1

برنامه ریزی موفق با اولویت بندی کارها + راهکار

برنامه ریزی موفق با اولویت بندی کارها

برنامه ریزی موفق با اولویت بندی کارها؛ در این مقاله یا در این درس به اولویت بندی درست کارها و استفاده درست از زمان می پردازیم، احتمالا خیلی از شما عزیزان این موضوع را بدانید که به نظر من این عالیست، چون مطلب جدید را باید یاد گرفت اما مطالب تکراری را می‌توانیم تجزیه و تحلیل کنیم و از آنها استفاده کنیم.

ما در حال آموزش دوره حرفه‌ای برنامه‌ریزی به شما هستیم ، برای اطلاعات بیشتر حتما این مقاله را بخوانید: دوره حرفه‌ای برنامه‌ریزی

موضوع بسیار مهم در برنامه ریزی

موضوع بسیار مهمی که باید در برنامه ریزی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، اولویت بندی کارها است، مبنای درس امروز ما هم همین اولویت بندی‌ست، برای این کار هم می‌توانیم از روش‌های گوناگونی که وجود دارد استفاده کنیم، اما توصیه می‌کنیم طبق توضیحاتی که در ادامه می‌دهم عمل کنید.

اهمیت اولویت بندی کارها

قبل از هر چیز بیایید ببینیم که چرا این موضوع مهم است؟ اهمیت اولویت بندی کارها و اهداف به دلیل صرفه جویی در زمان و انرژی‌ست، همه‌ی ما در طول روز بیست و چهار ساعت زمان داریم اما چرا بعضی از افراد از این بیست چهار ساعت به اندازه یک ماه بقیه دستاورد و نتیجه دارند؟ چون اولویت های درستی دارند، چون روی کارهای درستی سرمایه گذاری می‌کنند، در حالی که افراد معمولی چون کارهایشان را براساس ارزش اولویت بندی نکرده اند، اول می روند سراغ کارهای کم ارزش تر که احتمالا راحتتر هم هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  پنج ویژگی اصلی یک برنامه ریزی موفق

بگذارید این را با یک مثال برایتان واضح‌تر توضیح دهم، فرض کنید یک اسکناس پنجاه تومانی داریم برای مثال اولویت اول ما این است که با این اسکناس یک کتاب بخریم و آن را در زندگی خود به کار ببریم اما به جای اینکه این کار را انجام دهیم این اسکناس را می‌سوزانیم تا از روشنایی آن استفاده کنیم، درست است که در هر دو حالت از اسکناس استفاده کرده‌ایم اما این کجا و آن کجا؟!

نکته دیگر اینکه اهمیت اولویت بندی کارها و استفاده بهینه از زمان مانند بردن سریع یک بیمار به اورژانس است. شما باید در یک زمان طلایی حیاتی برخی از کارهای مهم و اصلی خود را سرو سامان بدهید. اگر این زمان از دست برود ضرر خواهید کرد. پس اهمیت اولویت بندی کارها را درک خواهید کرد.

اهمیت اولویت بندی کارها و استفاده بهینه از زمان مانند بردن سریع یک بیمار به اورژانس است.

ما کمبود زمان نداریم

همانطور که گفتم همه ما بیست و چهار ساعت زمان داریم و افرادی را هم میبینیم که با همین بیست و چهار ساعت شاهکارها کرده‌اند، بنابراین ما کمبود زمان نداریم بلکه ما اتلاف زمان داریم ما وقت مان را صرف کارهای بیهوده و کم ارزش‌تر می‌کنیم، در حالیکه اگر همین زمان و انرژی را روی کارهای مهم‌تر سرمایه‌گذاری کنیم به همان اهدافی که مد نظرمان است خواهیم رسید، بدون هیچ گونه تلاش بیشتر، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که کارهایی که مارا به اهدافمان خواهد رساند و در راستای تحقق خواسته‌مان ارزش بیشتری دارند را به صورت مستمر انجام دهیم.

اکنون برای کسب مهارت برنامه ریزی موفق با اولویت بندی کارها ، یکی از اصول مهم اولویت‌بندی را با هم بررسی می‌کنیم:

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  اپلیکیشن های مناسب برنامه ریزی و مدیریت زمان

اصل پارتو، 80,20

اصل پارتو یا اصل هشتاد بیست می‌گوید هشتاد درصد نتایجی که ما می‌گیریم حاصل بیست درصد کارهایی است که انجام می‌دهیم.

هشتاد درصد فروش یک شرکت حاصل فروش بیست درصد محصولات است، هشتاد درصد ثروت دنیا دست بیست درصد مردم دنیاست، فقط بیست درصد از سهام یا ارزهای دیجیتالی که خریداری کرده‌اید هشتادم درصد سود را به شما خواهد داد.

این یک اصل (Principal) است یک قانون (Rule) نیست. یعنی همیشه صدق نمی‌کند ولی در اکثر مواقع درست است. اما در رابطه با نتایجی که از کارهایمان می‌گیریم قطعا درست است باید بررسی کنید آن بیست درصد از کارهایی که هشتاد درصد از نتایج را برایتان به دنبال دارند چه کارهایی هستند؟ یعنی فقط بیست درصد از کارهایتان از ارزش بالایی برخوردارند و سود خوبی به شما می دهند، کاری که باید بکنید این است که باهوش باشید و این بیست درصد را مشخص کنید و تمرکز اصلی‌تان را روی آن بگذارید.

اصل پارتو یا اصل هشتاد بیست: هشتاد درصد نتایج شما از بیست درصد کارهایتان به دست می‌آید.

چطور باید اولویت بندی کنیم؟!

یکی از روش‌هایی که برای اولویت بندی کارها بسیار کاربرد دارد، ماتریس اهمیت و فوریت است که به ماتریس آیزنهاور هم معروف است؛ در این روش ما کارها را براساس اهمیت و فوریت انجام آنها مشخص میکنیم؛ اما به منظور اینکه مقاله خیلی طولانی نشود این موضوع را در مقاله بعد با هم آموزش خواهیم دید، تا مقاله بعدی توصیه میکنم اصل پارتو را در زندگی‌تان به کار ببرید و نتایج را در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

ارادتمند شما فرات حسن پور

فرات حسن پور

فرات حسن‌پور هستم ، دانشجوی رشته روانشناسی و مدیریت رشد فردی. من یاد گرفته‌ام که همه چیز از خودم شروع میشه ، همه چیز زمان حاله ، کسی آینده رو ندیده ، پس به جای اینکه نگرانش باشی براش برنامه‌ریزی کن و خودتو آماده کن. یاد گرفتم انسان با تغییر باورهاش می‌تونه زندگیشو تغییر بده و یاد گرفتم که خوشبختی مثل تلفنه که اگه تو داشته باشیش و بقیه نداشته باشن به هیچ دردی نمیخوره. پس اول اومدم و شروع کردم به آموزش دیدن و رشد کردن ، وقتی دیدم داره خوب نتیجه میده ، اومدم تا به بقیه هم این موارد رو آموزش بدم و بهشون کمک کنم.

مطالب مرتبط
1
چطور تمرکزمان را افزایش دهیم؟ چهار راهکار برای بالا بردن تمرکز 1 دقیقه

چطور تمرکزمان را افزایش دهیم؟ چهار راهکار برای بالا بردن تمرکز

فرات حسن پور

چطور تمرکزمان را افزایش دهیم؟ آیا برای شما هم پیش آمده که مشغول مطالعه و کار کردن بوده‌اید و ناگهان متوجه شده‌اید که حواس‌تان پرت شده و به دیوار خیره شده‌اید یا به اتفاقاتی که هیچ ربطی به موضوع کارمان ندارد فکر می‌کنید؟ علت این اتفاق نبود تمرکز در حین مطالعه یا کار است. افزایش […]

1 دقیقه

چگونه به دیگران کمک کنیم؟ ده نکته از آداب کمک کردن

گروه تجاری و کارآفرینی پرداس

چگونه به دیگران کمک کنیم؟ کمک کردن به دیگران چه آدابی دارد؟ با ما همراه باشید تا این پاسخها را بیابیم. کمک کردن وظیفه‌ای اخلاقی و اجتماعی است که سبب شد خود شما می‌شود. با کمک کردن از نعمت داشتن رشد شخصیت ، وجدان آسوده و دریافت حمایت‌های اجتماعی بهره‌مند خواهید شد. در این نوشتار […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان