1

برنامه نویسی شی گرا چیست؟

برنامه نویسی شی گرا چیست

برنامه نویسی شی گرا چیست؟ در این مقاله به برنامه نویسی شی گرا ، شی گرایی و مفاهیم وابسته به آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

مفهوم شی گرایی

برنامه نویسی شی گرا یک پارادایم برنامه نویسی است که بر اساس مفهوم اشیاء که شامل داده‌ها و کد برای اصلاح داده‌ها است ، ساخته شده است. برنامه نویسی شی گرا بسیاری از ویژگی‌های واقعی اشیا را تقلید می‌کند.

برخی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی شی گرا جاوا ، C ++ و Ruby هستند. مانند پایتون و جاوا اسکریپت ، بسیاری از زبان‌هایی که کاملاً شی گرا نیستند نیز عملکردهایی مانند کلاس ها و اشیا را که از برنامه نویسی شی گرا الهام گرفته اند ، ارائه می‌دهند.

زبان‌های Simula و Smalltalk اولین زبان‌هایی هستند که به طور گسترده‌ای شی گرا شناخته می‌شوند.

اصول برنامه نویسی شی گرا چیست؟

۱. کپسوله‌سازی (Encapsulation): اشیا شامل داده‌هایی هستند که وضعیت آن را مشخص می‌کنند و نیز روش‌هایی که رفتار آن‌ها را مشخص می‌کنند. این دو نهاد در هر شی ، مخفی‌سازی شده است.

۲. انتزاع و تجرید (Abstraction): ساختار داخلی متدهای شیء برای کاربر نامرئی است. به این ترتیب ، اشیاء به شکل انتزاعی تحت یک API ساده خارجی تغییر حالت می‌دهند.

۳. کلاس (Class): اشیا نمونه‌هایی هستند که در کلاس‌ها قرار می‌گیرند. کلاس‌ها در واقع نقشه‌هایی برای ساخت و تعریف اشیاء هستند. کلاس یک شیء مشخص کننده نوع آن نیز است. مانند بنز کلاس e.

۴. وراثت (Inheritance): کلاس‌ها می‌توانند حالت و رفتاری را از سایر کلاس‌ها به ارث ببرند. بر اساس این تصور ، اشیاء کلاس فرزند قابل تبدیل به اشیاء کلاس والد هستند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  متاسپلویت چیست؟

۵. چندشکلی (Polymorphism): تبدیل اشیا در شی گرایی باعث ایجاد چندشکلی می‌شود. یک کد یا برنامه می‌تواند به طور ضمنی ، یک شی از یک کلاس فرزند را به یک شی از اجداد کلاس تبدیل کند.

در این مقاله در مورد لین که برنامه نویسی شی گرا چیست ، مفهوم شی گرایی و وابسته‌های آن صحبت کردیم.

منبع

۱. شی گرایی در برنامه نویسی – ترجمه از انگلیسی

مطالب مرتبط
1
1 دقیقه

کاربردهای اینترنت اشیا

golearnwork

کاربردهای اینترنت اشیا چیست؟ در این مقاله برخی از کاربردهای اینترنت اشیا در هوشمندسازی را توضیح خواهیم داد. مقاله اصلی: اینترنت اشیا چیست؟ کاربردهای اینترنت اشیا بسیاری از برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا در دنیای واقعی وجود دارد ، از IoT مصرف‌کننده و سازمانی گرفته تا IoT تولیدی و صنعتی (IIoT). برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا گستره […]

1 دقیقه

هاست چیست؟ انواع و کارکردهای آن چیست؟

golearnwork

هاست چیست؟ انواع آن کدام است؟ کارکرد آن چیست؟ هاست اختصاصی ، اشتراکی ، مجازی و … چیست؟ برای رسیدن به پاسخ همراهان باشید. هاست به معنای میزبان ، وظیفه میزبانی از سایت‌ها یک سری خدمات را بر عهده دارد. هاستینگ چیست؟ شرکتی است که خدمات میزبانی هاست را ارائه می‌دهد. سرور چیست؟ سرور یک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان