1

بیمه عمر و انواع آن. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع ، کاربردها و پوشش‌های مختلف بیمه عمر به تفصیل توضیح خواهیم داد. هم‌چنین برخی بیمه‌های عمر مانند بیمه عمر پارسیان و همراه بیمه پاسارگاد را معرفی خواهیم کرد.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید: تقسیم‌بندی انواع بیمه در ایران.

مقدمه

معمولاً همه مردم در هر وضعیتی که باشند و در هر سن و سالی ، با هر نوع شغل و شیوه کسب درآمد ، به دنبال شرایط مناسب برای پس‌انداز کردن پول و ایجاد شرایط امنیی برای دوران بازنشستگی خود هستند.

زندگی دارای هزینه‌های بسیار زیاد و کمرشکن است که در هر برهه ممکن است انسان را با مشکلات بسیاری مواجه کند.

شیوه های مختلفی برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی وجود دارد که هرکدام ریسک‌های متفاوتی دارند و با توجه به شخصیت و نوع کار افراد مختلف می‌توانند انتخاب شوند. یک نوع از این روش‌های سرمایه‌گذاری ، سرمایه‌گذاری در بورس ، طلا مسکن و غیره می‌باشد.

اما بسیاری از افراد فاقد سرمایه و مهارت‌های لازم برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی هستند و به علاوه ممکن است قدرت ریسک‌پذیری بالایی نداشته باشند. به همین دلیل بهتر است این افراد روش‌های امن‌‌تر و کم‌ریسک‌تری را که جهت سرمایه‌گذاری وجود دارد ، برگزینند.

یکی از این روش‌ها استفاده از بیمه و بخصوص بیمه عمر می‌باشد.

بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر زیر مجموعه بیمه اشخاص است و بیشتر از آنکه به عنوان یک بیمه شناخته شود یک روش سرمایه گذاری برای تامین امنیت در آینده است.

اگرچه کارکرد اصلی بیمه عمر ، سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای آینده است ، اما دارای بسیاری از پوشش‌های بیمه‌های عادی نیز می‌باشد.

در این روش فردی که میخواهد خود را بیمه کند با پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان حق بیمه این کار را انجام می‌دهد. شرکت بیمه کننده نیز موظف است که در ازای دریافت این مبالغ ، سرمایه‌گذاری و پوشش‌های مناسب را در اختیار او قرار دهد.

از انواع پوشش‌های این بیمه تامین مالی افراد در آینده و نیز استفاده از انواع خدمات درمانی و از کار افتادگی است. همین طور در بیشتر انواع این بیمه‌ها در صورت فوت فرد بیمه شونده خانواده او را از مزایایی بهره‌مند خواهند شد.

انواع شرایط بیمه عمر و تعریف اصطلاحات رایج در بیمه عمر

در این بخش انواع شرایط بیمه عمر و هم‌چنین اصطلاحات رایج در بیمه عمر را معرفی کرده و توضیح می‌دهیم.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  تقسیم بندی انواع بیمه در ایران

محدوده سنی: تمام افراد (در بیشتر شرکت‌های بیمه تا سن ۷۰ سالگی) می‌توانند بیمه عمر شوند اما به ازای افزایش سن مبلغ حق بیمه نیز افزایش خواهد یافت.

مدت قرارداد: در اکثر شرکت‌ها از حداقل ۵ سال تا حداکثر ۳۰ سال است و سقف سنی آن ۱۰۶ سال می‌باشد.

مبلغ حق بیمه: در این مورد در شرکت‌های بیمه انعطاف وجود دارد و افراد می‌توانند با توجه به وضع مالی خود و پلن مورد نیازشان مبلغ خاص ویژه خود را بپردازند.

بیمه‌گر: شرکتی که با فرد خریدار بیمه قرارداد بیمه می‌بندد.

بیمه‌گزار: شخصی که یک پلن بیمه را خریداری کرده و حق بیمه را به صورت اقساط در دوره‌های مشخصی می پردازد. ممکن است این شخص حقیقی یا حقوقی باشد مثل یک شرکت.

بیمه‌شده: کسی که بیمه می‌شود را به این نام می‌خوانند. این شخص لزوماً با بیمه‌گذار یکی نیست. چون ممکن است بیمه‌گذار حق بیمه را برای کس دیگری بپردازد. مثلاً پدری برای فرزندش یا فرزندی برای مادر یا همسرش. در این حالت فرد خریدار بیمه‌گزار نامیده می‌شود و فردی که تحت خدمات پلن قرار می‌گیرد بیمه‌شده نام دارد.

سرمایه عمر: میزان سرمایه‌ای که در صورت فوت فرد بیمه شونده به کسانی که در قرارداد بیمه‌نامه به عنوان ذینفع نامیده شده‌اند پرداخت می‌شود.

سرمایه حادثه: میزان سرمایه‌ای که در صورت فوت فرد بیمه شونده در اثر یک حادثه به ذینفعان او پرداخت می‌شود.

ذینفع: بیمه شده می‌تواند در قرارداد شخص یا اشخاصی را به عنوان ذینفع معرفی کند که در صورت فوت او سرمایه‌ای به آنان پرداخت می‌شود.

انواع خدمات ، مزایا و پوشش‌های بیمه عمر

سرمایه‌گذاری به همراه سود تضمینی و سود مشارکت

هر یک از پلن های بیمه عمر دارای سود تضمینی و سود مشارکت است.

سود تضمینی همان سود اصلی و ثابت است که تعرفه آن مشخص بوده و توسط سازمان بیمه مرکزی تعیین می‌گردد.

اما سود مشارکت در شرکت‌های بیمه مختلف با توجه به زمینه‌های اقتصادی شرکت مذکور و فعالیت‌های سودآور آن شرکت متفاوت است.

معافیت مالیاتی

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات موجود در بیمه‌های عمر و معافیت مالیاتی آن می‌باشد.

پرداخت اندوخته بیمه عمر به صورت یکجا یا مستمری

شرکت بیمه موظف است کلیه مبالغ پرداخت شده را (اصل سرمایه) به اضافه سودهایی که به آن تعلق گرفته به فرد بیمه شونده پرداخت کند. این پرداخت‌ها می‌تواند به صورت یکجا یا به صورت مستمری در بازه‌های زمانی مشخص باشد. البته تمام این‌ها در صورتی است که فرد بیمه شونده در قید حیات باشد.

دریافت وام

یکی از مزایای بیمه عمر دریافت وام از سرمایه بیمه بدون رعایت تشریفات اداری خاص مانند ضامن و وثیقه است. بیمه شوندگان می‌توانند پس از گذشت زمان مشخصی (بین ۶ ماه تا دو سال) و پس از درخواست ، تا حداکثر ۹۰ درصد میزان سرمایه پرداختی خود را به صورت وام اخذ کنند.

نرخ سود این وام، نهایتا تا ۴ درصد بیشتر از سود تضمینی متعلق به بیمه نامه عمر است.

سپرده‌گذاری

به جز پرداخت حق بیمه، امکان سپرده‌گذاری مبالغی تحت عنوان سپرده در بیمه عمر وجود دارد و بیمه‌گذار می‌تواند از سود حاصله از آن استفاده کند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  بیمه ورزشی چیست؟

هم‌چنین بیمه گذار می تواند هر زمان که اراده کرد سپرده خود را برداشت کند ، بدون ایجاد توقف در قرارداد بیمه نامه و یا نیاز به بازخرید آن.

پوشش بیماریهای خاص

بیمه شده در بیمه عمر برای برخی از بیماریهای خاص مانند انواع سرطان ، سکته‌های قلبی و مغزی، جراحی عروق قلبی (کرونر) و پیوند اعضای اصلی بدن نیز تحت پوشش خدمات درمانی قرار خواهد گرفت.

البته این پوشش دارای شرایط سنی خاصی است از جمله این که بیمه‌شده تا پیش از ۶۰ سالگی به این بیماری‌ها مبتلا شده باشد و این ابتلا پس از شروع قرارداد بیمه‌نامه رخ دهد.

پوشش تکمیلی هزینه‌های پزشکی

در بسیاری از شرکت‌های بیمه و بسیاری از پلن‌ها ، پوشش‌های مناسب برای خدمات درمانی و هزینه‌های پزشکی به صورت تکمیلی در نظر گرفته می‌شود.

پوشش نقص عضو و از کار افتادگی

در برخی از شرکتهای بیمه اگر حادثه ای سبب از کار افتادگی دائم فرد شود شرکت بیمه وی را از پرداخت مابقی اقساط حق بیمه معاف کرده و سه برابر سرمایه پرداخت شده را به او باز می‌گرداند. (در قالب مستمری ازکارافتادگی)

پوشش‌های فوت طبیعی و فوت بر اثر حادثه

هرگاه بیمه‌شده اولین قسط از بیمه نامه خود را پرداخت کرد میتواند به این پوشش قرار بگیرد. بین پوشش فوت طبیعی و فوت بر اثر حادثه تفاوت‌هایی وجود دارد. اگر بیمه شده در اثر حادثه فوت کند می‌تواند تا سه برابر مبلغ بیمه نامه خود را در بعضی شرکت‌ها به ذینفعان دریافت کند.

انعطاف‌پذیری قرارداد

قرارداد بیمه نطاق پذیر است به این معنا که فرد می‌تواند شرایط میزان مبلغ پرداختی سود های مشخص شده را در هر موقعی که بخواهد تغییر دهد. همچنین بازه‌های زمانی پرداخت می‌تواند سه ماهه ، شش ماهه ، یک ساله و یا غیره باشد.

مشخص کردن ذینفعان قرارداد بیمه

یکی از ویژگی‌های مهم بیمه عمر این است که بیمه گذار می‌تواند ذینفعان بیمه را مشخص کند. یعنی کسانی که در صورت فوت بیمه‌شونده می توانند سرمایه اندوخته فرد بیمه شونده را دریافت کنند. همچنین ذینفعان قابل تغییر هستند.

فسخ بیمه عمر

بیمه شده هر زمان که بخواهد می‌تواند قرارداد را فسخ و سرمایه پرداختی خود را با سود مشخصی طبق چارت شرکت بیمه دریافت کند.

انواع پلن‌های رایج بیمه عمر

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیمه عمر و انواع آن لازم است در مورد پلن‌های رایج در بیمه عمر نیز آگاهی داشته باشیم.

بیمه تمام عمر

اگر در این نوع بیمه نامه فرد بیمه شونده خود شود تمام سرمایه پرداختی به بازماندگان ذینفع واگذار می‌گردد. این نوع بیمه نامه فاقد سقف زمانی مشخص می‌باشد.

بیمه عمر زمانی

در این نوع بیمه عمر در صورتی که فرد بیمه شده در حین مدت قرارداد فوت کند سرمایه وی به بازماندگان ذینفع پرداخت می‌شود. اما اگر بیمه شده بعد از اتمام قرارداد بیمه نامه زنده باشد سرمایه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت.

بیمه عمر مختلط سرمایه‌گذاری

در این نوع بیمه علاوه بر پوشش‌های مربوط به بیمه عمر ، افراد می‌توانند از خدمات سرمایه‌گذاری نیز استفاده بکنند.

این مطلب را نیز حتما بخوانید:  بیمه ورزشی چیست؟

این نوع بیمه شامل دو دسته بیمه عمر و سرمایه‌گذاری و بیمه پس‌انداز می‌باشد.

انواع بیمه‌‌های پس‌انداز شامل موارد زیر هستند:

بیمه پس‌انداز با سرمایه دو برابر در صورت فوت ، بیمه پس‌انداز با سرمایه دو برابر در صورت در در قید حیات بودن ، بیمه‌نامه‌های دارای حق انتخاب.

بیمه مستمری

در بسیاری از انواع بیمه عمر افراد می‌توانند پس از اتمام مدت قرارداد سرمایه خود را به صورت یکجا و یا به صورت مستمری در بازه‌های زمانی مشخص دریافت کنند.

بیمه مستمری بیمه‌ای است که سرمایه اندوخته شده را به صورت پرداخت حقوق مستمری بازنشستگی به بیمه شده عودت می‌دهد.

این نوع بیمه نیز انواع زیادی دارد که عبارتند از:

انواع مستمری مخفف ، متغیر، مضاعف ، با فاصله ، بدون فاصله و با برگشت حق بیمه.

بیمه عمر مانده بدهکاری

ای بیمه در صورت فوت فرد بیمه شونده ، بدهکاری‌های بانکی او را پرداخت می‌کند.

معرفی برخی از بیمه‌های عمر

در ادامه توضیح بیمه عمر و انواع آن به معرفی برخی از بیمه‌های عمر می‌پردازیم.

بیمه عمر پارسیان

بیمه عمر پارسیان، از بیمه‌های معتبر ایران می‌باشد که دارای پلن‌های مختلف است از جمله بیمه عمر و سرمایه‌گذاری (شامل طرح های متعدد عادی ، طرح سالمندان ، طرح سنوات و طرح کودکان) بیمه عمر خانواده ، بیمه عمر زمانی ساده بدون پوشش فوت و انواع طرح های مستمری.

پوشش‌های ارائه شده در بیمه عمر پارسیان

  • فوت
  • بیماری‌های خاص
  • هزینه‌های پزشکی
  • نقص عضو
  • از کار افتادگی
  • فوت در اثر حادثه
  • سرمایه بیکاری
  • خطرات اضافی مانند مسافرت هوایی

از مزایای بیمه عمر پارسیان ‌توان به پرداخت سود روزشمار ، امکان برداشت و امکان بازخرید اشاره نمود.

همراه بیمه پاسارگاد

همراه بیمه پاسارگاد خدمتی است که بیمه پاسارگاد برای بیمه گذاران و بیمه شوندگان خود برای دسترسی آنلاین به سامانه انواع بیمه عمر و تامین آتیه خود انجام داده است.

ثبت نام و دریافت اپلیکیشن همراه بیمه پاسارگاد

برای دریافت این اپلیکیشن به لینک زیر مراجعه کنید:

بیمه عمر پاسارگاد در قالب پلتفرم همراه بیمه پاسارگاد در چند پلن مهم ارائه می‌شود.

از جمله بیمه عمر و تامین آتیه (شامل فرزندان ، زنان خانه‌دار و خانواده) ، بیمه عمر و بازنشستگی ، بیمه عمر به شرط فوت (شامل سرمایه ثابت و مانده بدهکاری) و نیز برخی پلن‌های دیگر شامل بیمه عمر اتباع خارجی است.

پوشش‌های ارائه شده در همراه بیمه پاسارگاد

  • فوت به هر علت
  • بیماری‌های خاص
  • خدمات درمانی تکمیلی
  • نقص عضو
  • هزینه‌های پزشکی
  • از کار افتادگی و معافیت از حق بیمه

مزایای بیمه عمر و تامین آتیه پاسارگاد

  • پرداخت سود تضمینی و سود مشارکتی
  • سپرده‌گذاری اولیه جهت افزایش سرمایه
  • امکان تعیین میزان حق بیمه و نحوه پرداخت
  • اخذ وام بدون تشریفات اداری شامل ضامن و وثیقه

در این مقاله راجع به بیمه عمر و انواع آن و نیز پلن‌های آن صحبت کردیم. هم‌چنین برخی از بیمه‌های عمر مانند بیمه عمر پارسیان را معرفی کردیم امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد با تشکر از مطالعه شما.

منابع مورد استفاده

۱. مزایا و معایب و شرایط بیمه عمر – بیمه تایم

مطالب مرتبط
1
بیمه ورزشی چیست؟ 1 دقیقه

بیمه ورزشی چیست؟

گروه مطالعات بیمه بختگان

بیمه ورزشی چیست؟ در این مقاله بر آن هستیم که بیمه ورزشی را چه برای ورزشکاران و چه برای سازمان‌ها و تیم‌های ورزشی شرح دهیم و شرایط آنها را ذکر کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بیمه این مقاله را حتما بخوانید: تقسیم‌بندی انواع بیمه در ایران انواع بیمه‌های ورزشی بر اساس نوع […]

تقسیم بندی انواع بیمه در ایران 1 دقیقه

تقسیم بندی انواع بیمه در ایران

گروه مطالعات بیمه بختگان

تقسیم بندی انواع بیمه در ایران چگونه است؟ در این مقاله دیدگاه جامعی نسبت به انواع بیمه در ایران خواهیم یافت و برخی از آن‌ها را با هم مقایسه خواهیم کرد. بیمه چیست؟ بیمه قراردادی است بین بیمه شونده و سازمان بیمه کننده که در طی آن ، سازمان متعهد می‌شود در ازای دریافت مبلغ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Subtotal 0 تومان