعتماد به نفس چی هستند؟ نقص و شرم چیست؟ این تله‌ها چگونه اعتماد به نفس ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟ یک سؤال اساسی! آیا تا به حال برایتان پیش آمده که حس کنید چیزی که دیگران را کمی ناراحت می‌کند و مثلا نیم ساعت ذهن‌شان را مشغول می‌کند ، شما را ساعت‌ها […]

1 دقیقه

چگونه به دیگران کمک کنیم؟ ده نکته از آداب کمک کردن

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

چگونه به دیگران کمک کنیم؟ کمک کردن به دیگران چه آدابی دارد؟ با ما همراه باشید تا این پاسخها را بیابیم. کمک کردن وظیفه‌ای اخلاقی و اجتماعی است که سبب شد خود شما می‌شود. با کمک کردن از نعمت داشتن رشد شخصیت ، وجدان آسوده و دریافت حمایت‌های اجتماعی بهره‌مند خواهید شد. در این نوشتار […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان