1

برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟ در این مقاله نشان خواهیم داد که برنامه نویس برای فعالیت خود، چه زبانی را انتخاب کند. با ما همراه باشید.

برای درک ساختار زبان برنامه نویسی، این مقاله را بخوانید.

“من می خواهم برنامه نویسی یاد بگیرم اما نمی دانم از کجا شروع کنم”

این مقاله برای افراد تازه کار که میخواهند تازه وارد دنیا برنامه نویسی بشوند ؛ نوشته شده تا به مهم ترین و متداول ترین سوالات یک تازه کار پاسخ داده شود .

سوالاتی که از پیش باید از خود بپرسید

– اگر تازه کار هستم کدام زبان برنامه نویسی را باید یاد بگیرم؟

کدام زبان برنامه نویسی بیشترین تقاضا را برای مشاغل دارد؟

محبوب ترین زبان برنامه نویسی چیست؟

– برای برنامه نویس شدن باید ریاضیاتمان قوی باشد ؟

قبل از اینکه وارد پاسخ دادن به سوالات بالا شویم ، به این فکر کنید که چرا می خواهید در وهله اول کدنویسی کنید . این به شما کمک می کند تا مشخص کنید که کدام زبان برنامه نویسی را می خواهید ابتدا یاد بگیرید، چه نوع پروژه هایی را می خواهید تکمیل کنید، و در نهایت می خواهید چه چیزی از مهارت های خود بسازید.

مزایای برنامه نویسی

خب بیاید مقداری در رابطه مزایای شناحته شده برنامه نویسی صحبت کنیم :

کدنویسی به شما این امکان را می دهد چیزهایی ایجاد کنید :

یکی از جالب ترین مزایای یادگیری نحوه کدنویسی این است که می توانید ایده های خود را زنده کنید. آیا ایده ای برای یک وب سایت، برنامه یا بازی رایانه ای دارید؟ اکنون، می توانید آن را دقیقاً همانطور که می خواهید بسازید، سپس آن را به اشتراک بگذارید .

چه بخواهید از پروژه خود کسب درآمد کنید، چه بخواهید آن را در یک پلتفرم منبع باز مانند GitHub پست کنید، یا فقط به عنوان یک سرگرمی چیزها را بسازید، دانش و ابزار لازم برای انجام این کار را خواهید داشت.

کدنویسی می تواند به شما در درک بهتر دنیای اطراف کمک کند :

حتی یادگیری اصول اولیه برنامه نویسی کامپیوتر به شما کمک می کند تا اجزای چشم انداز فناوری رو به رشد را درک کنید. شما یک دیدگاه کاملاً جدید در مورد فناوری های زندگی خود به دست خواهید آورد و از نحوه جمع آوری همه آنها قدردانی خواهید کرد .

کدنویسی می تواند به شما کمک کند تا درآمد بیشتری کسب کنید :

برنامه نویسی یکی از پردرآمدترین شغل‌های دنیا به‌حساب می‌آید. براساس آمار سامانه‌ی حقوق و دستمزد PayScale، برنامه نویسان در دنیا در سال 2018 به ‌طور متوسط 6200 دلار درآمد سالیانه داشته‌اند که برای برنامه نویسان ارشد و پردرآمدها تا 97000 دلار درسال هم رسیده است. البته هر ساله درآمد برنامه نویسان دنیا رو به افزایش است و برنامه‌نویسان امریکایی در سال 2021 ، به طور متوسط 110000 دلار درآمد داشته‌اند.

کدنویسی سرگرم کننده است :

برای بسیاری، یادگیری کدنویسی یک تجربه لذت بخش است. بعد از اینکه اصول اولیه را آماده کردید و پروژه های اصلی خود را شروع کردید، این فرآیند کمتر شبیه به یادگیری و بیشتر شبیه اوقات فراغت خواهد بود. به هر حال، اگر از آن لذت نمی برید، چرا آن را به عنوان یک حرفه دنبال کنید؟!

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  سفت‌افزار چیست؟

برترین زبان های برنامه نویسی :

اگر به دنبال رتبه‌بندی رسمی برترین زبان‌های برنامه‌نویسی هستید ، می توانید به سایت رسمی مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (The Institute of Electrical and Electronics Engineers) که به سر واژه IEEE معروف است مراجعه کنید .

این لیست برای بررسی اینکه آیا یک زبان برنامه نویسی خاص امروزه استفاده می شود عالی است. با این حال، اگر در برنامه نویسی تازه کار هستید، من توصیه نمی کنم زبانی را صرفاً بر اساس این فهرست انتخاب کنید.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟

برای این که بدانیم برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم، باید به تناسب استعدادها و نیازهای خود، زبان‌های برنامه‌نویسی را بشناسیم.

چه به دنبال شروع برنامه نویسی به عنوان یک سرگرمی، یک شغل جدید یا فقط برای ارتقاء نقش فعلی خود باشید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید با کدام زبان برنامه نویسی می خواهید شروع کنید. البته پاسخ درستی وجود ندارد. انتخاب زبان اول به این بستگی دارد که می‌خواهید روی چه نوع پروژه‌هایی کار کنید، برای چه کسی می‌خواهید کار کنید، یا چقدر می‌خواهید این کار آسان باشد. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا ایده بهتری در مورد اینکه کدام یک را باید دنبال کنید، به شما بدهد .

پایتون : اگر به دنبال یک زبان برنامه نویسی آسان و حتی سرگرم کننده برای یادگیری ابتدا هستید، همیشه پایتون توصیه می شود. پایتون به جای اینکه وارد قوانین سختگیرانه شود، ساده است. این به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به وسواس در مورد جزئیات کوچک‌تر که اغلب در زبان‌های دیگر مهم هستند، دانش پایه‌ای در مورد شیوه‌های کدنویسی به دست آورید. پایتون همچنین برای توسعه وب، رابط های گرافیکی کاربر (GUI) و توسعه نرم افزار ایده آل است. در واقع، از آن برای ساخت اینستاگرام، یوتیوب و اسپاتیفای استفاده شده است . پایتون اغلب به عنوان یک زبان کند در نظر گرفته می شود که به آزمایش بیشتری نیاز دارد و برای توسعه برنامه های تلفن همراه مانند سایر زبان ها کاربردی نیست.

C : در حالی که C یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است، اما همچنان برای زبان اول عالی است زیرا تقریباً همه زبان‌های برنامه‌نویسی در آن پیاده‌سازی می‌شوند. این بدان معناست که هنگامی که C را یاد گرفتید، یادگیری زبان های بیشتری مانند C++ و C# ساده خواهد بود. از آنجایی که C بیشتر در سطح ماشینی است، یادگیری آن برای آموزش نحوه عملکرد یک کامپیوتر عالی است Joel Spolsky . ، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، آن را به درک آناتومی اولیه قبل از تبدیل شدن به یک پزشک مقایسه می‌کند و آن را بهترین راه برای کدنویسی کارآمد می‌سازد. به این ترتیب، C یک انتخاب استثنایی برای تبدیل شدن به یک کدنویس ارشد و یک توسعه دهنده با استعداد از همان ابتدا است، اگر مایل به انجام این چالش هستید.

Java : جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا و مانند پایتون سطح بالا است و دارای ویژگی های سنگین است که تقاضای زیادی دارد. این برنامه با فرض «یک بار بنویس، هر جا اجرا شود» ساخته شده است، به این معنی که می توان آن را روی هر دستگاهی نوشت و روی پلتفرم کار کرد. بنابراین، اگر به دنبال یادگیری زبانی هستید که می‌خواهد شغلی عالی برای شما به ارمغان بیاورد، زبان جاوا گزینه مناسبی است .علاوه بر این، جاوا اغلب برای توسعه برنامه های اندروید و iOS استفاده می شود، زیرا اساس سیستم عامل اندروید است که آن را به یکی از بهترین انتخاب ها برای ساخت برنامه های تلفن همراه تبدیل می کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  انواع پایگاه داده چیست؟

با این حال جاوا با این مزایا و ویژگی های قدرتمند، روند یادگیری کندی دارد و برای مبتدی‌ها زمان زیادی طول می‌کشد تا اولین پروژه خود را اجرا کنند .

Java Script : جاوا اسکریپت یکی دیگر از زبان های فوق العاده محبوب است. طبق مجمع عمومی، بسیاری از وب‌سایت‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنید، از جمله توییتر، جی‌میل، اسپاتیفای، فیس‌بوک و اینستاگرام به جاوا اسکریپت متکی هستند. علاوه بر این، در هنگام افزودن تعامل به وب سایت ها ضروری است زیرا با HTML و CSS ارتباط برقرار می کند .

جاوا اسکریپت در حالی که یادگیری آن سخت ترین نیست، مطمئناً به آسانی پایتون نیست.

Ruby : Ruby که Ruby on Rails نیز نامیده می شود شبیه پایتون است زیرا یکی از آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری افراد بدون تجربه قبلی است. برای یادگیری آن نیازی به دانستن دستورات یا واژگان برنامه نویسی زیادی ندارید و کتابخانه ها و ابزارهای زیادی دارد که به کارتان می آید.

در حالی که خواندن و نوشتن این زبان آسان است، اما ممکن است بهترین انتخاب برای اولین زبان برنامه نویسی شما نباشد. این به این دلیل است که کاملاً انعطاف پذیر است، به این معنی که به راحتی تغییرات را می پذیرد. وقتی برای اولین بار یاد می گیرید که چگونه یک پروژه کدنویسی را اجرا کنید، انعطاف پذیری عالی است. اما با حفظ پروژه در طول زمان می تواند بر تغییرات کد شما تأثیر بگذارد.

بنابراین، بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری چیست؟ برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

– اگر به دنبال چیزی آسان هستید: پایتون

– اگر می خواهید پایه ای محکم داشته باشید تا شما را به یک توسعه دهنده ماهر تبدیل کند: C

– اگر به دنبال شغل هستید یا می خواهید اپلیکیشن موبایل بسازید: جاوا

– اگر می خواهید توسعه front-end را امتحان کنید: Javascript

– اگر برای وب سایت استارت آپ خود برنامه نویسی می کنید: Ruby

راجر کولیر تاکید می کند که برنامه نویسی صرف نظر از انتخاب شما سخت است (حتی با پایتون). شروع ناامید کننده خواهد بود. با این حال، او همچنین پیشنهاد می کند که این تمایل به چالش برای یادگیری مهارتی است که دیگران ممکن است حوصله آن را نداشته باشند، چیزی است که ذاتاً کدنویس ها را بسیار منحصر به فرد می کند.

مهم نیست که چه زبانی را انتخاب می کنید، به شما توصیه می شود که پس از زبان اول خود متوقف نشوید – بهترین برنامه نویسان ترکیبی را در زیر کمربند خود دارند. بعد از اینکه یکی را یاد گرفتید، بقیه احتمالا راحت تر می شوند.

منابع مفید: Stack Overflow وب سایتی است که برنامه نویسان می توانند در مورد کدهای خود کمک رایگان دریافت کنند. اگر گیر کردید و می خواهید سوالی بپرسید، ابتدا آن را جستجو کنید. اگر نتوانستید سوال خود را پیدا کنید، یک حساب کاربری ایجاد کنید و سوال خود را ارسال کنید!

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  معرفی کامل زبان محبوب جاوا

چند کلمه نصیحت

قبل از شروع یادگیری نحوه کدنویسی، مهم است که به نکته ای که میخواهم بگویم فکر کنید: همه چیز در علوم کامپیوتر انباشته است.

من دوست دارم این را تکرار کنم زیرا بزرگترین اشتباهی که شما به عنوان یک برنامه نویس مشتاق می توانید مرتکب شوید این است که تسلیم شوید زیرا فکر نمی کنید برای یادگیری برنامه نویسی به اندازه کافی باهوش هستید. یادگیری کدنویسی ربطی به هوش شما ندارد. بله، یادگیری برنامه نویسی دشوار است، نه به خاطر شخصیتی که هستید، بلکه به این دلیل که موضوعات زیادی برای یادگیری وجود دارد.

قانون اول اینکه بپذیرید که سناریوی زیر قرار است اتفاق بیفتد: شما با موضوع جدیدی آشنا شده اید که برای شما اصلا منطقی نیست. آن سناریو بارها و بارها اتفاق خواهد افتاد. نحوه برخورد با آن موقعیت ، هر بار که اتفاق می افتد ، تنها عاملی است که موفقیت شما را تعیین می کند . اگر موضوع فعلی که در حال یادگیری آن هستید برای شما منطقی نیست ، همان جایی که هستید بمانید و به تاپیک بعدی نروید . این پرش به جلو مانند تلاش برای اتصال سقف به خانه ای است که فاقد چارچوب ، دیوار و پایه است. من همیشه در این شرایط هستم. من اغلب مجبور می شوم همان سخنرانی یک فیلم آموزشی را چندین بار دوباره تماشا کنم تا آنچه را که در حال یادگیری هستم درک کنم. اگر خودتان را جای من دیدید ناامید نشوید. اگر آموزش (یا کتاب) مورد استفاده شما به اندازه کافی موضوع را توضیح نداده است ، باید منابع دیگری را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. هیچ بهانه ای برای تسلیم شدن وجود ندارد فقط به این دلیل که پوشش آموزش شما از یک موضوع برای شما کارساز نبوده است. تقریباً هر چیزی را که به دنبال یادگیری آن هستید می‌توانید به صورت رایگان در YouTube بیابید. بفهمید چه چیزی را باید جستجو کنید (به عنوان مثال، [موضوع] در [زبان برنامه نویسی شما] + هر کلمه کلیدی مفید دیگری).

اگر در YouTube برای فیلم های آموزشی جستجو می کنید، ابتدا آمار را بررسی کنید. نگاهی سریع به رتبه بندی و یا تعداد بازدید بیندازید. اگر هنوز مطمئن نیستید که آیا یک ویدیو ارزش وقت شما را دارد، برخی از نظرات را بخوانید تا نظرات دیگران را بررسی کنید.

آخرین توصیه: هرگز قدرت حفظ کردن را دست کم نگیرید. حفظ کردن یک رویکرد کاملاً کم استفاده در یادگیری است. بله، درک یک موضوع هدف نهایی است. با این حال، درک ممکن است زمان ببرد. اگر واقعاً برای درک موضوعی مشکل دارید، موضوع را تجزیه کنید و اصطلاحات مهم را حفظ کنید.

و نکته نهایی که باقی میمونه این هست که برای برنامه نویس شدن لازم نیست در ریاضیات قوی باشید. مهارت های ریاضی می توانند مفید باشند، اما ضروری نیستند.

در این مقاله درباره این که برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم، صحبت کردیم و راهکارهای مورد نیاز را به شما ارائه دادیم. با تشکر از مطالعه و همراهی شما.

منابع

codeburst.io

blog.hubspot.com

Computercareers.org

spectrum.ieee.org

smartbear.com

مطالب مرتبط
1
خرید زمین در متاورس 1 دقیقه

خرید زمین در متاورس

golearnwork

خرید زمین در متاورس چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله ضمن ادامه مباحث خود در زمینه متاورس، به این مسئله نیز خواهیم پرداخت. مقاله اصلی: متاورس چیست؟ املاک و مستغلات در متاورس اکنون یکی از جذاب‌ترین املاکی است که مردم می‌توانند بخرند، و طبق گزارش‌ها، فروش زمین مجازی در سال 2021 به 500 میلیون دلار […]

1 دقیقه

تفاوت بین RAM و ROM در کامپیوتر

golearnwork

تفاوت بین RAM و ROM در کامپیوتر چیست؟ در این مقاله در مورد تفاوت این دو نوع حافظه اصلی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید. حافظه دسترسی تصادفی (RAM) برای ذخیره برنامه‌ها و داده‌های مورد استفاده CPU در زمان واقعی استفاده می‌شود. داده‌های موجود در حافظه دسترسی تصادفی را می‌توان چندین بار خواند ، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان